Сварка кузова автомобіля: як правильно зробити її своїми руками
Термін служби сучасних автомобільних кузовів довгим не назвеш. У вітчизняних машин він становить максимум років десять. Кузови сучасних іномарок живуть трохи довше - років п'ятнадцять. Після закінчення цього терміну автовласник неминуче почне помічати ознаки руйнування, з якими потрібно буде щось робити. Крім того, кузов можна пошкодити і під час ДТП. Якою б не була причина, вихід майже завжди один: варити. Якщо ви впевнені в своїх силах, можна спробувати зробити зварювання кузова автомобіля своїми руками.
Види і особливості зварювальних апаратів
Вибір зварювальної технології залежить не стільки від апарату і витратних матеріалів, скільки від місця пошкодження. розберемося докладніше.
Сварка полуавтоматом
Переважна більшість автовласників і співробітників автосервісів вважають за краще використовувати саме напівавтомати. Головна причина їх популярності - зручність. Напівавтоматом можна варити навіть найдрібніші пошкодження, розташовані в самих незручних місцях автомобільного кузова.
Технічно ця технологія майже не відрізняється від традиційної зварювання: напівавтомата теж потрібно перетворювач струму. Різниця лише в витратних матеріалах. Для цього типу зварювання потрібні не електроди, а спеціальний дріт з мідним покриттям, діаметр якої може варіюватися від 0.3 до 3 мм. А ще напівавтомата для роботи необхідний вуглекислий газ.
Мідь на дроті забезпечує надійний електричний контакт і працює в якості зварювального флюсу. А вуглекислий газ, безперервно подається на зварювальну дугу, не дозволяє кисню з повітря вступати в реакцію з зварюваних металом. У напівавтомата є три важливих переваги:
- швидкість подачі дроту в напівавтоматі можна регулювати;
- шви, виконані полуавтоматом, акуратні і дуже тонкі;
- використовувати напівавтомат можна і без вуглекислого газу, але в цьому випадку доведеться використовувати особливу зварювальний дріт, всередині якої міститься флюс.
Є в напівавтоматичному методі і мінуси:
- знайти в продажу вищевказані електроди з флюсом не так-то просто, та й коштують вони як мінімум удвічі дорожче звичайних;
- при використанні вуглекислого газу мало роздобути сам балон. Ще буде потрібно редуктор для зниження тиску, який треба буде дуже точно налаштувати, в іншому випадку про якісні швах можна забути.
Як варять інвертором
Якщо коротко, інвертор - це все той же зварювальний апарат, тільки частота перетворення струму в ньому не 50 Гц, а 30-50 кГц. Завдяки підвищеній частоті інвертор має кілька переваг:
- розміри инверторного зварювального апарату дуже компактні;
- інвертори нечутливі до зниженого напрузі мережі;
- у інверторів немає ніяких проблем з розпалюванням зварювальної дуги;
- користуватися інвертором може навіть зварювальник-новачок.
Зрозуміло, є і мінуси:
- в процесі зварювання використовуються товсті електроди діаметром 3-5 мм, а не дріт;
- при инверторной зварюванні краю зварюється дуже сильно нагріваються, що може стати причиною термічної деформації;
- шов завжди виходить товщі, ніж при зварюванні напівавтоматом.
То який же метод вибрати?
Загальна рекомендація проста: якщо планується варити ділянку кузова, що знаходиться на увазі, а автовласник при цьому не обмежений в коштах і має певний досвід роботи зі зварювальним апаратом, то напівавтомат - оптимальний варіант. А якщо ушкодження зі сторони не видно (наприклад, постраждало днище) і власник машини слабо розбирається в зварюванні, то краще варити інвертором. Навіть якщо новачок припуститься помилки, її ціна не буде висока.
Підготовка та перевірка обладнання
Незалежно від того, який метод зварювання був обраний, необхідно провести ряд підготовчих операцій.
Підготовка до зварювання автомобільного кузова полуавтоматом
- перед початком роботи зварник повинен переконатися в тому, що направляє канал в зварювальної пальнику відповідає діаметру використовуваного дроту;
- діаметр дроту обов'язково слід враховувати і при виборі зварювального наконечника;
- сопло апарату оглядається на предмет металевих бризок. Якщо вони є, їх необхідно видалити наждачним папером, в іншому випадку сопло швидко вийде з ладу.
Що варто зробити перед тим, як почати інверторну
- надійність електродних кріплень ретельно перевіряється;
- перевіряється цілісність ізоляції на кабелях, всіх з'єднаннях і на електротримач;
- перевіряється надійність кріплень основного зварювального кабелю.
Запобіжні заходи під час зварювальних робіт
- всі зварювальні роботи проводяться тільки в сухий спецодязі з негорючих матеріалів, в рукавицях і захисній масці. Якщо зварювання виробляється в приміщенні з металевою підлогою, обов'язковим є використання або прогумовану килимка, або гумових калош;
- зварювальний апарат, незалежно від його типу, завжди повинен бути заземлений;
- при инверторной зварюванні слід особливу увагу приділити якості електродотримача: хороші електродотримачі витримують до 7000 затискачів електродів без пошкодження ізоляції;
- незалежно від типу зварювального апарату на ньому завжди повинні використовуватися автоматичні вимикачі, самостійно розривають електричний ланцюг при виникненні струму холостого ходу;
- приміщення, в якому проводиться зварювання, має добре вентилюватися. Це дозволить уникнути скупчення газів, що виділяються в процесі зварювання і становлять особливу небезпеку для системи дихання людини.
Процес зварювання кузова автомобіля полуавтоматом
Перш за все визначимося з необхідним обладнанням.
Інструменти і матеріали для роботи своїми руками
- Напівавтоматичний зварювальний апарат BlueWeld 4.135.
- Дріт зварювальний з мідним покриттям, діаметр 1 мм.
- Велика наждачний папір.
- Редуктор для зниження тиску.
- Балон вуглекислого газу місткістю 20 л.
Послідовність операцій при напівавтоматичному зварюванні
- перед початком зварювання пошкоджену ділянку за допомогою наждачного паперу очищається від всіх забруднень: іржі, грунтовки, фарби, мастила;
- зварюються ділянки металу щільно туляться один до одного (в разі необхідності допускається використання різних затискачів, тимчасових болтів або саморізів);
- далі слід уважно ознайомитися з передньою панеллю зварювального апарату. Там розташовуються: вимикач, регулятор зварювального струму і регулятор швидкості подачі дроту;
Розташування перемикачів на передній панелі зварювального апарату BlueWeld
- тепер до балона з вуглекислим газом підключається редуктор так, як показано на фото;
Понижуючий редуктор підключається до балона з вуглекислим газом
- бобіна зі зварювальним дротом закріплюється в апараті, після чого кінець дроту заводиться в механізм, що подає;
Зварювальний дріт заводиться в механізм, що подає
- сопло на пальнику відкручується пассатижами, дріт протягується в отвір, після чого сопло прикручується назад;
Зняття сопла зі зварювального пальника
- після заряджання апарату дротом за допомогою перемикачів на передній панелі апарату виставляється полярність струму зварювання: плюс повинен бути на електродотримачі, а мінус на пальнику (це так звана пряма полярність, яку ставлять при роботі з мідним дротом. Якщо ж зварка проводиться звичайним дротом без мідного покриття , то полярність необхідно поміняти);
- тепер апарат підключається до мережі. Пальник з електродотримачем підноситься до раніше підготовленого зварювального ділянки. Після натискання кнопки на електродотримачі розпечена дріт починає висуватися з сопла, одночасно відкривається подача вуглекислого газу;
Процес зварювання автомобільного кузова напівавтоматичним апаратом
- якщо зварений шов буде довгим, то зварювання виробляється в кілька прийомів. Спочатку приварюють ділянку «прихоплюється» в декількох точках. Потім робиться 2-3 коротких шва по лінії з'єднання. Вони повинні відстояти один від одного на 7-10 см. Цим швах необхідно дати охолонути протягом 5 хвилин;
Кілька коротких попередніх швів
- і тільки після цього залишилися ділянки з'єднуються остаточно.
Краї пошкодженого кузова зварені остаточно
Обробка зварного шва проти корозії
Після закінчення зварювальних робіт шов слід захистити, інакше він швидко зруйнується. Можливі наступні варіанти:
- якщо шов знаходиться не на виду і в легкодоступному місці, то він покривається декількома шарами автомобільного шовного герметика (підійде навіть бюджетний однокомпонентний варіант, наприклад Body 999 або Novol). У разі необхідності герметик розрівнюється шпателем і забарвлюється;
- якщо зварений шов припав на внутрішню важкодоступну порожнину, яку необхідно обробити з внутрішньої сторони, то використовуються пневматичні розпилювачі консервантів. Вони складаються з пневматичного компресора, розпилювального бачка для заливки консерванту (такого, як Movil наприклад) і довгою пластикової трубки, яка і заводиться в оброблювану порожнину.
Отже, зварити пошкоджений кузов можна і самостійно. Навіть якщо у новачка абсолютно немає досвіду, засмучуватися не варто: завжди можна спочатку потренуватися на шматках металобрухту. А особливу увагу слід приділити не тільки засобів індивідуального захисту, а й засобів протипожежної безпеки. Вогнегасник у початківця зварника завжди повинен бути під рукою.