Стенд розвал-сходження або схил і лінійка - що краще?
Для безпечного пересування на дорогах необхідно стежити за кутами установки коліс транспортного засобу, а зробити це можна, тільки маючи стенд розвал-сходження, своїми руками ви зможете зібрати власний, якщо прочитаєте запропоновану статтю.
Чому важливо стежити за показниками розвалу і сходження?
Розвалом називається кут між площиною, в якій обертається колесо, і вертикаллю. У разі, коли колеса мають нахил верхньої стороною всередину, даний параметр є негативним, і навпаки, коли верхня частина колеса має нахил назовні - позитивним. Головним завданням правильно виставленого нахилу є зниження навантаження на рульове колесо, особливо при пересуванні по нерівному дорожньому покриттю. Також завдяки йому забезпечується максимальний контакт гуми з дорогою. А значить підвищується стійкість автомобіля, його керованість, і знижується інтенсивність зносу покришок.
Сходження - це кут, що утворюється між площиною, в якій обертається колесо, і напрямком руху. У його функції входить компенсувати «забирання», який виникає в разі негативного розвалу, що в значній мірі знижує знос гуми. Якщо ж параметри розвалу і сходження сильно порушені, то експлуатувати такий транспортний засіб вельми небезпечно. Обидва ці кута пов'язані між собою, тому їх регулювання можлива тільки в парі. Звичайно, відрегулювати розвал-сходження можуть практично на будь-якому СТО, але не завжди хочеться звертатися за платною допомогою. Тому спробуємо зібрати власне пристосування.
Встановлюємо розвал-сходження простим способом
Налаштувати правильно кути розвалу і сходження досить просто навіть самостійно. Для цього необхідна лише рівний майданчик (звичайно, краще за все, якщо на ній буде передбачена ще й оглядова яма, але ця вимога не обов'язково) і набір, що складається з гайкових ключів, виска, крейди і телескопічною лінійки. Далі, при наявності всього необхідного інструменту, можна приступити безпосередньо до роботи.
Обидва кута можна налаштувати навіть в дорозі, маючи лише схил і телескопічну лінійку. В першу чергу налаштовується кут розвалу.
Робиться це в такий спосіб, передні колеса транспортного засобу виставляються рівно, після чого на них малюються мітки з зовнішньої сторони покришки (знизу і зверху). Приклавши шнур схилу до кузова, заміряють відстань від нього до обіду. Щоб потім не заплутатися, краще фіксувати всі отримані дані. Потім, відхиливши свого залізного коня таким чином, щоб його колеса зробили поворот на дев'яносто, а потім на сто вісімдесят градусів, здійснюємо всі вищеописані дії в точно такій же послідовності.
Якщо отримані значення не збігатимуться, тоді можна бути впевненим в тому, що порушений саме розвал. Щоб виправити ситуацію, потрібно демонтувати колесо, далі потрібно відкрутити ключем на 19 кріпильні болти, за допомогою яких стійка фіксується до куркуля. Тепер можна вільно налаштовувати кут розвалу, зрушуючи поворотний кулак. При цьому врахуйте, що для передньопривідних автомобілів його значення повинно складати -1 / + 1 мм, а для машин із заднім приводом - похибка до 3 мм.
Приступаємо до регулювання кута сходження, в принципі дана процедура не сильно відрізняється від вищеописаної. Точно також малюються крейдою мітки, а потім, приставивши до них телескопічну лінійку в положенні відповідному «0», прокатує автомобіль у напрямку вперед, при цьому лінійка повинна піти назад. Найголовніше в цій справі, щоб ні відразу, ні потім вона не стосувалася елементів кузова і підвіски. Тепер необхідно оцінити ситуацію: якщо відстань зменшилася, тоді кермові тяги слід вкоротити (саме їх довжина відповідає за величину цього кута), а якщо ж навпаки - збільшилася, то, відповідно, подовжити.
Стенд розвал-сходження своїми руками - чи реально це?
Здавалося б, хто в століття високих технологій буде мучитися з лінійкою і схилом в гаражі, коли напевно є щось більш технологічне, але доступне. Є талановиті інженери, які намагаються для себе коханого і свого авто, багато хто з них розробили власні проекти стендів, які цілком можна зібрати будинку. Правда, навіть при найдокладнішій описі і надання креслення не всі готові повторити їх досягнення.
Загальний принцип збірки власного стенду полягає в наявності приймача сигналу, по якому ви будете бачити, що кути не налаштовані, і джерела цього сигналу, який буде повністю передавати положення колеса, а значить, він повинен бути закріплений на колесі. Самим, на наш погляд, вдалим варіантом є система з дзеркалом, яке кріпиться на колесо, і лазерної рулеткою, яка вбудована в екран зі спеціальною розміткою. Правда, одна тільки юстирування і монтаж, здавалося б, нескладного устаткування, повинні проводитися з розрахунком безлічі формул ... Не кожному це під силу.
Коротко суть дії даної схеми ми викладемо, може бути, у вас з'явиться думка, як втілити її більш простим способом. Для колеса робиться кріплення для дзеркал, яке представляє собою чотирьохточкові клешню, що закріплюється на колісному диску. На кріпленні посередині вішається щодо велике дзеркало, строго перпендикулярно землі. Навпаки цього пристосування, закріпленого на колісному диску, встановлюється екран з перпендикулярними лініями, одна з них - розвал, інша - сходження. На перехресті робиться отвір, з нього світить лазерна рулетка паралельно землі, потрапляючи променем прямо в дзеркало.
При належному розташуванні цих елементів системи, їх юстування, а також ідеально рівній поверхні, працювати такий стенд буде приблизно так. Ви встановлюєте дзеркало на колесо навпроти екрану, включаєте лазер. Луч спрямовується в дзеркало і відбивається на екрані. Якщо пляма потрапляє в центр хреста, то розвал-сходження в повному порядку, якщо ж воно зміщене, то регулюєте кути і запускаєте дану систему заново. Зрозуміло, що домогтися точної роботи всього цього досить важко, тому подумайте, може, краще раз на рік заїхати на СТО, а вже десь в дорозі, якщо раптом сталося необережне потрапляння в яму, наприклад, можна зробити швидку регулювання вручну.