Ремонт стартера ВАЗ 2109 - зробимо все самі!
Якщо не крутить стартер ВАЗ 2109, водієві необхідно відразу робити його діагностику, а також виконувати потребується ремонт, так як несправності даного механізму автомобільної системи пуску можуть привести до сумних наслідків.
Кілька слів про стартері дев'ятки
Перед тим, як ми навчимося використовувати ремкомплект цікавить нас стартера, давайте розберемося, що собою являє цей механізм. Він є елементарним електродвигуном з чотирма полюсами і щітками, який кріпиться до зубчатому вінця маховика. На "дев'ятках" різних років випуску монтувалися такі моделі стартерів: 29.3708; 5712.3708; 423.3708.
Будь-який з них працює за змішаним принципом збудження, має в своєму розпорядженні тяговим реле з двома обмотками. Відмінності між цими стартерами полягають в конструкції колекторного пристрою і приводу. Так, у механізму моделі 423 колектор має циліндричний тип, у 29 - торцевої, а у стартера 5712 в приводі встановлюється планетарний редуктор. Ремкомплект ж у них абсолютно ідентичний, як, втім, і їх несправності.
Чому не крутить стартер ВАЗ 2109?
У тих випадках, коли при запуску механізму ви чуєте 2-3 клацання, які йдуть один за одним, а стартер при цьому не спрацьовує, це може сигналізувати про таких неполадки: клеми автомобільного акумулятора ослабли або окислилися; АКБ розрядилася; сердечник стартера не фіксується спеціальної утримує обмоткою.
Якщо при включенні до вашого слуху доноситься тільки один клацання, і пусковий пристрій не спрацьовує, причина криється в одному з наступних елементів:
- в обмотці (відбулося її замикання);
- в Бендиксен (немає напруги від реле через стертих зубів);
- в силових болтах (найімовірніше, вони підгоріли, тому напруга знаходиться на позначці менше 12 вольт);
- в щітках якоря або його втулці (стався їх знос);
- в вилці, яка з'єднана з Бендиксен (вилки проштовхує його через деформацію або поломки, що призводить до розмикання контактів).
А ось тоді, коли при запуску ніяких клацань немає, професіонали рекомендують замінити ключ стартера або кільце, яке розташовується в редукторі. Також повна тиша може сигналізувати про те, що на обмотці сталося коротке замикання. Підтвердженням к.з. зазвичай служить дим і відчутний «аромат» горілої ізоляції.
Відзначимо, що іноді підготовлений ремкомплект для ремонту стартера може і не знадобитися. Водій демонтує механізм, щоб перевірити його елементи, намагається знайти несправності, але бачить, що всі вони без винятку перебувають у нормальному стані. В даному випадку рекомендується відкласти ремкомплект і виконати чистку компонентів стартера, а потім їх мастило. Як правило, система знову починає функціонувати.
Ремонт стартера ВАЗ 2109 - схема виконання робіт
Тепер ми розповімо, як перевірити описуваний механізм «дев'ятки» і усунути знайдені несправності. Спочатку викручуємо кріплення, який тримає щиток, потім видаляємо шланг з повітрозабірного пристрою і знімаємо щиток. Для демонтажу стартера здійснюємо далі зазначені дії:
- відкидаємо провід від клеми АКБ;
- відключаємо роз'єм стартера від реле;
- прибираємо провід (відкрутивши гайку) з болта реле;
- відкручуємо кріпильні болти, щоб демонтувати захист картера;
- в нижній частині двигуна автомобіля відвертаємо наявні гайки, після чого відкручуємо ще один кріпильний елемент, який знаходиться у верхній частині моторного відсіку.
Тепер стартер можна вільно зняти і перевірити його. Перевірка зазвичай починається з тягового реле.
А виконується вона так - на корпус подаємо «мінус», на висновок реле - 12-вольтную напруга, приєднуємо омметр до болтів-контактам. На приладі при справному реле фіксуються коливання напруги (болти замикаються і розмикаються). У разі, коли зазначених «стрибків» немає, беремо нове реле і встановлюємо замість того, яке вийшло з ладу.
За допомогою омметра можна відразу обстежити і обмотку на предмет наявності замикання між її витками і корпусом з металу. Огляньте також колектор. Ні на ньому, ні на обмотці не повинно бути ніяких слідів нагару. Якщо такі є - це дуже погано, їх необхідно очистити, використовуючи наждачний папір. Потім потрібно оглянути обмотку якоря і упевнитися (знову застосовуємо омметр) у відсутності короткого замикання на ній.
Далі слід перевірити працездатність щіток. Щоб дістатися до них, необхідно демонтувати зі стартера його кришку, після чого відкрутити гвинт, який фіксує дроти, наявні в пристрої. Щітка без проблем вийде зі свого місця після того, як ви стиснете розташовану над нею пружину. Висота щітки повинна бути 12 і більше міліметрів. При меншій висоті беріть ремкомплект і ставте нову деталь.
Також ремкомплект системи пуску «дев'ятки» містить змінні шестерні муфти. Якщо на старій шестірні ви бачите відколи й щербини, бажано замінити її. Іноді видимих дефектів на даному компоненті немає. В цьому випадку рекомендується покриття шестерню в одну сторону (вона повинна обертатися без труднощів), а потім спробувати прокрутити її в зворотному напрямку. Справна деталь загальмується при прокручуванні в зворотну сторону.
У дуже рідкісних випадках потрібна установка нової втулки. Ця процедура проводиться за пару хвилин. Професіонали радять перед складанням вузла обробити моторної мастилом всі елементи стартера, які стикаються один з одним, а також змастити литолом елементи, зроблені з пластмаси. Таку процедуру бажано виконати навіть при дуже хорошому стані компонентів пускового механізму. Ремонт закінчений! Збирайте стартер в зворотному порядку і сміливо заводите свою «ластівку».