Як видалити повітряну пробку із системи охолодження
Повітря в системі охолодження - серйозна проблема, ігнорування якої може призвести до перегріву двигуна, відмови датчиків, блокування роботи радіатора опалення. Своєчасна діагностика і ліквідація дрібних несправностей - це попередження серйозної поломки двигуна. Автовласникові необхідно знати, як вигнати повітряну пробку із системи охолодження. Процес не відрізняється якимись труднощами, і з ним впорається навіть початківець автомобіліст.
Ознаки наявності повітря в системі охолодження
Основні ознаки повітря в системі:
- Холод в салоні при включеній грубці. Це відбувається через порушення подачі охолоджуючої рідини в радіатор опалювального приладу.
- Перегрів двигуна, що виникає внаслідок порушення циркуляції ОЖ. Про перегрів сигналізує індикатор на приладовій панелі. Швидкий нагрів двигуна і практично моментальне включення вентилятора - головний сигнал перегріву. Якщо на датчику стрілка рухається в сторону шкали червоного кольору - це ознака порушення роботи термостата або скупчення повітря. Клапан не відкривається, антифриз тече по малому колу.
- Движок прогрівається повільно, а стрілка знаходиться на початку. Це говорить про те, що або клапан безперервно відкритий, або повітря розташувався в самому термостаті.
- Спостерігається періодична нестача ОЖ в розширювальному бачку.
- Робота двигуна супроводжується бульканням або іншими нехарактерними для мотора звуками.
Причини утворення пробки
Повітряна пробка з'являється в системі з наступних причин:
- Розгерметизація патрубків, штуцерів, трубок. Втягування повітря крізь щілини пошкодженої ділянки відбувається через розгерметизацію і виникає внаслідок цього зниження тиску.
- Попадання повітря при доливе або заміні ОЖ.
- Порушення герметичності водяної помпи внаслідок зношеності прокладок пломби або прокладки ГБЦ. Крізь пошкоджену ділянку відбувається витік рідини.
- Залипання клапана бачка. Замість стравлювання надлишкового тиску клапан працює на закачування повітря.
- Застосування неякісного антифризу. Він закипає навіть при мінімальному перегрів двигуна. Хороший антифриз тримає температуру до 150 градусів без утворення пари. Дешеві підробки закипають при температурі 100 градусів.
Методи видалення пробки
Перед видаленням пробки усувають причину потрапляння повітря в охолоджуючу систему. Якщо причина не усунена, віддалений повітря з'явиться знову за досить короткий період. Після ліквідації несправності можна приступити до видалення пробки.
Насамперед необхідно усунути причину появи повітряної пробки
ТС ставлять під ухилом, щоб горловина радіатора перебувала вгорі. Такий стан сприятиме виходу повітря з системи. Але просте підняття горловини радіатора не завжди ефективно, оскільки замкнутий цикл системи охолодження не дозволяє повітряної пробці зрушити самостійно. Щоб сприяти виходу повітря, роблять такі способи:
- Розгерметизація системи. Мотор включають на 10 хвилин. Потім глушать і послаблюють з'єднання на вихідному патрубку радіатора. Кришку бачка залишають на місці. Чекають початку витікання рідини і повертають патрубок на місце.
- Механічне продування. Знімають кожух і накладку, стягують один з патрубків, призначених для нагрівання дросельного вузла. Знімають кришку бачка, накладають на горловину ганчірку і дмуть в нього. Ця дія створює тиск усередині системи, виштовхує повітря. ОЖ, що випливає з патрубка, каже, що пробка видалена. Як тільки це сталося, патрубок якомога швидше повертають на місце, встановлюють зняті деталі. Зволікання в діях неприпустимо, адже повітря може знову потрапити всередину.
- Виштовхування повітря рідиною. У розширювальний бак до верхньої мітки заливають антифриз (тосол). Потім відкручують пробку радіатора, заводять мотор і включають грубку. Необхідно дочекатися моменту, коли грубка почне працювати на максимальній потужності. У цей момент починає працювати термостат, і заслінка відкривається на максимальну величину. Потрібно дочекатися моменту, коли з отвору поллється чиста, без бульбашок ОЖ. Отвір можна закрити, а в розширювач Влити засіб від замерзання (тосол) до робочого рівня.
Це важливо! Основний елемент охолоджувальної системи - термостат. Його справності варто приділяти особливу увагу. Якщо прилад зламаний, то просте позбавлення від повітря не допоможе.
Після застосування будь-якого способу видалення повітряної пробки важливо перевірити працездатність грубки і дотримання правильного температурного режиму двигуна.
Відео: як усунути повітряну пробку
Відео: Лада Калина. Виганяємо повітряну пробку.
профілактика несправності
Замість усунення проблеми легше вжити заходів щодо її профілактики. Головне правило захисту охолоджувальної системи від повітря ззовні - своєчасна діагностика. Систему необхідно регулярно перевіряти на наявність витоків. Щоб повітряні пробки не з'являлися в майбутньому, слід дотримуватися наступних правил:
- Не доводити движок до перегріву, а рідина до киплячого стану. ОЖ перетворюється в пар, під тиском проникає у важкодоступні куточки системи охолодження. Самостійно вийти з них він не здатний.
- Регулярно промивати охолоджуючу систему водою або спецжидкостями. Деякі водії радять робити це напоями «Кока-кола» або «Спрайт». Чистий радіатор працює правильно, тому пробки в ньому не утворюються.
- Правильно заливати ОЖ. Перед затокою рідини послаблюють затяжку хомута, від'єднують шланг подачі рідини в автомобілі з інжектором. У карбюраторному моторі від'єднують шланг подачі рідини від штуцера карбюратора. У бачок заливають ОЖ до максимального рівня. Роблять це повільно і тонкою цівкою, щоб повітря з бачка витіснявся водою. Якщо позначки рівня немає, рідина заливають до верхньої кромки бачка. Заповнений бачок закривають, коли на поверхні зникають бульбашки повітря, потім під'єднують шланги. Після цих дій запускають двигун і прогрівають до робочої температури. Після включення вентилятора мотор глушать і перевіряють рівень ОЖ. При необхідності ОЖ доливають.
Правильна заміна охолоджуючої рідини знижує ризик появи повітря в системі
Це важливо! Використання якісної ОЖ - одна з умов попередження повітряних пробок. Досвідчені водії також радять встановити спеціальний фільтр, який дозволяє застосовувати навіть не дуже якісні рідини, однак міняти його доведеться кожні 3-5 тисяч кілометрів. Тому придбати якісну рідину на ділі виявляється вигідніше.
Видаляти повітряну пробку необхідно при перших же ознаках її появи в охолоджувальній системі. Ігнорування несправності призведе до дорогого ремонту автомобіля або повної втрати двигуна.