Установка автомобільних колонок своїми руками
Якість автозвуку залежить як від класу відтворювальної апаратури, так і від властивостей колонок. Останні важливо не тільки правильно вибрати по характеристикам, а й розмістити в салоні автомобіля так, щоб використовувати їх можливості по максимуму. Щоб оснастити авто якісним звуком необов'язково звертатися до професіоналів. Підключити пищалки до магнітоли своїми руками під силу практично будь-якому водієві.
Різновиди колонок для авто
Будь-які призначені для експлуатації в салоні автомобіля колонки належать до одного з наступних типів:
- широкосмугові - такими АС виробники зазвичай оснащують свої автомобілі на заводі;
- коаксіальні (співвісні);
- компонентні.
Єдиний динамік широкосмугового колонки відтворює весь спектр звукових частот. Це найдешевше рішення, зазвичай використовується в штатних аудиосистемах.
Єдиний динамік широкосмугового колонки здатний відтворити широкий спектр звукових частот
Якість звучання підвищиться, якщо розділити звуковий спектр на кілька смуг і довірити відтворення кожної з них окремого випромінювача.
У коаксіальної колонці в єдиному корпусі встановлені кілька звукових випромінювачів, що помітно покращує якість звуку
У коаксіальної колонці в єдиному корпусі, зазвичай на одній осі, встановлені кілька (2-5, частіше 3) випромінювачів разом з фільтрами, що виділяють оптимальні для кожної головки звукові частоти.
Колонки компонентної системи рознесені в просторі автомобіля
Компонентні акустичні системи мають найбільш широкими можливостями якісного відтворення. У них, як і в коаксіальних колонках, звуковий сигнал відтворюється кількома випромінювачами, але кожен виконаний у вигляді окремого динаміка.
Двокомпонентні системи: пищалки і кросовери
Пищалками або твітерами називають високочастотні динаміки, завдання яких відтворення частот верхньої смуги звукового спектра. Звичайні пищалки плоскі або трохи опуклі. Рупорні твітери трохи більше звичайних, так як оснащені формує чітку діаграму спрямованості елементом - рупором.
Пищалками або твітерами називають високочастотні динаміки
Для виділення смуг в компонентних системах використовуються кросовери, виготовлені у вигляді окремих блоків розділові фільтри звукових частот.
Кросовери можуть мати від однієї до чотирьох ступенів: чим їх більше, тим краще якість звуку
Компонентні звукові системи найбільш складні для монтажу. Однак рознесення динаміків в просторі забезпечує найвищу якість і об'ємність звучання.
Правильний вибір динаміків і магнітоли
Для установки в салон автомобіля призначений, перш за все, спеціалізоване звукове обладнання. Виробники автомобільних колонок враховують не тільки якість звучання, але також непрості умови експлуатації: вібрацію, запиленість, перепади температури та інше.
Чи можна ставити в автомобіль побутові або естрадні колонки
Комп'ютерні та концертні гучномовці розраховані на більш щадні умови. В автомобілі вони, швидше за все, довго не проживуть.
Крім того, комп'ютерним колонкам зазвичай вимагають не тільки джерело звуку, а й окреме харчування, без якого вони працювати не будуть, тоді як автомобільні динаміки підключаються тільки до виходу підсилювача або магнітоли.
Як правило, колонки доцільно купувати там, де є можливість оцінки якості звуку. Зовнішній вигляд не грає особливої ролі, так як в салоні автомобіля динаміки зазвичай укриті декоративної сіткою або гратами.
Вибір відповідних динаміків для авто полягає у визначенні базових вимог до них і зіставленні технічних характеристик декількох моделей однієї цінової категорії
Монтаж автомобільних колонок
У побутових акустичних системах права і ліва колонки зазвичай знаходяться на однаковій відстані від слухача і приблизно на рівні його голови. В автомобілі такі умови дотримати неможливо, тому при монтажі компонентної АС на перший план виходить необхідність домогтися можливого наближення до ідеалу.
Варіанти розміщення АС: куди можна встановити динаміки
Експериментальним шляхом було встановлено, що для фронтальної акустики оптимальним вважається розміщення динаміків на краях торпедо і примикає до них частини передніх стійок. При цьому потрібно стежити за тим, щоб динаміки були винесені вперед якнайдалі.
Фахівці також радять розміщувати різночастотні динаміки, що відносяться до одного каналу, в безпосередній близькості один від одного. Це забезпечить цілісність і узгодженість звучання. Орієнтувати колонки можна в протилежних напрямках: одну направити на водія, іншу - на лобове скло машини, щоб звукові хвилі відбивалися від нього.
На жаль, великогабаритні динаміки складно розмістити по краях торпедо. Тому багато автовласників вибирають компромісний варіант.
Має сенс розташувати низькочастотні і середньочастотні динаміки в передньому нижньому кутку двері, а ВЧ-головки - на передній стійці або в тому ж кутку торпедо. Така схема дає прийнятну якість звучання при менших витратах часу і грошей.
Настільки креативний варіант розміщення динаміків на двері автомобіля оцінять хіба що найвідчайдушніші меломани
Заміна штатних гучномовців своїми руками
Найменш витратний як по грошах, так і за зусиллями спосіб поліпшення звуку в салоні автомобіля - заміна штатних широкосмугових колонок дво- або трьохсмуговими коаксіальними.
Стандартне місце «рідних» динаміків - нижній передній кут дверей. Для заміни бажано підібрати колонки такого ж розміру, що і штатні. Динаміки більшого діаметру, як правило, звучать краще, але під них знадобиться розширювати установче отвір в двері.
Інструменти для установки
Для заміни колонок може знадобитися наступний інструмент:
- електролобзик,
- електродриль,
- викрутки хрестоподібна і плоска,
- ніж,
- паяльник,
- пасатижі,
- набір автомобільних ключів,
- знімач панелей,
- напилок,
- ізоляційна стрічка,
- пластикові хомути для кріплення проводів.
Відео: вчимося самостійно підключати динаміки до автомагнітоли
Підготовчі роботи: як знімати обшивку
Перед виконанням робіт вимикайте запалювання та від'єднайте від акумулятора мінусовий дріт. Потім дійте так:
- Часто панель динаміків відсутній, і колонки укриті за незнімної сіткою (гратами) обшивки дверей. В цьому випадку зніміть заважають демонтажу дверні ручки. Якщо є кріплення саморізами, витягніть захисні пробки і викрутити шурупи. Потім зніміть обшивку.
Потихеньку розгойдуючи, зніміть панель, звільняючи послідовно одне кріплення за іншим
- Якщо штатні динаміки закриті окремої декоративною панеллю, акуратно в найменш помітному місці підчепити її і потягніть, орієнтовно визначивши точки кріплення. Потихеньку розгойдуючи, зніміть панель, звільняючи послідовно одне кріплення за іншим.
Зніміть заважають демонтажу дверні ручки та інші елементи обважування
- У разі кріплення пластиковими засувками підчепити обшивку в менш помітному місці, намагаючись не залишати на поверхні подряпин. Зніміть її, звільняючи засувки послідовно по периметру двері.
Як зняти штатний динамік і закріпити новий
Подальша робота зажадає від вас терпіння і уважності. Тільки дотримання наведеної нижче послідовності дій гарантує правильність установки АС.
- Після того як ви отримали доступ до колонки, відкрутіть кріплення і витягніть динамік на себе. Від'єднайте роз'єм з проводами.
Відкрутіть кріплення і витягніть динамік на себе. Від'єднайте роз'єм з проводами
- Якщо штатні динаміки кріпляться пластиковими заклепками, що не Висвердліть їх, а підчепивши викруткою, захопіть плоскогубцями і витягніть з посадочних гнізд. При цьому заклепки, швидше за все, будуть поламані.
- Знявши штатний динамік, приміряйте нову колонку. В ідеальному випадку її можна встановити на старе посадочне місце. Оцініть, чи не буде колонка заважати роботі прихованих за обшивкою механізмів.
Доцільно обклеїти двері (ділянка двері близько колонки) шумоізоляцією, Вибропласт або чимось подібним
- Перш ніж кріпити колонку, доцільно обклеїти двері (ділянка двері близько колонки) шумоізоляцією, Вибропласт або подібним матеріалом. Це помітно поліпшить звучання динаміків.
Як підключити динаміки на передню або задню двері
Трапляється, що нова колонка, збігаючись зі старою по діаметру, що не «сідає» на штатний подіум (кільце або виступ) або виявляється товщі і починає занадто випирати. Іноді підставка геть відсутня. В цьому випадку слід діяти наступним чином:
- Встановіть новий подіум: він необхідний для того, щоб підняти динамік, якщо останній впирається в дверні механізми. Також він грає роль жорсткої і пружної опори дифузора, покращує діаграму направленості, запобігаючи «догляд» звуку під обшивку. Подіум можна купити там же, де і колонки, або виготовити його самостійно.
- В якості підстави використовувати відповідну пластикові корпусу несправних динаміків або виготовте подіум лобзиком з фанери. За необхідності випиляти кілька кілець і склейте їх між собою.
Подіум з деревини бажано просочити захисним складом і покрити герметиком
- Перед монтажем подіум з деревини бажано просочити захисним складом і покрити герметиком. Колонка кріпиться до основи через тонку гумову прокладку.
- Якщо діаметр нової колонки більше старої, попередньо розширте розмір отвору за допомогою лобзика, дрилі і напилка.
- Підключіть роз'єм, закріпіть колонку шурупами або болтами з гайками на подіумі. Зберіть двері в порядку, зворотному її розбиранні.
Відео: як встановити акустику на машину
Розташування компонентних джерел звуку
Якість звучання співвісних колонок задовольняє більшість автомобілістів, але не всіх. Конструктивний недолік коаксіального звуку в тому, що високочастотні твітери розміщуються в малодоступних місцях разом з фронтальними динаміками. Для подолання цього недоліку використовують компонентні системи з рознесеними в просторі колонками.
Особливості поширення звуку високої частоти вимагають, щоб, по-перше, пищалки були орієнтовані в бік слухача, і, по-друге, між ними і вухом були відсутні перешкоди.
Через особливості компонування автомобільного салону важко вибрати ідеальне місце для розташування твитеров. Найбільш прийнятний компроміс між ціною і якістю - розміщення динаміків низької і середньої частоти на штатному місці і винос високочастотних головок на торпедо або в передню стійку.
Підключення твитеров
Порядок монтажу компонентних динаміків наведено нижче:
- При вимкненому акумуляторі встановіть кросовери в захищеному від пилу, вологи і вібрації місці. Підключіть розділові фільтри безпосередньо до виходу магнітоли. Покладіть дроти під обшивку.
Встановлюючи кросовери, переконайтеся в тому, що вони будуть надійно захищені від пилу, вологи і вібрації
- Підключіть твітери до кросоверів за тимчасовою схемою без кріплення.
- При відсутності кросоверів підключіть високочастотні динаміки паралельно основним через включений в розрив ланцюга конденсатор (не використовуйте електролітичний) ємністю близько 1-1,5 мкФ.
- Подайте харчування і підберіть найбільш прийнятне місце для монтажу високочастотних динаміків, орієнтуючись за якістю звуку. вимкніть акумулятор.
- За Попередньо пробийте отвори в панелі під твітери. При використанні корпусних динаміків закріпіть їх в обраному місці, прокладете дроти і підключіть до кросоверів.
Якщо вирішено використовувати корпусні динаміки, надійно закріпіть їх по кутах торпедо
Як під'єднати колонки двокомпонентних систем
Приблизно 80% автолюбителів, які встановлюють компонентні звукові системи, обмежуються встановленням додаткових пискавок. Деяким цього мало, так як досягти найвищої якості звучання неможливо без «промальовування» нижніх частот звукового спектру на межі меж людського слуху.
Перешкоди на шляху поширення коливань найнижчих частот погіршують якість незначно. Тому що працюють в нижній звуковий смузі величезні сабвуфери розміщують в багажнику або на задній полиці салону.
Компонентна система автомобільного звуку може містити від 2 (включаючи твіттер) колонок на канал до 4, 6 і більше
Таким чином, компонентна система автомобільного звуку може містити від 2 (включаючи твітер) колонок на канал до 4, 6 і більше. Практична реалізація залежить від естетичних вимог власника автомобіля, його бажання витрачати гроші і час на їх досягнення.
Схема поканального підключення компонентів АС
Всі складові аудіосистеми з'єднуються між собою проводами. Слабкі пищалки можна підключати практично будь-якими проводами. Зовсім інша справа сабвуфери. При потужності 100 Вт динаміку потрібно струм близько 8 А. Щоб не помилитися, краще всього використовувати спеціалізований акустичний кабель перетином дроту не менше 2,5 кв. мм.
Для з'єднання проводів між собою і з колонками в залежності від особливостей конструкції використовують стандартні роз'єми, клеми або скручування з обов'язковою пайкою
Провід для підключення колонок прокладають в малодоступних місцях, ховаючи під знімними обшивками по можливості подалі від інших джгутів. У двері звукові магістралі заводять через штатні гумові чохли-гармошки.
Слідуючи викладеним вище рекомендаціям, будь-який власник зможе оснастити свій автомобіль хорошим звуком. Скільки буде використовуватися динаміків, де саме вони будуть встановлюватися - залежить від конструктивних особливостей машини і бажання її власника. А секрет успіху полягає в наявності необхідних комплектуючих і акуратності при виконанні робіт.