Робимо потужний сабвуфер і встановлюємо його в машину своїми руками: інструкції, поради
Сабвуфер - це елемент акустичної системи, який відтворює звучання аудиотреков на найнижчих частотах. Мати хороший сабвуфер - мрія меломана, адже якісне звучання музики в салоні машини люблять все. Однак подібний пристрій коштує недешево. Втім, більшості автовласників під силу розрахувати короб для сабвуфера і зробити його своїми руками, щоб уникнути непотрібних витрат на заводську модель.
Як підібрати динаміки для свого сабвуфера
Сабвуфери застосовуються в автомобілях для поліпшення звучання музики на низьких частотах. Для звичайного прослуховування мелодій або радіопередачі штатної аудіосистеми в машині буває цілком достатньо, але цінителі гучного і чистого звуку на знижених частотах вважають за краще розміщувати в салоні сабвуфер.
Під час підбору динаміків для майбутнього виробу, автовласник дізнається, що за формою і розміром вони можуть бути круглими або овальними. Зазвичай (виходячи з габаритів салону автомобіля) вибираються круглі динаміки з діаметром 10, 13 або 16 см, а також овальні довжиною 15х23 см. Відповідно, чим більше діаметр динаміка, тим якісніше буде відтворюватися звук на низьких частотах.
Як дізнатися, які автомобільні динаміки вам підійдуть
Перед самостійним виготовленням сабвуфера в автомобіль потрібно уточнити кілька основних тез:
- на якість звучання музики в машині форма динаміків ніяк не впливає;
- на глибину і соковитість звуку впливає тільки розмір динаміка;
- необхідно добре продумати, який саме форми і розміру потрібні динаміки, щоб сабвуфер доречно виглядав в салоні.
Дизайн не має першорядного значення, тому при виборі динаміка пріоритетними є його технічні характеристики
Проектування саморобного сабвуфера
Автомобільні сабвуфери встановлюються в багажному відсіку або на задній полиці, тому така система отримала назву тилової.
Найсерйозніший момент у виготовленні - це визначення його розміру і пристрої. Залежно від поставлених завдань конструкція може мати найрізноманітніші варіації.
Види сабвуферів
Існує всього два основних види сабвуферів. Якщо говорити про ставлення до підсилювача потужності звуку, то умовно вони діляться на:
- активні. Вони мають вже вбудовані підсилювач і кросовер, які забезпечують високу якість звуку і прибирають з звучання високі частоти. Активний сабвуфер отримує сигнали від будь-якого джерела, з яким має зв'язок;
- пасивні. Пристрій не оснащується додатковими підсилювальними елементами, тому підключається до основної аудіосистеми салону. Єдиний недолік пасивного сабвуфера полягає в тому, що він серйозно завантажує всі канали системи, тому знижується і якість звучання.
Активні сабвуфери Не обтяжують штатну аудіосистему салону, тому вони відрізняються більш якісним звучанням
Де встановити: в багажнику або під сидінням
Якщо активний сабвуфер можна поставити практично куди завгодно, то від місця розташування пасивного пристрою безпосередньо залежатиме чистота і потужність його звучання на низьких частотах. В залежності від уподобань автовласника і наявності вільних просторів в різних типах машини, пропонується кілька місць для установки:
- по центру попереду - оптимальна позиція для зв'язку з фронтальними динаміками, що забезпечить практично ідеальне звучання треків в салоні. Однак в більшості автомобілів попереду немає місця для розміщення будь-яких великогабаритних пристроїв, тому розташування по центру попереду більше підійде для мікроавтобусів;
- в багажнику, з спрямованістю динаміка вперед - один з найпопулярніших серед водіїв способів розміщення сабвуфера. Підходить для всіх видів транспортних засобів;
- в багажнику, з спрямованістю динаміка назад - більше підходить для авто в кузові хетчбек, так як звукова хвиля не зустрічала перешкоди на своєму шляху. Розташування в багажнику назад неприйнятно для автомобілів в кузові седан або купе, так як звук буде сильно деформуватися через специфіку конструкції багажного відсіку;
- на підлозі під сидінням - ще один варіант, який, однак, не користується широкою популярністю у водіїв. Через те, що сабвуфер розташований врівень з підлогою, до того ж корпус знаходиться під сидінням, звук зустрічає безліч перешкод на своєму шляху;
- на задній полиці - один з кращих варіантів розміщення сабвуфера в усіх типах автомобілів. Головна умова - полиця повинна бути досить широкою і міцною, щоб витримувати низькочастотні баси.
Фотогалерея: основні місця для розміщення пристрою в автомобілі
Оптимальний варіант розташування сабвуфера в автомобілі - багажник вашого авто Якість звучання сабвуфера, розташованого під переднім сидінням, буде трохи нижче Одне з найпростіших і практичних місць для сабвуфера - задня полиця автомобіляПри виборі місця для установки сабвуфера необхідно точно розрахувати, наскільки безпечним буде енергія басів для оточуючих об'єктів. Справа в тому, що резонанс від корпусу може в деяких випадках пошкодити як місце установки, так і скла в машині.
Види і схеми коробів
Вибір типу корпусу для сабвуфера - один з найважливіших етапів проектування. Адже в залежності від габаритів і форми короба звучання низьких частот може бути спрямованим або розрідженим в просторі.
Короба сабвуферів можуть бути виконані в декількох варіантах:
- рупорний - має форму рупора і дозволяє чітко направляти звук в потрібному напрямку;
- закритий ящик - не має будь-яких випромінювачів частот, розміщених на корпусі;
- фазоинвертор - корпус має отвори різного розміру для виведення потоків повітря, це дозволяє збільшити ККД такого пристрою;
- пасивний випромінювач - аналог фазоинвертора з тією лише різницею, що в корпус вбудовується додатковий дифузор без звукової котушки;
- Бандпасс - корпус пристрою ділиться на дві різні частини, в яких монтуються динаміки; Бандпасс можуть бути 4-й, 6-А і 6-Б категорій. Четверта категорія являє собою корпус з двома камерами і одним фазоінвертором, який знаходиться у верхній камері. Шоста категорія типу А - це сабвуфер з двома відсіками, в кожному з яких фазоинвертор. А шоста категорія типу Б представляє собою ящик, поділений на два відсіки, в якому фазоинвертор з нижньої частини працює також і на верхню частину;
- четвертьволновий резонатор - короб оформлений у вигляді труби, дуже складний в проектуванні, але гарантує в кілька разів краще звучання низьких частот, ніж інші види коробів сабвуферів.
Фотогалерея: креслення і розміри коробів для найпоширеніших сабвуферів
Найпростіший вид короба для сабвуфера - прямокутний закритий ящик Два відсіку в корпусі типу «Бандпасс», в кожному з яких знаходиться по динаміку Звучання низьких частот в сабвуфере ускладненою конструкції буде ще більш насиченим Маленький і зручний сабвуфер в формі рупора забезпечує чисте звучання басівЯк розрахувати літраж корпусу
Що таке обсяг корпусу? Це одна з основних величин, від якої безпосередньо залежатиме звучання динаміків в сабвуфере. Розрахувати обсяг корпусу можна двома способами: за допомогою професійних програм або вручну.
Для розрахунку об'ємності корпусів можна скористатися такими програмами, як JBL SpeakerShop або Winisd beta. Спеціальний модифікатор сервісу дозволить не тільки визначити оптимальні габарити і об'ємність сабвуфера конкретно для вашої машини, але і додасть для наочності його 3D модель.
Крім цього програми розрахують розміри всіх необхідних для виготовлення деталей і елементів, тому вам доведеться просто взяти виведені параметри і на їх підставі виготовляти коробку.
Як порахувати обсяг корпусу вручну
Розрахунки без застосування спеціалізованого програмного забезпечення простіше, хоча неможливо буде уявити собі модель майбутнього сабвуфера або розміри його корпуса.
Обсяг короба вираховується за формулою V = h * L * A.
При цьому в формулу необхідно підставити наступні значення:
- h - висота короба;
- L - довжина короба;
- А - його висота.
Знаючи всі ці параметри, легко визначити і обсяг корпусу сабвуфера.
Алгоритм програми врахує всі побажання і зробить розрахунок обсягу та інших параметрів корпусу швидко і правильно
З чого виготовити короб
Короб для сабвуфера - це не просто коробка, в якій знаходиться динамік. Короб повинен відповідати багатьом динамічним законам акустики, щоб звучання було по-справжньому насиченим і чітким. Для виготовлення різних типів коробів будуть потрібні різні матеріали, та й способи виготовлення багато в чому будуть не схожі один на інший.
Як побудувати короб для сабвуфера закритого типу
Стандартний варіант саморобного сабвуфера - це фазоинвертор. Це найбільш простий вид сабвуфера, до того ж його короб хороший тим, що спеціальна фазоінверторний трубка дозволяє відтворювати низькі частоти, практично не сприймаються людським вухом. Та й конструкція короба досить проста, що робить його виготовлення доступним практично для кожного.
Необхідні інструменти:
- шумоізоляція;
- саморізи по дереву довжиною 50 мм;
- дриль;
- викрутка;
- електричний лобзик;
- рідкі цвяхи;
- герметик;
- клей ПВА;
- карпет.
Корпус для розміщення фазоинверторного сабвуфера повинен бути максимально міцним і не пропускати звукові хвилі. Для цих цілей відмінно підійде багатошарова фанера або ДСП високої якості. Оптимальний варіант - взяти фанерний лист товщиною 30 мм.
Для виготовлення корпусу потрібно дотримуватися такого плану:
- Підготувати частини корпусу: передню, задню, дві бічні, нижню і верхню згідно своїм розрахунками або параметрам, виведеним програмами.
- Під розмір динаміка (наприклад, діаметр 160 мм) вирізати отвір в передній частині корпусних заготовки.
- Над отвором під динамік буде потрібно також вирізати щілину для трубки фазоінвертора і прикрутити до неї відсік для фазоінвертора.
- Після того як на передній панелі буде зроблено два отвори, необхідно склеїти між собою всі бічні частини короба, а потім прикрутити їх один до одного саморізами.
- При цьому особливо важливо до стіни за допомогою гільз кожен саморіз, так як порожні простори між панелями серйозно спотворять звучання динаміка.
- Далі на задній частині корпусу потрібно вирізати невеликий отвір для проводів.
- Перед тим як з'єднати всі частини корпусу, вставляємо динамік.
- Далі необхідно провести внутрішню обробку корпусу: для цього смолою або герметиком потрібно промазати всі стики і щілини для підвищення герметизації, після чого на всі бічні панелі приклеюється шумоізоляційна тканину.
- Після завершення внутрішньої обробки потрібно перейти на зовнішню: корпус обтягається Карапетова тканиною, причому тканина повинна закривати і щілину для фазоінвертора. Карапет можна натягнути за допомогою звичайної епоксидки або ж степлера для меблів.
Як тільки динамік буде закріплений, від нього простягаються дроти через отвір і підключаються до акустичної системи автомобіля.
Фотогалерея: як зібрати компактний короб з фазоінвертором
Один отвір на панелі призначене для динаміка, інше - для фазоінвертора Використання шумоізоляційних матеріалів покращує якість звуку Всі стики всередині корпусу повинні бути попередньо загерметизовані Карпетовая тканина відмінно підходить для обтягування корпусу сабвуфераЯк зробити короб сабвуфера «Стелс» своїми руками
Незважаючи на якість звучання фазоинверторного сабвуфера, не кожен водій захоче возити в багажнику великий короб. У деяких випадках багажний відсік повинен бути наповнений речами і вантажами, тому для сабвуфера в ньому місця не залишається.
Логічний вихід із ситуації - виготовлення сабвуфера «Стелс» для багажника. Він забезпечить ту ж саму якість звучання низьких частот, що і фазоинвертор, але при цьому займе мінімум простору.
Зазвичай сабвуфер «Стелс» встановлюється безпосередньо в багажник, але нерідкі випадки монтажу всередині крила або навіть в ніші запасного колеса.
Мінімум обсягу, який буде потрібно для нормальної роботи «Стелса» - 18 літрів за умови використання 12-дюймового динаміка.
Матеріали і інструменти
Щоб самостійно виготовити сабвуфер «Стелс», необхідно заздалегідь підготувати:
- грати для динаміка;
- динамік;
- розетку для підключення;
- дроти потрібної довжини;
- фанеру або ДСП товщиною 20 мм;
- шматок ДВП;
- клей-епоксидку;
- пензлик;
- скловолокно;
- малярський скотч;
- поліетилен;
- саморізи по дереву (40 мм);
- лобзик;
- дриль.
Спочатку потрібно вибрати, в якому саме місці буде розміщуватися сабвуфер. Буде потрібно звільнити багажний відсік від що зберігаються в ньому приладдя, після чого можна приступити до видалення його обшивки. Обшивку потрібно акуратно зняти тільки в тому місці, куди планується поставити акустичний пристрій.
Далі виконуються наступні кроки:
- На підставу багажника стелиться поліетиленова плівка - вона захистить відсік від крапель клею і налипання сміття.
- Місце, де буде знаходитися сабвуфер «Стелс», потрібно обклеїти малярським скотчем мінімум в два - три шари.
- Після чого на поверхню скотча накладаються шматочки склотканини, які потрібно обробити епоксидним складом. Скловолокно найкраще приклеювати внахлест, щоб не було видно стиків і розривів між шматками.
- Доведеться наклеїти близько 5 шарів, щоб товщина листа склотканини в результаті дорівнювала 10 мм.
- Корпус сабвуфера буде тверднути близько 10-12 годин. Тільки після його повного висихання дозволяється продовжувати роботу.
- З фанери вирізається дно для сабвуфера і приклеюється до корпусу. Можна використовувати герметик або епоксидну смолу, так як важливо усунути всі негерметичні шви в коробі.
- Буде потрібно зрізати всі зайві деталі з корпусу, щоб не випирала склотканина або застиглі краплі клею.
- Далі з ДСП потрібно викроїти і вирізати бічні панелі і верхню частину корпусу «Стелса». До того ж, округлу форму теж потрібно виготовити з фанери - для цього її потрібно буде намочити, сформувати і добре закріпити.
- Всі частини з ДСП або фанери потрібно буде добре проклеїти епоксидним клеєм або герметиком, після чого скріпити їх між собою саморізами.
- На передній панелі вирізується отвір для динаміка.
- У задній або бічній частині корпусу сабвуфера потрібно вирізати отвір для проводів.
- Після чого в корпус вставляється динамік, кріпиться там за допомогою тих же саморізів і клею, всі частини короба сабвуфера монтуються.
Залишилося тільки додати короба закінчений зовнішній вигляд - пофарбувати його або ж обтягнути Карапет. Фарбування на увазі шліфування поверхонь, що займе багато часу, тому швидше обтягнути корпус Карапетова ганчіркою, змоченою в клейовий склад.
Фотогалерея: як вбудувати сабвуфер в багажник - вид зсередини і зовні
Каркас майбутнього сабвуфера в епоксидної смолі Обклейка всередині багажного відсіку дозволить сабвуферу посилити звучання низьких частот Отвір в каркасі з фанери вирізається по діаметру динаміка Сабвуфер «Стелс» займає в багажнику зовсім мало місцяІнші варіанти виготовлення коробів для сабвуферів в авто
Найпростіше виготовити звичайний короб у вигляді закритого ящика. Він робиться за тією ж технологією, що і фазоінверторний сабвуфер, тільки без вирізу щілини. Закритий ящик має на увазі тільки отвір для самого динаміка, за рахунок чого його конструкція максимально проста.
Різні види Бандпасс - це все той же фазоинвертор, тільки з невеликими варіаціями. Тому самостійне виготовлення таких корпусів для сабвуфера не рахується складною процедурою.
Сабвуфер в формі рупора вважається найскладнішим у виготовленні. Найчастіше автолюбителі просто відмовляються його виконувати, вибираючи для себе більш прості моделі. Рупор дійсно може забезпечити відмінну якість звучання низьких частот, але найменше відхилення від креслення зводить нанівець всі старання умільця.
Конструкція сабвуфера в вигляді труби практично недоступна для самостійно виготовлення з огляду на її складності і форми. Щоб зробити такий пристрій своїми руками, знадобиться не тільки бойовий настрій, але і чималий досвід в даній сфері.
Тому вирішивши зробити сабвуфер для своєї машини, доцільніше вибрати короб у вигляді закритого ящика, фазоінвертора або Бандпасс, так як вони цілком гарантують насичене звучання треків, до того ж їх виготовлення не потребуватиме специфічних знань і умінь.
Відео: саб своїми руками
Заходи безпеки при роботі
При роботі з колючо-ріжучими предметами завжди необхідно дотримуватися обережності. Електричні інструменти (електролобзик, дриль) повинні мати шнури без пошкоджень, вилка зобов'язана входити в розетку м'яко і легко.
Використання несправного інструменту не рекомендується.
Як правильно встановити і підключити сабвуфер в машині
Установка саморобного пристрою в машині, а також його підключення зажадають наявності певного інструменту. Отже, крім того, що потрібні сабвуфер і підсилювач до нього, доведеться заздалегідь потурбуватися і про наступні пристосування:
- запобіжник;
- дроти (три проводка в одній обмотці - на харчування, на «+» до акумулятора і дріт до магнітоли);
- конденсатор;
- кусачки;
- ізоляційна стрічка;
- пластикові хомути;
- комплект гайкових ключів.
Після того як було вибрано місце для установки сабвуфера, необхідно переконатися в тому, що воно витримає резонансні хвилі, що надходять від пристрою. Установка сабвуферів на тендітні і легкі поверхні автомобіля заборонена.
Підключення проводів проводиться за наступною схемою:
- Спочатку провід сабвуфера виводиться із підсилювачем.
- Від підсилює пристрої провід підводиться до автомагнітоли.
- Провід живлення «+» необхідно захистити від пошкоджень - наприклад, загорнути його в гофру.
- Запобіжник ставиться на цьому ж дроті «+» на мінімальній відстані від акумулятора.
Сабвуфер можна підключити самостійно, спираючись на параметри даної схеми
Перед початком роботи необхідно переконатися, що акумулятор транспортного засобу відключений. Це та міра безпеки, яка дозволить не тільки уникнути пошкоджень в акустичній системі, а й може зберегти здоров'я і працездатність частин тіла людини.
Відео: підключення та налаштування сабвуфера
Самостійне проектування, виготовлення і підключення сабвуферів в автомобілі є практично кожному водієві. Запорукою успіху справи стане як грамотний розрахунок габаритів і обсягу вироби, так і акуратна збірка корпусу. При цьому автолюбитель може самостійно підібрати потрібний розмір динаміків, щоб створити в салоні то звучання низьких частот, яке його найбільше влаштовує.