Самостійний ремонт і заміна помпи автомобілів ВАЗ 2110/11/12
Водяний насос (помпа) є основним і досить примхливим елементом системи охолодження будь-якого авто. Це відноситься і до автомобілів ВАЗ 2110/11/12. Справна помпа забезпечує якісне охолодження двигуна. Вихід її з ладу загрожує автовласникові серйозними проблемами, аж до капітального ремонту силового агрегату.
Призначення і функції водяного насоса
Помпа - насос відцентрового типу, що забезпечує примусову циркуляцію антифризу по контуру охолодження двигуна. За рахунок цього від двигуна відводиться надлишкове тепло. Конструктивно помпа виконана досить просто. У чавунному або алюмінієвому корпусі розташована крильчатка, що приводиться в рух через вал. Герметичність конструкції забезпечується сальником і прокладкою між корпусом насоса і блоком циліндрів.
Подача охолоджуючої рідини (ОЖ) відбувається через центральний канал. При попаданні на крильчатку за рахунок відцентрової сили ОЖ відкидається до стінок корпусу. Через розподільчий канал рідина надходить до патрубків, а потім в сорочку охолодження двигуна. При досягненні температурою певного значення відкривається термостат, що призводить до охолодження рідини в радіаторі. Потім ОЖ повертається в відцентровий насос. Таким чином забезпечується циркуляція антифризу.
Помпа є основним елементом системи охолодження двигуна
Перевірка працездатності водяного насоса
Самостійна діагностика помпи досить проста і займе не більше 10 хвилин. Порядок перевірки наступний:
- Двигун прогрівається до робочої температури (91˚С для ВАЗ 2110).
- На праву руку в цілях безпеки надаватися щільна рукавичка.
- Перекривається подача ОЖ від радіатора. Для цього рукою перетискають патрубок. Якщо насос справний, відчується тиск антифризу всередині шланга. Якщо патрубок стискається легко, то помпа несправна.
Всі дії слід проводити вкрай обережно, так як ОЖ сильно нагрівається, і можна отримати опіки від поверхні мотора або патрубків.
Для виявлення неполадок помпи досить перетиснути патрубок подачі ОЖ
Діагностика несправностей помпи на ВАЗ 2110/11/12
Несправність помпи можна виявити за такими ознаками:
- Під час руху з'являється сторонній шум з боку ГРМ.
- Насос втрачає герметичність і починає текти.
- Обривається ремінь ГРМ.
Самим капризним елементом помпи ВАЗ 2110/11/12 є підшипник. У разі його сильного зносу або при неправильному натягу ременя ГРМ помпа ремонту не підлягає.
Одним із симптомів несправності помпи є поява течі
Наслідки використання несправної помпи
Експлуатація автомобіля з несправною помпою може привести до наступних серйозних наслідків:
- пошкодження або обрив ременя ГРМ, часто приводить до капітального ремонту двигуна;
- при перегріванні двигуна відбувається руйнування гумових елементів системи охолодження, кришок клапанів і прокладок ГБЦ.
Помпа змінюється разом з роликом натягу і ременем ГРМ через кожні 50 тис. Км пробігу. При появі ознак зносу ці вузли міняються до регламентованого виробником терміну.
Заміна помпи на ВАЗ 2110/11/12
Автомобілі ВАЗ десятого сімейства випускаються з 8- і 16-клапанними двигунами. Алгоритм заміни помпи не залежить від кількості клапанів.
Вибір помпи
При покупці нової помпи слід дотримуватися наступних правил:
- Слід вибирати надійного виробника, віддаючи перевагу відомим брендам і уникаючи дешевих підробок.
- Потрібно звертати увагу на каталожний номер виробу - 21081307010 для ВАЗ 2110/11/12.
- Виріб повинен мати заводську упаковку з характерними для кожного виробника товарними знаками та голограмами.
- У комплекті з помпою завжди повинна поставлятися прокладка.
- В упаковці повинен бути гарантійний талон, що дозволяє при виявленні дефектів обміняти або повернути помпу.
Якісна помпа повинна в комплекті мати не тільки заводську упаковку, а й гарантійний талон з прокладкою
Вартість нової помпи для 8-клапанного двигуна починається від 800 руб., А для 16-клапанного - від 1 тис. Руб. В автосервісі робота по заміні помпи оцінюється приблизно в 1 тис. Руб. Найбільшою популярністю користуються водяні насоси виробництва ТЗА і HEPU.
Розташування помпи
На ВАЗ 2110/11/12 водяний насос розташований на блоці циліндрів з правого боку. Це обумовлено конструктивними особливостями газорозподільного механізму, так як крильчатка починає обертатися тільки після запуску двигуна і ременя ГРМ. Тобто конструкція механізму газорозподілу спочатку передбачає використання помпи.
Водяний насос входить до складу механізму газорозподілу і встановлюється з правого боку блоку циліндрів
Необхідні інструменти
Для заміни помпи потрібно мінімальний набір стандартних інструментів:
- ріжковий ключ на 17;
- головка на 10;
- подовжувач;
- комірець.
Для заміни помпи потрібно мінімальний набір стандартних інструментів
Порядок заміни помпи на ВАЗ 2110/11/12
Заміна помпи не вимагає повного оновлення ОЖ. Однак тимчасове спустошення системи охолодження необхідно для скидання тиску в системі. Це зводить можливість отримання травм до мінімуму. Більш того, залишки ОЖ в процесі робіт будуть випливати з посадкового місця помпи.
Після заміни помпи заливати новий тосол рекомендується в тих випадках, якщо ресурс старої ОЖ вже вироблений. В іншому випадку система заповнюється злитої перед ремонтом ОЖ.
Замінити водяний насос на ВАЗ 2110/11/12 зможе навіть недосвідчений автовласник. Для цього необхідно виконати наступні дії:
- Автомобіль встановлюється на рівній поверхні.
- Піднімається капот і від'єднується мінусова клема акумулятора.
- Відкручується кришка розширювального бачка.
Для скидання залишкового тиску відкручується пробка розширювального бачка
- Під двигун навпроти зливного отвору підставляється ємність для ОЖ.
- Ключем на 13 відкручується зливний болт. Коли ОЖ стече, болт закручується назад.
Для зливу охолоджувальної рідини ключем на 13 відвертається болт і підставляється ємність
- Ключем на 10 відвертаються болти кріплення пластикового кожуха приводу ГРМ. кожух знімається.
- Щоб не змістилися фази газорозподілу, потрібно правильно виставити мітки. Ключем на 19 провертається болт кріплення шківа коленвала. Він обертається до поєднання міток на задній панелі приводу ГРМ з мітками на зірочці распредвала.
При заміні ременя ГРМ слід правильно виставити мітки
- Щоб шків коленвала НЕ провертався, між його зубів вставляється плоска викрутка.
- Ключем на 17 відвертається болт кріплення зірочки розподільного вала. Зірочка знімається.
Для зняття зірочки распредвала знадобиться накидний ключ на 17
- Ключем на 17 послаблюється ролик натягу. Знімається ремінь ГРМ і сам ролик.
Для зняття помпи необхідно зняти ролик натягу, ремінь ГРМ і звёдочку распредвала
- Головкою на 10 відкручується кріплення металевої захисної кришки ременя ГРМ.
Головкою або ключем на 10 відвертається кріплення захисної кришки
- Головкою на 10 відвертаються три болта кріплення помпи. Знімається кришка.
Відвернувши болти кріплення, знімається захисна кришка механізму ГРМ
- Виймається помпа разом з прокладкою.
Після зняття кришки помпа виймається з посадкового місця
- З посадкового місця видаляються забруднення і залишки прокладки. Місце протирається дрантям.
Після демонтажу помпи з посадкового місця потрібно прибрати залишки старої прокладки і видалити забруднення
- На посадочне місце встановлюється нова прокладка, попередньо оброблена з обох сторін герметиком, а на неї - нова помпа.
Перед установкою нової помпи прокладка обробляється герметиком
- Збірка проводиться в зворотній послідовності.
Відео: демонтаж помпи ВАЗ 2110
Ремонт помпи ВАЗ 2110/11/12
Якщо вийшов з ладу водяний насос відносно новий, а ресурс його ще не вироблений, можна спробувати його відремонтувати. Для цього будуть потрібні спеціальні інструменти, нові деталі, ущільнювачі і т. П.
Для ремонту несправної помпи потрібно придбати необхідні деталі
Розбирання помпи
Розбирання помпи виконують в такій послідовності:
- Знята помпа протирається сухою ганчіркою.
- За допомогою спеціального знімача знімається шків.
- Молотком з вала збиваються підшипники.
- Вал виймається з корпусу насоса.
- знімається крильчатка.
- Забирається сальник або те, що від нього залишилося.
- Нутрощі ретельно промиваються і очищаються.
Якщо помпа протікала, то необхідна заміна сальника. Причиною свисту на високих оборотах зазвичай є сильна вироблення вала.
Відео: розбирання помпи
Заміна сальника
Сальник є гумовий ущільнювач, що складається з металевого обода, пружинки і гуми. У будь-якому випадку при розбиранні помпи сальник слід замінити, оскільки гума швидко зношується. Порядок дій при заміні сальника наступний:
- З валу знімається старий ущільнювач.
- Посадочне місце очищається від забруднень.
- Встановлюється новий ущільнювач.
Причиною протікання помпи зазвичай є знос сальника
Заміна вала і підшипників
Часто через велику вироблення доводиться міняти підшипники. Вибити їх можна лише за допомогою спеціальних інструментів (знімача або гідравлічних тисків). Тому зазвичай в помпу ставлять новий вал з уже насадженими на нього підшипниками.
Вал помпи змінюють разом з підшипниками
Заміна патрубка насоса
Зміни тиску в системі охолодження часто призводить до деформації підвідних і відвідних ОЖ шлангів. Заміна цих шлангів проводиться таким чином:
- Викруткою послаблюється хомут з боку помпи.
- Знімається кріплення разом зі шлангом.
- Послаблюється і знімається хомут з іншого боку.
- Патрубок знімається і витягується з-під капота.
Мастило помпи
Періодична заміна мастила водяного насоса помітно збільшить термін його служби. У деяких конструкціях помпи для змащення передбачені спеціальні отвори. Якщо такого отвору немає, буде потрібно розбирання водяного насоса.
У деяких водяних насосах для змащення передбачені спеціальні отвори
Установка додаткової помпи на ВАЗ 2110/11/12
Система обігріву салону в автомобілях ВАЗ 2110/11/12 в холодну пору року часто не справляється зі своїми обов'язками. Вирішити цю проблему можна установкою в систему охолодження додаткової помпи.
Для обігріву салону ВАЗ 2110/11/12 встановлюється додаткова електропомпа від «ГАЗелі»
Піч ВАЗ 2110/11/12 нормально функціонує лише при оборотах не нижче 2 тис. Об / хв. На холостому ходу в салон надходить злегка тепле повітря. Справа в тому, що для збільшення температури повітря ОЖ повинна циркулювати швидше. Проблема вирішується врізкою додаткового насоса і прискоренням циркуляції тосола через грубку. В результаті температура в салоні перестає залежати від оборотів двигуна. Для цих цілей встановлюють електричну помпу від «ГАЗелі».
Монтаж додаткової помпи
Для установки додаткової помпи потрібно виконати наступні дії:
- Із системи охолодження зливається ОЖ.
- Вирізається частина відвідного патрубка грубки, рівна довжині помпи без урахування штуцерів.
- Штуцера промазиваются герметиком, надягають і закріплюються хомутами шланги.
- Для кріплення помпи до кузова використовують спеціальний кронштейн, що охоплює помпу і прикріплений до кузова двома саморізами. Зробити такий кріплення можна самостійно або придбати в магазині. Кронштейн можна прикріпити і до відповідних шпильок агрегатів автомобіля.
- Для управління помпою в салоні встановлюється кнопка, що подає живлення з плюсовою клеми акумулятора. При цьому бажано подавати напругу через реле.
Додатковий насос врізається в зворотний патрубок грубки і кріпиться за допомогою спеціального кронштейна
Після установки додаткової помпи в систему заливається тосол. Після запуску двигуна перевіряють помпу і патрубки на предмет витоку і тестують роботу нового пристрою.
Відео: установка електропомпи
Таким чином, заміна водяного насоса на автомобілях ВАЗ 2110/11/12 не представляє великої складності. Своєчасна заміна і періодична профілактика помпи позбавить вас від набагато серйозніших проблем.