Самостійно перевіряємо справність масляного насоса ВАЗ
Двигун внутрішнього згоряння в автомобілях ВАЗ потребує безперервної мастилі. Якщо циркуляція масла в моторі з якихось причин порушується, то працювати йому залишилося недовго. За подачу мастила в двигун відповідає масляний насос, який, як і будь-який інший вузол, з часом зношується і виходить з ладу. На щастя, автовласник може замінити маслонасосів самостійно.
Призначення і види автомобільних маслонасосів
Призначення масляного насоса полягає в тому, щоб створювати необхідний тиск в системі змащування двигуна. Масло під дією високого тиску по спеціальних каналах надходить до всіх труться частинами мотора, інтенсивно знижує їх тертя один об одного, тим самим запобігаючи достроковий знос.
Масляний насос автомобіля ВАЗ, регульований, з редукційним клапаном
Типи масляних насосів
На автомобілях ВАЗ в різний час застосовувалися різні типи насосів. Перерахуємо їх:
- насоси нерегульовані. У їх конструкції відсутній редуктор тиску, так що тиск в змазує системі завжди залишається постійним;
- насоси регульовані. Вони обладнані редукційним клапаном, так що тиск в змазує системі автомобіля може змінюватися в залежності від оборотів мотора;
- насоси роторні. Головний елемент такої конструкції - ротор з невеликими металевими лопатями, який і перекачує масло. У регульованих насосах цього типу крім ротора завжди є статор з пружиною. Цей пристрій забезпечує постійний тиск в системі змащування незалежно від швидкості обертання коленвала;
- насоси шестеренні. У насосах такого типу ротор з лопатями відсутня. Його функцію виконує пара шестерень з довгими зубами. Ці зуби відіграють роль лопатей при перекачуванні олії.
Переваги регульованих роторних маслонасосів
Практично на всіх сучасних автомобілях ВАЗ (починаючи з ВАЗ 2114 і вище), встановлюються регульовані масляні насоси роторного типу.
Основні елементи конструкції регульованого роторного маслонасоса ВАЗ
Ось основні переваги цих пристроїв:
- при використанні регульованого маслонасоса потужність двигуна збільшується на 30%. Це відбувається за рахунок зниження коефіцієнта потужності, що відбирається у мотора сторонніми пристроями;
- з регульованим маслонасосом масло доводиться міняти рідше, так як швидкість обертів коленвала знижується, а значить, знижується і їх кількість;
- регульований маслонасосів практично не спінює масло. Проблема, актуальна для нерегульованих шестеренних насосів, була успішно вирішена в насосах роторних.
Принцип дії сучасних роторних насосів ВАЗ
Після запуску двигуна автомобіль починає рух і поступово прискорюється. Колінчастий вал при цьому обертається все швидше. Зі збільшенням швидкості обертання валу тиск в мастильної системі двигуна поступово падає, а потреба в припливі нового масла - зростає.
Схема перекачування масла насосом роторного типу на автомобілях ВАЗ
У міру зниження масляного тиску пружина на рухомому статорі насоса розтискається, прикріплений до неї статор починає обертатися, потім зміщується і входить в зачеплення з веденим ротором. Так починається всмоктування олії в порожнину насоса. Потім масло видавлюється в двигун лопатями ротора і цикл всмоктування повторюється.
Розташування маслонасоса в автомобілях ВАЗ
Масляний насос в автомобілях ВАЗ є частиною двигуна, тому побачити його, просто відкривши капот, не вдасться. Щоб дістатися до маслонасоса, автомобіль необхідно встановити на оглядову яму, зняти з нього картерів захист, а потім піддон.
Щоб дістатися до маслонасоса, з автомобіля ВАЗ доведеться зняти піддон і картер
Ознаки поломки масляного насоса
Зрозуміти, що маслонасосів вийшов з ладу, неважко. Перерахуємо симптоми, однозначно вказують на поломку цього пристрою:
- лампочка тиску масла на приладовій панелі постійно горить. Зазвичай це відбувається через засмічення або поломки редукційного клапана в насосі. Як тільки цей елемент ламається, тиск масла в мастильної системі різко зростає, про що і сигналізує лампочка, що горить навіть на холостих обертах;
Постійне горіння цієї лампочки говорить про поломку маслонасоса
- стукіт двигуна. Якщо водій з якихось причин не звертає уваги на горіння лампочки, мотор починає стукати. Характерний стукіт стає голосніше в міру зносу тертьових частин двигуна, на які не подається масло. Відремонтувати мотор після такої поломки дуже непросто.
Перевірка маслонасоса на знос за допомогою щупів
- Масляний насос знімається з автомобіля і розбирається. Відділяється редукційний клапан і приймальний патрубок. Всі деталі насоса ретельно промиваються в гасі.
- Після промивання необхідно оглянути кожну деталь на предмет тріщин або деформації. Пошкоджені деталі доведеться замінити. Якщо ніяких пошкоджень не виявлено, можна починати виміри.
- Спочатку за допомогою щупа заміряються зазори між корпусом насоса і зубцями шестерень. Зазор не повинен перевищувати 0,2 мм.
Відстань між зубами і корпусом маслонасоса вимірюється спеціальним щупом
- Далі заміряються відстані між зубами шестерень. Вони не повинні перевищувати 0.5 мм з допустимою похибкою в 0,05 мм. Якщо між якийсь парою зубів ця умова не дотримується - у наявності знос шестерні і її слід замінити.
Відео: як перевірити масляний насос
Діагностика маслонасоса на стенді
У великих автосервісах є універсальні стенди для швидкої перевірки масляних насосів практично будь-яких типів. Процедура перевірки маслонасосів автомобілів ВАЗ, як правило, складається з двох етапів:
- перевірка редукційного клапана;
- перевірка зібраного маслонасоса.
Перший етап перевірки полягає в наступному: редуктор тиску, попередньо знятий з насоса, встановлюється на стенд і на нього через систему патрубків подається гас. Тиск гасу поступово збільшується за допомогою спеціальних регуляторів.
Перевірка маслонасоса ВАЗ на стенді відбувається в два етапи: спочатку клапан, потім сам насос
Завдання фахівців зводиться до того, щоб зафіксувати, при якому тиску клапан відкриється, а при якому - повністю закриється.
Основні елементи конструкції типового редукційного клапана автомобілів ВАЗ
Редукційний клапан вважається справним, якщо він відкривається при тиску в 7 кг / см², а закривається при тиску в 16 кг / см². Якщо подібного не спостерігається, необхідно підтягнути (або, навпаки, послабити) пружину на клапані і повторити перевірку. Після діагностики клапана насос повністю збирається і перевіряється цілком. Для цього зазвичай використовують суміш, на 70% складається з моторного масла і на 30% - з гасу. Фіксується тиск, який насос створює на вихідному патрубку. Пристрій вважається справним, якщо при швидкості обертання ротора в 250 об / хв на виході створюється тиск в 35 кг / см².
Заміна масляного насоса на автомобілях ВАЗ
- Машина ставиться на оглядову яму. За допомогою торцевого ключа на «14» з нього знімається захист картера і піддон.
Захист картера з автомобіля ВАЗ краще знімати на оглядовій ямі або естакаді
- Відкручується пробка зливного отвору, масло зливається в підставлену ємність. Злив масла з системи може зайняти 10-15 хвилин.
- За допомогою торцевої головки на «13» откручиваются все кріпильні болти маслонасоса.
Кріпильні болти маслонасоса ВАЗ зручно відкручувати торцевих ключем
- Маслонасос акуратно знімається разом з прокладкою ущільнювача, що знаходиться під ним.
Знімаючи маслонасосів ВАЗ, важливо не втратити тонку прокладку, що знаходиться під ним
- Несправний насос замінюється новим, після чого проводиться зворотна зборка мастильної системи.
Повна розбирання маслонасоса ВАЗ
- Знятий з автомобіля насос затискається в лещата. Торцевих ключем на «12» откручиваются все кріпильні болти вихідного патрубка (їх 3). Слід зазначити, що один з цих болтів коротше інших. Тому при розбиранні необхідно запам'ятати місце, з якого його вивернули.
Один з цих кріпильних болтів коротше інших
- Після викручування болтів патрубок разом з кришкою знімається з насоса. Під кришкою знаходиться невелика шайба. Знімаючи патрубок, її слід притримувати пальцем.
Знімаючи патрубок маслонасоса ВАЗ, важливо не втратити шайбу
- Тепер знімається пружина, яка регулює положення редукційного клапана.
Пружину редукційного клапана ВАЗ можна зняти вручну
- Далі витягується сам клапан.
Щоб витягти редуктор тиску ВАЗ, доведеться докласти невелике зусилля
- Під клапаном знаходиться сталева кришка. Для зняття її потрібно з силою потягнути вгору. На знятій кришці не повинно бути ніяких подряпин або задирок. Якщо вони є, значить, шестерні зачіпають кришку і насос зносився повністю.
На кришці маслонасоса ВАЗ не повинно бути ніяких подряпин і задирок
- Відкривається доступ до провідною і відомою шестерням. Вони вільно витягуються вручну. Всі деталі ретельно промиваються в гасі і оглядаються на предмет пошкоджень. Збірка маслонасоса проводиться в зворотному порядку.
Спочатку витягується ведуча шестерня маслонасоса, потім - ведена
Відео: знімаємо і розбираємо маслонасосів ВАЗ
Зняти масляний насос з автомобіля ВАЗ не так складно, як здається на перший погляд. Все, що для цього потрібно - хороша оглядова яма, яка є в більшості гаражів, і годину вільного часу. Завдання цілком під силу початківцю автолюбителю, так що йому не доведеться платити за цю роботу професійним механікам.