Шноркель: для чого потрібен і як виготовити
Багато водіїв напевно бачили на позашляховиках довгу трубку, що виходить з моторного відсіку до даху автомобіля. Крім того, що ця деталь вносить елемент мужності в зовнішній вигляд автомобіля, вона має велике значення для експлуатаційних характеристик. У цій статті ми розберемо особливості шноркеля: що це таке, для чого він встановлюється і які переваги дає автомобілю.
Що таке шноркель
Автомобільний шноркель - пристрій, що дозволяє здійснювати забір чистого повітря, необхідного для роботи двигуна внутрішнього згоряння (ДВЗ). Сам по собі шноркель є трубою, з'єднану з повітряним фільтром в підкапотному просторі, а іншим кінцем виведену на рівень даху автомобіля.
Шноркель - спеціальний пристрій для забору чистого повітря
Вперше шноркель з'явився за часів Другої світової війни - їм оснащувалися підводні човни нацистської Німеччини. Пристрій дозволяв запускати дизельний двигун субмарини без повного спливання - досить було лише піднятися на глибину, що дозволяє виставити шноркель над водою. З німецького прийшло і назва пристрою - в перекладі з цієї мови «Schnorchel» означає просто «трубка».
Потім пристроєм стали оснащувати автомобілі-амфібії, котрі долають брід, а потім і техніку, експлуатований в умовах пустелі. Зрештою гідності пристрої оцінили водії будь-яких автомобілів, чиєю стихією є бездоріжжя. Тепер автомобільний шноркель став неодмінним атрибутом справжнього чоловічого автомобіля, тобто повноцінного позашляховика.
Для чого потрібен
Принцип роботи шноркеля дуже простий. Будь ДВС потребує постачанні чистим повітрям, так як його робота заснована на підпалюванні паливно-повітряної суміші в циліндрах двигуна. Чисте повітря надходить в двигун через повітрозабірники, у звичайного автомобіля розташовані на рівні крила або капота. У несприятливих умовах паркан чистого повітря може бути ускладнений:
- На запорошених (піщаних) дорогах повітрозабірники забирають повітря, з забрудненням якого не справляється повітряний фільтр;
- При перетині водних перешкод існує ризик, що повітрозабірники будуть залиті водою.
Перша проблема загрожує швидким забрудненням повітряного фільтра і попаданням пилу і бруду в циліндри двигуна, а також зменшенням обсягу повітря, що надходить в камери згоряння двигуна. В результаті порушується співвідношення паливно-повітряної суміші і починається кисневе голодування движка. В результаті паливо згоряє не повністю, що призводить до зниження потужності двигуна, а в перспективі загрожує і його ремонтом.
Друга проблема загрожує ще більшими неприємностями. Попадання води в повітрозабірники, а потім і в камери згоряння двигуна називається гідроударів двигуна. Так як вода є нестисливим об'єктом, то водяна пробка, що утворилася в циліндрі, призводить до багатократного зростання тиску. Рухається поршень, який намагається закінчити такт, руйнує циліндр. Результатом гідроудару можуть стати зламані поршні, погнуті шатуни або розірваний блок циліндрів. У більшості випадків гідроудар повністю виводить з ладу циліндропоршневу групу двигуна.
Застосування шноркеля дозволяє уникнути проблем з повітрозабірниками
Використання шноркеля допомагає запобігти цим проблеми. Забір повітря з більшої висоти запобігає потраплянню води в повітропровід і циліндри мотора. Також використання шноркеля дозволяє значно знизити забрудненість повітря, використовуваного мотором. Додатковим плюсом є те, що шноркель дозволяє забирати більш холодне повітря. Той має велику щільність, отже, при згорянні паливно-повітряної суміші трохи підвищується ККД движка.
Як працює
Пристрій і принцип роботи шноркеля елементарні. Шноркель є довгою герметичну трубку, один кінець якої з'єднаний з патрубком повітряного фільтра двигуна, а інший розташований зовні автомобіля на рівні його даху. На зовнішньому кінці шноркеля встановлена насадка, що фільтрує повітря від небажаних елементів: частинок пилу, бруду, сажі і т. Д. Також насадка оберігає повітропровід від попадання води.
Під час руху повітряні маси, що надходять через насадку, проходять по воздуховоду шноркеля і потрапляють в повітряний фільтр, додатково очищає повітря. Пройшовши фільтр, повітря надходить в циліндри мотора, де в камерах згоряння він змішується з паливом, утворюючи паливно-повітряну суміш.
Насадки
Насадка на шноркель - необхідний аксесуар, від якого залежить працездатність пристрою. При всій різноманітності насадок можна виділити 2 основних типи.
«Гусак»
Так званий «гусак» - найпоширеніша насадка на шноркель. Вона являє собою поворотний сопло, через зовнішньої схожості і отримало свою назву. У більшості випадків «гусак» використовується повітрозабірником вперед - розташування по ходу руху автомобіля дозволяє створити ефект центрифуги і підвищити віддачу мотора за рахунок закачування більш холодного повітря. Бруд і пил, що потрапляють в сопло при русі автомобіля, осідають на задній стінці насадки і виводяться через дренажну систему.
Це важливо! Повітрозабірником тому «гусак» використовується тільки під час снігопаду - таке розташування допомагає запобігти потраплянню снігу в повітропровід. Також рекомендується повертати насадку соплом тому під час поїздки по лісових дорогах, коли існує ризик забити шноркель гілками і листям.
Шноркель-гусак запобігає потраплянню снігу в воздухоотвод
«Гусак» ефективний у відведенні вологи, проте мало добре справляється з брудом і пилом.
«Циклон»
Другий поширений тип насадок - «циклон», що працює за принципом сепаратора. В насадки «циклон» забір повітря проводиться знизу - це дозволяє не турбуватися про попадання в повітропровід снігу або води. Вступник повітря проходить через сітчастий фільтр, який перешкоджає попаданню в повітропровід великих частинок бруду і пилу. Під впливом обертання частинки пилу осідають в пилесборнике, а очищене повітря піднімається догори, після чого опускається по бічних стінок і надходить в повітропровід.
Насадка «циклон» забирає повітря знизу
Недоліком насадки типу «Циклон» є необхідність періодично очищати пилозбірник. У модифікації «Циклон-2» ця проблема була вирішена. Замість пилозбірника в ній передбачена дренажна система - великі частки пилу відразу викидаються через дренажні отвори.
Чи потрібно реєструвати шноркель
За своєю суттю шноркель є пластиковим декоративним елементом кузова: він не впливає на безпеку і не створює перешкод іншим учасникам дорожнього руху, так як не виступає за межі габаритів автомобіля.
Однак це положення стосується лише заводським виробам, що володіє сертифікатом відповідності. В такому випадку обладнання автомобіля шноркеля необхідно узаконити внесенням змін до ПТС і СТС автомобіля - зробити це можна в РЕО ГИБДД. При наявності сертифіката відмовити у внесенні змін до документів в ГИБДД не можуть. Після цього жоден автоінспектор не зможе причепитися до власника автомобіля, обладнаного подібним елементом тюнінгу.
Відео: новий привід для зупинки і перевірки автомобіля
З саморобними Шноркель справа йде складніше. Так як у них немає і не може бути сертифіката, то узаконити в ГИБДД саморобний пристрій не вдасться. Тому власникові автомобіля з саморобним шноркелем не уникнути проблем з автоінспекторами на дорогах. Як правило, все закінчується штрафом в розмірі 500 рублів.
Як зробити своїми руками
Деякі автовласники вважають за краще заводським виробам саморобні шноркелі. Виготовити його неважко, проте потрібно враховувати, що такий повітропровід матиме найпростіший вигляд. Доведено шноркеля до презентабельного вигляду може обійтися в круглу суму, яку можна витратити на заводський продукт.
Для виготовлення саморобного шноркеля знадобляться:
- Сантехнічна пластикова труба довжиною близько 1 метра і діаметром не менше 60 мм;
- Гумовий гофр для прокладки в моторному відсіку;
- Пластиковий кутовий патрубок;
- Пластикова або металева сітка для насадки;
- Матеріали (клей-герметик, саморізи, гумові і металеві куточки, хомути, гумові ущільнювачі).
Виготовити шноркель можна і самостійно при наявності необхідних матеріалів та інструментів
Послідовність дій така:
- Спочатку потрібно визначити, з якого боку буде встановлено шноркель: з пасажирської або водійських. Для стандартної «Ниви» підійде тільки пасажирська сторона, у Chevrolet NIVA доступні обидва варіанти розміщення.
- Потім потрібно вирізати частину капота за допомогою електролобзика або дриля з круглою насадкою по металу. Діаметр отвору повинен на кілька міліметрів перевищувати діаметр гумового гофра і труби. Краї отвору потрібно пофарбувати і обробити антикорозійним засобом для запобігання появи іржі. Потім можна переходити до складання та встановлення шноркеля.
- Гофр, що розміщується в підкапотному просторі, необхідно прикріпити до воздухозаборнику за допомогою хомута, промазав місце кріплення за допомогою герметика.
- Далі необхідно просвердлити отвори для кріплення в стійці лобового скла, краї отворів також необхідно обробити ґрунтовкою. Пластикову трубу слід встановити вздовж лінії лобового скла, закріпивши її за допомогою саморізів і кріплень.
- Неприпустимо залишати верхню частину труби отвором вгору, в іншому випадку перший же злива призведе до гідроударів двигуна. На верхній кінець труби потрібно змонтувати насадку по типу «Гусак», для цього можна використовувати кутовий патрубок від трактора. На його вихідному отворі потрібно встановити металеву решітку, яка запобігти попаданню в повітропровід різного сміття.
- Потім слід вставити нижній кінець зовнішньої труби в гофр, закріпити місце з'єднання хомутом і обробити краї герметиком.
В кінці потрібно перевірити працездатність і герметичність вироби. Для цього при заведеному двигуні необхідно прикрити вихідний отвір саморобного шноркеля дрантям. Якщо все зроблено правильно, то движок повинен стихнути.
Як встановити шноркель
Установка шноркеля заводського виготовлення схожа з обладнанням автомобіля саморобним пристроєм:
- Спочатку вибирається місце розташування шноркеля: стійка лобового скла з пасажирської або водія. Після визначення місця розташування потрібно підняти цю сторону автомобіля за допомогою домкрата і зняти колесо. Далі потрібно демонтувати захист крила.
- Потім слід зняти резонатор повітряного фільтра та його патрубок.
- Потім потрібно висвердлити отвір в крилі, через яке буде прокладений повітропровід. Для цього необхідно відміряти отвір, діаметр якого повинен перевищувати діаметр труби воздуховода на кілька міліметрів. Точки розмітки окружності потрібно відзначити маркером.
- Отвір висвердлюється за допомогою інструменту, його краю обробляються герметиком.
- Далі потрібно висвердлити на бічній стійці лобового скла отвори для кріплення труби, які також обробляються герметиком або антикором.
- Потім труба прикріплюється до бічної стійки за допомогою вхідних в набір кріплень. На верхню частину воздуховода встановлюється насадка, після чого її потрібно прикріпити на болти.
- Далі в моторному відсіку треба з'єднати гумовий гофр з патрубком повітряного фільтра. Місце кріплення сідає на герметик і затягується хомутом.
- Потім інший кінець гофра з'єднується з воздуховодом труби за допомогою хомута, кріплення також обробляється герметиком.
Відео: установка на УАЗ Патріот
Перевірка герметичності збірки здійснюється за допомогою дрантя або поліетиленового пакета. Пакет надаватися на повітрозабірник (насадку), після чого заводиться двигун. Якщо пакет рветься, то збірка здійснена вірно. Дрантям закладається отвір в насадці. Якщо після того, як мотор заведений, він глухне, то шноркель зібраний і встановлений герметично. При виявленні витоків все місця кріплень додатково обробляються герметиком.
Правильно встановлений шноркель допоможе поліпшити позашляхові якості автомобіля. Як і будь-яка деталь машини, шноркель вимагає періодичної перевірки та догляду. Місця кріплення потрібно час від часу перевіряти на герметичність, також необхідно очищати сітчастий фільтр і мішок насадки від нагромадилося сміття. Тільки при правильному догляді шноркель буде приносити двигуну автомобіля не шкода, а користь.