Самостійна діагностика, ремонт і заміна форсунок автомобілів ВАЗ 2114-15
Інжекторниє двигуни автомобілів ВАЗ 2114 і ВАЗ 2115 не мають принципових відмінностей. Основним елементом системи упорскування є форсунки. Їх працездатністю багато в чому визначається безперебійна експлуатація автомобіля.
Особливості інжекторних паливних систем
До переваг інжекторних паливних систем (ТС) відносяться:
- постійний рівень тиску в паливній системі;
- якісне розпилення паливної суміші;
- швидке нагнітання горючої суміші;
- зниження шуму при роботі мотора;
- повна незалежність комплексу від режимів експлуатації двигуна;
- можливість реалізації декількох вприськов одночасно;
- зниження токсичності вихлопних газів;
- зниження викидів в навколишнє середовище твердих забруднень;
- зниження витрати палива;
- помітне зростання продуктивності.
Пристрій і принцип дії інжекторних паливних систем
Основним елементом паливної системи є насос, який створює і підтримує необхідний тиск палива. Зустрічаються різні конструкції насосів, але принцип їх роботи однаковий.

Сама ТЗ складається з наступних компонентів:
- топлівопроводи;
- паливний бак;
- паливні фільтри;
- паливний насос (ТН);
- паливна рампа (ТР);
- форсунки (інжектори) для кожного циліндра двигуна;
- датчик тиску палива, розташований на рампі;
- блок управління, який регулює величину тиску і обсяг палива для максимально ефективної роботи.
Паливна система автомобілів ВАЗ 2114/15 влаштована досить просто
Коректна робота паливного комплексу дозволяє:
- зменшити температуру охолоджуючої рідини в системі;
- знизити навантаження на паливний насос;
- значно скоротити викиди.
Пристрій обмежувача тиску
Тиск палива в системі може регулюватися двома способами - механічним і електронним.
Механічний обмежувач складається зі спеціального плунжера з пружиною, встановленого в паливній магістралі. При надмірному тиску зайве паливо через клапан скидається назад в бак.
Електронний обмежувач - більш сучасний пристрій. Електроніка дозволяє набагато швидше привести тиск палива до робочих значень. Це значно підвищує ефективність ТС.
Форсунки уприскування
У сучасному инжекторном двигуні використовуються форсунки з електромагнітним або електронним управлінням. Вони працюють таким чином:
- З паливної рампи паливо під тиском подається до інжектора.
- Паливо надходить в порожнину, що виконує функцію розпилювача.
- За командою електронного блоку управління (ЕБУ) в інжекторі відкривається клапан.
- Паливо надходить в сопло форсунки.
- Відбувається розпорошення палива і його дозована подача в циліндр двигуна.
Цей процес вимірюється мілісекундами. Так як робота паливної системи регулюється ЕБУ, при ремонті і заміні форсунок слід ретельно дотримуватися алгоритм, регламентований виробником авто.
При заміні повинні використовуватися оригінальні форсунки або аналоги, передбачені інструкцією по експлуатації авто. В іншому випадку некондиційні форсунки можуть привести до виходу з ладу інших елементів двигуна.
Форсунки, що використовуються на автомобілях ВАЗ 2114-15
На 8- і 16-клапанні двигуни автомобілів ВАЗ 2114-15 можна використовувати різні взаємозамінні види форсунок. До них відносять:
- форсунки виробництва Bosch (три види);
- форсунки виробництва Siemens (три види).
Форсунки Bosch
Тип використовуваної форсунки залежить від кількості клапанів і обсягу двигуна:
- Форсунка 0280158022 має чорний колір, має продуктивність 1,9644 мг / сек і експлуатується при тиску в 3,8 атм. Використовується на 16-клапанних двигунах об'ємом 1600 см3 і управляється контролером версії "Січень 7,2».
На корпусі форсунки для її ідентифікації є маркування
- Форсунка 0280158017 має чорний колір, має тонкий факелом, продуктивністю 1,922 мг / сек і працює при тиску 3,8 атм. Може використовуватися на 8-клапанних двигунах об'ємом 1600 см3. Працює з контролером "Січень 7,2».
Форсунка призначена для використання на вітчизняних автомобілях ВАЗ 2114-15
- Форсунка 0280158996, взаємозамінний із 0280150110. Перша використовувалася до 2006 р Застосовуються на 8-клапанних двигунах об'ємом 1600 см3. Мають різну продуктивність (перша - 1,653 мг / сек, друга - 1,7 мг / сек), що ніяк не позначається на експлуатації двигуна. Форсунка 0280150110 може мати потовщене кільце ущільнювача і подовжене сопло. Обидві форсунки працюють під управлінням контролера «Січень 5.1».
Пристрій вприску є сучасною і ефективне виріб
При покупці форсунок необхідно знати версію встановленого контролера управління ( "Січень 5,1» або "Січень 7,2»). Це необхідно для визначення продуктивності інжекторів.
Форсунки Siemens Deka
На один і той же двигун можуть бути встановлені різні моделі форсунок Siemens. Принциповим є лише кількість клапанів. На 8-клапанний двигун встановлюються однофакельная форсунки, на 16-клапанний - двухфакельние. У другому випадку паливо може розпорошуватися окремо на наявні впускні клапани.
Двухфакельние форсунки мають маркування VAZ20734 (оранжевого кольору) або 20735 (синього кольору).
Восьмиклапанні двигуни можуть оснащуватися форсунками 6393 з товстим факелом. Вони мають продуктивність 1,662 мг / сек при робочому тиску 3 атм.
Фотогалерея: форсунки від фірми Siemens
Форсунка має бежевий колір корпусу Двухфакельний варіант вироби Синя форсунка, яка використовується на двигунах з 16-ю клапанами
Самостійна заміна форсунок
Двигуни автомобілів ВАЗ 2114-2115 розрізняються потужністю і кількістю клапанів.
Перші моделі ВАЗ були обладнані двигунами з 8 клапанами
Є двигуни з 8 і 16 клапанами.
16-клапанний двигун відрізняється більшою потужністю і ефективністю
Порядок робіт по заміні форсунок не залежить від кількості клапанів. Однак на двигунах з 16 клапанами для доступу до форсунок необхідно демонтувати ряд додаткових елементів.
Ознаки несправності форсунок
Основними симптомами несправності інжекторів є:
- двигун з працею запускається і нестійкий працює;
- двигун глухне на холостому ходу;
- двигун повільно набирає обертів;
- з'являються провали під час руху;
- збільшується витрата пального;
- підвищується токсичність вихлопних газів.
Відео: визначення несправності форсунки
Діагностика форсунок без демонтажу
Інжекторна система двигуна складається з безлічі компонентів. Тому несправності виявляються лише після ретельної перевірки всіх її складових. Діагностика повинна проводитися по кожному окремому елементу.
Так, причиною падіння потужності двигуна може бути форсунки, бензонасос, паливні фільтри і т. П. Засмічення інжектора може викликати провали двигуна, ускладнювати його запуск, збільшити витрату пального.
При появі цих ознак форсунки можна перевірити без демонтажу. Для цього запускається двигун, і по черзі від'єднуються дроти коннектора з кожної форсунки.
Запускається двигун, і від'єднуються дроти коннектора з кожної форсунки
Якщо при відключенні форсунки двигун буде працювати інакше, то форсунка справна. Якщо ніяких змін не відбувається, форсунку слід ремонтувати або міняти на нову.
Необхідні інструменти
Для проведення робіт будуть потрібні наступні інструменти:
- ключ-шестигранник на 5;
- ключі ріжкові ключі на 10, 17 і 24;
- плоска і хрестоподібна викрутки;
Для заміни форсунок потрібно мінімальний список інструментів
- мультиметр.
Для вимірювання опору форсунки і визначення її справності потрібно мультиметр
Порядок дій при заміні форсунок
Заміна форсунок проводиться в такій послідовності:
- Автомобіль ставиться на гальмо стоянки.
- У паливній системі скидається тиск.
- Знімається подушка заднього сидіння.
Під заднім сидінням розташовується люк паливного насоса
- Демонтується люк, з колодки паливного насоса знімається роз'єм.
Люк відкривається за допомогою фігурної викрутки
- Насос відключається і тиск в паливній системі падає.
При відключенні проводів насос припинить свою роботу
- Двигун запускається і працює до вироблення всього палива.
- Кілька разів стартером провертається коленвал.
- Відкривається капот авто, і відключається мінусова клема акумулятора.
- Демонтується декоративна захист двигуна (в разі 16-клапанного агрегату).
Кожух необхідно зняти для отримання доступу до решти деталей
- Знімається корпус повітряного фільтра.
Для подальших робіт необхідно зняти повітряний фільтр
- Знімається ресивер і впускний колектор (для двигуна з 16 клапанами).
При заміні форсунок необхідно зняти впускний колектор
- Для запобігання потрапляння сторонніх предметів і бруду технологічні отвори на блоці циліндрів закриваються дрантям (модель з 16 клапанами).
- З пристрою регулювання тиску в комплексі системи харчування знімається шланг.
З пристрою регулювання тиску в комплексі системи харчування знімається шланг
- Від клапанної кришки (модель з 16 клапанами) від'єднується шланг вентиляції картера.
Від клапанної кришки від'єднується шланг вентиляції картера
- Знімається направляюча трубка щупа уровня масла (модель з 16 клапанами).
Трубка щупа рівня масла витягується з картера двигуна
- Віджавши спеціальну засувку з пластика, знімається коннектор, підключений до датчика положення заслінки дроселя.
Для отримання доступу до форсунок необхідно від'єднати коннектор
- Аналогічно знімається коннектор з пристрою регулювання холостого ходу.
Знімається коннектор з пристрою регулювання холостого ходу
- Від джгута електропроводки форсунок від'єднується колодка коннектора.
Від джгута електропроводки форсунок від'єднується колодка коннектора
- Ключем на 17 поділяються трубки подачі палива.
З використанням двох ключів трубки подачі топлівараз'едіняются
- Відвертаються болти кріплення паливної рампи.
Паливна рампа відкручується за допомогою шестигранника
- Рампа зсувається таким чином, щоб форсунки вийшли зі своїх посадочних місць.
Паливна рампа витягується без великих зусиль
- Віджавши фіксатор із пружиною. З кожної форсунки знімається електропроводка.
Віджавши фіксатор із пружиною, з кожної форсунки знімається електропроводка
- Знімається металева запобіжна скоба.
Металева скоба утримує форсунку в паливній рампі
- Форсунка витягується з установочного місця на паливній рампі і змінюється на нову.
Форсунка витягується з паливної рампи
- При установці старих форсунок необхідно акуратно промити їх розпилювальні частини з використанням розчинника або рідини для очищення карбюратора.
Очищувач інжекторів часто використовується при самостійному ремонті паливної системи автомобіля
- Аналогічно проводиться демонтаж інших форсунок.
- Установка форсунок здійснюється в зворотному порядку.
Відео: заміна форсунок на 16-клапанному двигуні
Алгоритм заміни форсунок на автомобілях ВАЗ 2114/15 практично не залежить від кількості клапанів на двигуні.
Відео: заміна форсунок на 8-клапанному двигуні
Діагностика форсунок з демонтажем
Працездатність знятих з двигуна форсунок перевіряється наступним чином:
- Підключається мінусова клема акумулятора.
- Демонтована рампа приєднується до трубки подачі палива і колодці електроживлення.
- Рампа фіксується таким чином, щоб була можливість підставити під кожну з форсунок однакові ємності.
Під кожну з форсунок підставляються однакові ємності
- Запускається стартер (для цього потрібен помічник). Щодо заповнення ємностей буде видно, яка з форсунок не функціонує належним чином або не працює зовсім.
- Несправну форсунку рекомендується замінити на нову, так як промивка лише тимчасово усуває несправність.
Вивчається розпорошення палива і ступінь заповнення ємностей
- Після такої діагностики слід почекати деякий час і поспостерігати за герметичністю інжекторів. Справа в тому, що при просте автомобіля бензин може потрапити в циліндри, а це вкрай небажано.
- Проводиться огляд кожної з форсунок на предмет механічних пошкоджень, перевіряється стан гумових кілець ущільнення і колодок електроживлення.
Форсунка змінюється разом з ущільнювачами
- При несправності колодки форсунка перестає працювати, так як до неї не підводиться харчування.
При діагностиці форсунок перевіряється цілісність електричної колодки
- При необхідності форсунка змінюється на справну.
Перевірку інжекторів за зовнішньою формою формованих розпилювачами факелів палива і по герметичності рекомендується проводити на СТО. Самостійна діагностика в цьому випадку вкрай пожежонебезпечна.
Порядок перевірки електроживлення форсунок наступний:
- Всі живлять колодки відключаються від інжекторів.
- До достовірно робочої колодці приєднуються два дроти, іншими кінцями підключені до умовно несправної форсунки.
- Чи включається запалювання. Якщо форсунка працює, то несправна колодка. В іншому випадку слід замінити лише саму форсунка.
Пошук несправності інжектора за допомогою мультиметра складається з наступних етапів:
- Для проведення діагностики обмоток інжекторів відключається мінусова клема з акумулятора.
- Від форсунок від'єднуються всі колодки.
- Щупи мультиметра замикаються на контакти форсунки. Таким чином вимірюється її опір.
Показання мультиметра достовірно вказують на справність інжектора
- Мультиметр повинен показати 11-15 Ом. При більшому або меншому значенні опору форсунку необхідно замінити.
Відновлення працездатності форсунок
Непрацездатну форсунку можна замінити на нову або якісно почистити. Ремонт форсунок неефективний в силу їх конструкційних особливостей.
Причиною некоректної роботи форсунок може стати наявність домішок в паливі. Особливо інтенсивно відбувається накопичення відкладень сопла на зупинці двигуна.
При роботі форсунка нагрівається, а паливо не здатне її охолодити. У розпилювачі накопичуються важкі фракції, зменшуючи тим самим діаметр перетину його каналу. Так, відкладення розміром в 5 мікрон здатні зменшити пропускну здатність на 25%. Знизиться якість паливно-повітряної суміші з усіма наслідками, що випливають.
Вітчизняний бензин не завжди є якісним. Тому форсунки втрачають працездатність менш, ніж через 100 тис. Км пробігу.
Продовження терміну служби форсунок
Відмінностей в процедурах очищення і промивання форсунок в 8- і 16-клапанних двигунах практично немає.
Існує кілька способів продовжити термін експлуатації розпилювачів:
- При невеликому пробігу можливо регулярне додавання в паливо різних присадок.
- Можна провести чистку форсунок на СТО за допомогою ультразвуку через кожні 40 тис. Км пробігу.
- Очищення сольвентом проводиться на спеціалізованих СТО і є вельми дорогою процедурою.
Самостійна очищення форсунок
Для очищення форсунок своїми руками потрібно:
- Набір ключів і інструментів для демонтажу форсунок.
- Три балончика зі спеціальним засобом очищення карбюраторів або інжекторів.
Форсунки можна очистити за допомогою спеціальних засобів
- Відрізок гумового шланга довжиною 15-20 см.
- Два металевих хомута.
Металевий хомут забезпечує герметичне з'єднання шлангів
- Лампочка на 12 В.
Для очищення форсунок потрібно лампочка на 12В
- Двоконтактний кнопка без фіксації.
Для тимчасового замикання електричного кола використовується двоконтактний кнопка без фіксації
- Зарядний пристрій на 12 вольт (підійде від мобільного телефону).
- Чотири з'єднувальні клеми.
Для якісного електричного контакту використовуються спеціальні клеми
- Міцна гостра шпилька або голка.
Самостійна очищення форсунок проводиться в такому порядку:
- Проводиться демонтаж форсунок.
- Форсунки ретельно оглядаються. При наявності слідів витоку форсунки змінюються.
- З корпусу і розпилювача знімаються кільця ущільнювачів.
Гумові кільця підлягають обов'язковій заміні
- Форсунки на час збожеволіють в ацетон або розчинник таким чином, щоб рідина покривала лише їх розпилювачі.
- Збирається нескладна схема. Один кінець шматка шланга в 15-20 см кріпиться хомутом на кришці балончика з очищає рідиною, а інший кінець - на вході форсунки. Вихідний отвір інжектора опускається в звичайну пластикову пляшку для зливу використаної розчин для чищення.
- За допомогою зарядного пристрою від телефону плюсової провід з'єднується з кнопкою, а мінусовій приєднується до одного з контактів інжектора. У електроланцюг від іншого контакту замикає кнопки послідовно живиться лампочка на 12В. Це необхідно для збереження обмотки форсунки при подачі на неї напруги. Далі проводка від лампочки надходить на другу клему інжектора.
- Зарядний пристрій підключається до мережі. Натисканням кнопки ланцюг замикається. При цьому лампочка загориться, і почується клацання. Це означає, що форсунка відкрилася.
- За допомогою балончика в шлангу створюється тиск, і очищаюча рідина надходить в зібрану систему.
- Потім здійснюється імітація відкриття інжектора замиканням ланцюга кнопкою. Форсунка при цьому випускає в пластикову пляшку струмінь рідини, що очищає.
- Процес повторюється кілька разів, поки інжектор повністю не очиститься. Подібна процедура проводиться з усіма форсунками.
- Очищення відкладень у сопел розпилювача здійснюється з використанням шпильки або голки.
- Здійснюється складання елементів паливної системи в зворотному порядку.
Відео: очистка форсунок своїми руками
Спеціальні засоби для очищення форсунок
Для очищення і промивання форсунок найчастіше використовуються наступні засоби:
- LIQUI MOLY - універсальна рідина, використовується для будь-яких автомобілів.
LIQUI MOLY - найпопулярніший засіб очищення інжекторів
- Wynn's - хімічно агресивне засіб для якісного очищення інжекторів.
Wynn's є досить їдку рідину
- Carbon Clean - м'якша, ніж Wynn's, рідина, але з її допомогою теж можна якісно очистити форсунки.
Carbon Clean досить ефективна при самостійній очищення форсунок
- Lavr - дорожчий аналог Wynn's.
Lavr володіє хорошими миючими властивостями і високою ціною
Заміна ущільнювальних кілець
Фахівці рекомендують при установці форсунок змащувати ущільнювальні кільця водовідштовхувальним рідиною WD-40 або звичайним моторним маслом.
Засіб WD-40 використовується для змащення ущільнювальних кілець
Перед установкою нових форсунок слід перевірити стан ущільнювальних гумових кілець і при необхідності замінити їх на нові.
Заміну кілець ущільнювачів слід проводити вкрай акуратно
Заміні підлягають прокладки, які встановлені з боку паливної рампи і розпилювача. Для їх зняття можна використовувати викрутку. Установку нових ущільнюючих кілець слід проводити акуратно, без використання будь-яких інструментів. Перед цим їх слід обробити моторним маслом.
Після закінчення робіт необхідно перевірити всі з'єднання на герметичність, провернув стартером кілька разів колінчастий вал.
Таким чином, діагностика, промивка і заміна форсунок на інжекторних моделях ВАЗ 2114-15 не представляє великої складності. Для цього достатньо мінімального набору інструментів і ретельного дотримання рекомендацій професіоналів.