Самостійно налаштовуємо автомобільний сабвуфер
Багато хто вважає, що автомобільні сабвуфери - це доля молодих людей, які бажають підкреслити унікальність своєї машини і виділити її з довгого ряду їй подібних. Але це не так. Сабвуфери ставлять і дорослі люди. Чи не для того, щоб комусь щось довести і виділитися, а для того, щоб відчути весь діапазон звуків, що видаються автомобільної стереосистемою. Але щоб це сталося, сабвуфер необхідно налаштувати. У цій статті поговоримо про те, як це зробити.
Для чого потрібна настройка сабвуфера
Якщо коротко - для того, щоб з його допомогою максимально точно відтворювалися низькі музичні частоти. Якщо пристрій налаштований належним чином, то динамічний діапазон відтворення музики значно розширюється, що дозволяє автолюбителю вловлювати звукові коливання не тільки вухами, а буквально всім тілом.
Звичайна пара автомобільних колонок з цим завданням не впорається. Колонки чудово передають високі і середні звукові частоти, але ось з трансляцією басів у них серйозна проблема, яка виникає через їх конструктивних особливостей. Так що якщо автолюбитель бажає слухати музику у всьому її пишноті, йому доведеться встановити і налаштувати додатковий пристрій, яким і є сабвуфер.
Музика для настройки сабвуфера
Існують спеціальні програми (так звані тонгенератори), що дозволяють налаштувати сабвуфер в машині. Це зручно і швидко, проте не слід забувати одну просту деталь: людина в машині буде слухати музику, а не тонгенератори. І покладатися він буде не на дисплей осцилографа, а на власні вуха. Отже, перевіряти сабвуфер слід тільки за допомогою музики, щоб не випадати з звукового контексту. А вибираючи музику для перевірки, слід пам'ятати, що в будь-якому музичному творі є два типи низьких частот:
- низи корисні.
- низи паразитні.
Так ось, від паразитних низів можна (і потрібно) позбуватися за допомогою грамотної настройки сабвуфера. Простий приклад: в репі, хіп-хопі, дабстеп і інших сучасних стилях часто використовуються дуже низькі частоти, що не перевищують 25 Гц. Людське вухо таку частоту практично не сприймає. Відчувати її люди можуть лише на фізіологічному рівні (вона викликає певний дискомфорт). Це і є «паразитні низи», видалення яких людина не помітить. Великою кількістю таких низів грішить в основному електронна музика.
Звідси висновок: оптимальним варіантом для перевірки сабвуфера буде музика, в якій задіяні не електронні, а справжні інструменти. Хорошим варіантом можуть бути класичні твори, в яких низьких частот теж вистачає.
Використовуючи для настройки сабвуфера класичну музику, можна вирішити відразу 2 завдання:
- по-перше, справжні інструменти досить рідко видають звуки частотою нижче 30 Гц, відповідно, рівень паразитних низів буде зведений до мінімуму;
- по-друге, людина прекрасно уявляє собі, як звучить той чи інший живий інструмент (чого не можна сказати про інструменти електронних). Можливо, він навіть чув звучання живих інструментів в консерваторії або десь ще. Відповідно, у нього буде можливість порівняти звучання живого інструменту з тим, що йому видає сабвуфер. І якщо різниця в звучанні буде суттєвою, людина завжди зможе налаштувати сабвуфер точніше, так як йому є на що орієнтуватися;
Процес настройки автомобільного сабвуфера
Спочатку слід сказати, що налаштовувати цей пристрій зазвичай починають ще на етапі створення дерев'яного короба під низькочастотний динамік. Уже тоді враховуються розміри салону машини, потужність підключається підсилювача і напрямок музики, яку водій вважає за краще слухати. Потім починається тонка настройка фільтрів, на якій ми і зосередимося.
Фільтр LPF
LPF включається або на підсилювачі сабвуфера, або в магнітолі. Абревіатура LPF означає low pass filter. Завдання фільтра - пропускати на динамік сабвуфера низькі частоти, обрізаючи частоти високі.
Фільтр LPF регулюється викруткою
- відкривається доступ до регулятора LPF (зазвичай він розташовується на задній стінці підсилювача);
- за допомогою звичайної плоскої викрутки цей регулятор повертається за годинниковою стрілкою до частоти в 55-60 Гц. Це оптимальна частота зрізу для більшості автомобільних сабвуферів середнього цінового діапазону (можливо, в подальшому її доведеться злегка підкоригувати);
Subsonic
Призначення фільтру Subsonic - обрізати інфразвук. Саме він і вирізає паразитні частоти нижче 25-30 Гц, про які згадувалося вище. Однак цим фільтром обладнаний далеко не кожен сабвуфер, про що слід пам'ятати.
Регулятор фільтру Subsonic є не на всіх підсилювачах
- регулятор фільтра Subsonic також розташовується на задній кришці сабвуферного підсилювача;
- плоскою викруткою цей регулятор повертається на величину, яка буде приблизно на 5 Гц нижче частоти фазоинверторного порту;
Приклад: якщо фазоинвертор працює на частоті 40 Гц, то Subsonic слід встановлювати на 35 Гц. А штатну частоту фазоінвертора можна дізнатися в інструкції до сабвуфера.
Налаштування рівня Gain
Gain - це рівень вхідної чутливості сабвуфера. І його теж необхідно відрегулювати (на деяких підсилювачах цей рівень позначається словом Level).
Регулятор рівня Gain обертається плоскою викруткою
- регулятор Gain може розташовуватися як на задній, так і на передній панелі підсилювача. Все залежить від конкретної моделі;
- в ручці регулятора є проріз у вигляді стрілки, в яку вставляється плоска викрутка (діапазон регульованих напруг зазвичай варіюється від 0.2 до 5 вольт);
- спочатку регулятор Gain виставляється на мінімум, після чого з магнітоли на сабвуфер починає подаватися музичний сигнал з поступовим збільшенням гучності. Подається він до тих пір, поки не з'являться перші спотворення звуку;
- як тільки це сталося, ручка гучності магнітоли повертається назад до появи чистого звуку;
- тепер регулятор Gain за допомогою викрутки повертається за годинниковою стрілкою до появи перших спотворень;
- після їх появи регулятор відкручується назад не пару поділок до появи якісного звуку;
Установка акустичної фази
Якщо фазировка налаштована вірно, то сабвуфер звучатиме разом з фронтальними колонками. Якщо ж сабвуфер, по відчуттях водія, гуркоче десь в районі багажника, значить, акустичну фазу слід відрегулювати.
- регулятор фазовращателя знаходиться на передній стінці сабвуферного підсилювача і позначається як Acoustic phase;
- він повертається вручну за годинниковою стрілкою до тих пір, поки фаза не "розгорнеться» під потрібним кутом і сабвуфер не пролунає як єдине ціле з фронтальними динаміками;
Налаштування стику сабвуфера і середніх частот
Тут переслідується наступне завдання: максимально точно зістикувати по частотах сабвуфер і фронтальні колонки. Наприклад, якщо нижні частоти сабвуфера обрізані до 60 Гц, а «низ» в колонках виставлений на 100 Гц, то в звучанні цих пристроїв можуть виникнути добре помітні на слух провали. Для їх усунення потрібно корекція фільтра LPF, про яку вже згадувалося.
- музика, багата низькими частотами, подається на колонки і підсилювач сабвуфера;
- регулятор фільтра LPF повертається викруткою спочатку на пару поділок проти годинникової стрілки, а якщо провали не зникли - на три поділки за годинниковою стрілкою. Зазвичай цього буває достатньо для точної стиковки частот колонок і сабвуфера;
Відео: настройка сабвуфера в автомобілі
Отже, для точної настройки сабвуфера автовласникові доведеться більше покладатися на суб'єктивні відчуття, а не на показання приладів. Пояснення цьому просте: машини у всіх різні, бажана музика - теж різна, та й конструкції сабвуферів можуть істотно відрізнятися. Але навіть в таких умовах необхідно приділити найпильнішу увагу налаштуванню фільтрів. Тому що без цього сабвуфер не звучатиме в повну силу.