Ремонт і заміна розпилювачів дизельних форсунок Коммон Рейл
Паливна система Коммон Рейл володіє величезною кількістю переваг. Її використання на багатьох дизельних моделях автомобілів цілком очевидні. Однак існують і мінуси: наприклад, недовгий вік форсунок. Говорячи про форсунки, не можна не сказати і про такий її елемент, як розпилювач. Залежно від його ступеня зносу і забруднення, водій може самостійно вирішити проблему як заміни, так і ремонту деталі.
Що таке розпилювач форсунки
Форсунка - це необхідний елемент паливної системи Common Rail, вона служить для:
створення вприскування палива (забезпечення необхідної дози і кута подачі пального);
герметизації системи упорскування від камери внутрішнього згоряння;
економічності витрачання палива.
Розпилювачем форсунки називається та частина, яка безпосередньо бере участь у процесі упорскування. При цьому деталь, що знаходиться на передньому кінці форсунки, постійно стикається з камерою згоряння, а тому піддається термічній і механічній обробці. Завдяки паливу, яке протікає крізь форсунку, розпилювач охолоджується. Однак в процесі тривалої експлуатації такого охолодження може не вистачити, тому корпус наконечника форсунки завжди виготовляють з термостійких матеріалів.
У паливній системі з високим тиском уприскування Коммон Рейл (форсунки можуть працювати під тиском від 250 до 1000 атмосфер) розпилювач є вбудованим елементів форсунки в зборі. Тільки так можна досягти його тривалого терміну служби.
Які типи розпилювачів форсунок бувають
Все детелі, незалежно від престижу виробника та вартості, в обов'язковому порядку повинні відповідати мінімальному переліку вимог роботи:
Подавати строго певний обсяг пального.
Забезпечити розрахований час вприскування.
Гарантувати зазначену виробником циклічність вприськов.
Формувати краплі палива необхідного розміру.
Підтримувати певну форму факела.

Штіфтовий розпилювач дозволяє створити один факел
Так, на дизельних двигунах, оснащених паливною системою Коммон Рейл, використовуються форсунки з двома видами розпилювачів. Штифтові вважаються стандартним оснащенням, так як вони формують тільки один паливний факел. Багатоструменеві покликані створювати два і більше факелів, зарахунок чого істотно підвищується потужність двигуна.

Більш складна модель форсунки оснащується розпилювачем нового покоління, який утворює відразу кілька смолоскипів
Пристрій розпилювача
Конструкційно розпилювачі всіх типів форсунок схожі. Так, ця частина форсунки завжди складається з корпусу і голки. Корпус виконаний в циліндричній формі, по осі якого вставляється голка (в форсунках Коммон Рейл голка вставлена всередину каналу). Деталь системи має надточну обробку: зазор між голкою і каналом не перевищує 1-2 мкм.
Найважливішим вузлом всієї конструкції вважається місце контакту конуса ігловкі і конуса корпусу. У нового і працездатного конус голки завжди тісно сопрікасется з корпусом, а в міру вироблення між ними починає утворюватися зазор.

Ці дві деталі виконують основну функцію форсунки - дозовану подачу палива
Принцип роботи
Робота форсунки (а разом з нею і розпилювача) на дизельних моторах розділяється на чотири цикли:
Форсунка повністю закрита, тобто клапан знаходиться в стані спокою. При цьому ТНВД тисне на її стінку, однак камера розпилювача протидіє цьому тиску, тому клапан закритий.
Початок впорскування пального - клапан форсунки починає відкриватися, так як зовнішній тиск стає сильнішою внутрішнього протидії розпилювача.
Форсунка повністю відкрита - в залежності від розходу палива голка розпилювача буде підніматися з різною швидкістю. При максимальному крутному обороті голка піднімається швидко, на малих обертах - повільніше. Після її повного підняття і здійснюється уприскування дози палива в камеру внутрішнього згоряння.
Закриття клапана - опускання голки розпилювача. Електронний блок управління дає команду форсунки на завершення циклу. Як тільки голка опускається в свій канал, впорскування палива повністю припиняється.
Відео: як повинна розпорошувати форсунка
Розпилювач, таким чином, відкриває і закриває кожен робочий цикл форсунки. При цьому при вимкненому запаленні вона завжди буде знаходитися в стані спокою, так як буде закрита зарахунок дії пружинного механізму, а не розпилювача.
В процесі експлуатації розпилювач покликаний зробити не менше одного мільярда вприськов.
Як зробити заміну своїми руками
Найчастіше (через зіткнень з камерою згоряння) виходять з ладу саме розпилювачі. І це несприятливо позначається на роботі мотора. При цьому найпростіше саме поміняти цей виріб, а не витрачатися на покупку нової.
Коли потрібна заміна
Визначити, що розпилювач знаходиться на межі своїх властивостей, досить просто. Для цього необхідно просто уважно стежити за поведінкою свого автомобіля:
паливо подається в більш великому обсязі, ніж це необхідно (форсунки можуть підтікати);
паливо подається в мінімальному обсязі (мотор працює з провалами, важко заводиться «на холодну», холостий хід вкрай нестабільний);
подача пального триває навіть тоді, коли деталь завершила свій цикл роботи (утворюються патьоки);
вихлопні гази набувають чорний колір і підвищену щільність (через некоректну роботу розпилювача не все паливо згорає в камері);
з цієї ж причини знижується потужність двигуна.
Готуємо інструменти
Для того щоб зняти старий і поставити новий, потрібно підготувати:
комплект комбінованих ключів (для різних форсунок будуть призначатися найрізноманітніші ключі);
подовжувач.
А також відразу ж необхідно підготувати невелику ємність і наповнити її використовуваним паливом для промивання деталей.
Робота по заміні розпилювача
Автовласник повинен віддавати собі звіт, що проста заміна розпилювача (відкрутити гайку, замінити розпилювач на форсунки і закрутити гайку) - це не вирішення проблеми. Цілком можливо, що після такої кустарної заміни деталь буде працювати ще гірше.
Отже, керівництво по заміні розпилювача на дизельної форсунки включає в себе кілька етапів:
Корпус форсунки необхідно помістити в лещата.
Від зафіксованої форсунки легко можна відвернути гайку звичайним накидним ключем з подовжувачем. Подовжувач потрібен для того, щоб не розбити гайку під час відкручування.
Гайку необхідно після зняття промити від нагару і бруду.
Сам корпус розпилювача обполоснути в чистій ванні з паливом і насухо витерти чистою тканиною без ворсу.
Несправний розпилювач можна викинути.
Новий розпилювач обов'язково обполоснути в паливі, тим самим ви змиєте найменші порошинки, які могли налипнути на нього.
Сам розпилювач вставляється в корпус і затягується промитої гайкою. Затягувати потрібно ключем з подовжувачем, без фанатизму.
Після цього обов'язково потрібно перевірити деталь на стенді.
Відео: основні нюанси при ремонті
Якщо розпилювач був замінений правильно, то стенд покаже оптимальну пропускну здатність. Головне - дотримуватися чистоти при заміні нового вироби. Бо якщо в пристрій потрапить хоча б одна порошинка або піщинка, роботу можна вважати проведеною даремно.
Як провести ремонт
Купівля нової деталі для системи Коммон Рейл - справа досить-таки затратна. Залежно від марки виробника, така форсунка може коштувати мінімум 16 тисяч рублів. Відповідно, щоб скоротити витрати на обслуговування автомобіля, деякі автолюбителі вдаються до самостійного ремонту форсунок.
Необхідно відзначити, що після ремонту деталь за своїм ресурсу практично ідентична новому виробу, а, значить, доцільність ремонту цілком зрозуміла. При цьому, як уже було відзначено вище, кажучи про ремонт, мається на увазі реставрація її розпилювача.
Головне завдання такого ремонту - це забезпечення повної герметичності між голкою і корпусом. Для цих цілей потрібно буде виконати шість обов'язкових операцій:
Промивання і продування деталей.
Механічна обробка голки.
Нарощування поверхні голки для усунення наслідків зносу.
Механічна обробка корпусу.
Притирання голки і корпусу між собою.
Контрольна перевірка працездатності розпилювача.
Ремонт може бути проведений замість більш дорогої заміни розпилювача в тих випадках, коли частини виробу ще не виробили свій ресурс. Тобто поверхні голки і корпусу не мають сильної деформації і високого ступеня зносу.
Процедура по ремонту
Форсунка Коммон Рейл затискається в лещата - необхідно відкрутити гайку, яка фіксує розпилювач. Після чого можна виконувати всі шість етапів ремонтних робіт:
Голка промивається в ємності з паливом, після чого насухо витирається чистою тканиною. Також для досягнення бездоганного результату рекомендується продути розпилювач балончиком зі стисненим повітрям або хоча б струменем з шинного насоса.
Механічну обробку голки потрібно починати з притирання циліндричної поверхні. Для цього буде потрібно притир з чавуну і абразивна паста. Голку дуже обережно кілька разів потрібно пропустити по притиру, щоб зняти тільки ті ризики, які вже були на ній, не допускаючи нових тріщин.
Після цього потрібно повернути голці її колишній обсяг, щоб вона щільно закривала порожнину форсунки. Для цього необхідно провести нарощування. Воно виконується методом нікелювання хімічними елементами. Тобто голка після шліфування знову набуває свої робочі габарити.
Корпус розпилювача також має потребу в гарній механічній обробці. Для цього корпус піддають роботі притиру і переміщують по ньому. Закінчення роботи слід проводити тоді, коли корпус став блискучим і гладким.
Тепер необхідно вставити голку в корпус і подивитися, наскільки великий зазор між ними існує. Якщо простір між голкою і стінкою корпусу більше стандартного показника в 1-2 мкм, то рекомендується ще раз провести хімічне нікелювання голки.
Відео: самостійний ремонт
Тобто суть ремонту розпилювача зводиться до того, щоб спочатку очистити його елементи від налипань бруду і нагару, після відшліфувати і наростити новий обсяг, довівши зазор між голкою і стінкою корпусу до заводських показників.
Єдиний недолік ремонту - це його важко виконуваним. Замінити розпилювач може практично кожен водій. А щоб відремонтувати його самостійно, необхідне спеціальне обладнання (притирання) і чутливі вимірювальні прилади.
Як збільшити ресурс розпилювача дизельних форсунок
Зрозуміло, запобігти ремонт або заміну набагато простіше, ніж проводити ці операції самостійно. Немає потреби витрачати час і кошти, а також хвилюватися з приводу працездатності деталей.
Щоб максимально відстрочити необхідність ремонту розпилювачів, рекомендується дотримуватися наступних правил в експлуатації автомобіля:
заправлятися тільки на перевірених автозаправках, так як форсунки Коммон Рейл дуже чутливі до якості споживаного палива;
уважно стежити за ресурсом паливного фільтра і міняти його за рекомендацією заводу-виробника (від того, наскільки ретельно фільтр виконує свою роботу, в кінцевому підсумку залежить і термін служби);
при експлуатації транспортного засобу використовувати спеціальні присадки в бензобак, які очищають паливну систему від води і домішок;
при появі перших ознак несправності двигуна відразу ж звертатися в СТО для якісної діагностики.
В кінцевому рахунку ці прості заходи дозволять уникнути великих вкладень на покупку нових форсунок і розпилювачів.
Вищеназвані деталі висувають високі вимоги до якості палива, тому власники дизельних автомобілів повинні бути уважними при виборі заправки. Однак, як показує практика, заміна і ремонт розпилювачів - це цілком доступна процедура для рядового водія. При дбайливої експлуатації транспортного засобу цілком допустимої стане операція по будь-яких робіт з форсунками тільки при виробленні їх заводського ресурсу, а не раніше.