Самостійна діагностика і усунення несправностей паливного бака
У процесі тривалої експлуатації автомобіля бензобак і інші елементи паливної системи зношуються і приходять в непридатність. В результаті потрібний ремонт або заміна деталей на нові. Практично всі несправності бензобака можуть бути усунені своїми руками.
Ремонт паливного бака
Будь-вузол автомобіля в процесі експлуатації піддається механічним впливам, зношується і в підсумку стає непридатним для подальшого використання. Не є винятком і бензобак. Наслідки його несправності можуть бути самими різними - від простого від'єднання люка до протікання палива.
Відео: ремонт бензобака
Порядок демонтажу бензобака
Після виявлення несправності паливний бак необхідно демонтувати. Необхідність в його демонтаж може виникнути і при проведенні зварювальних кузовних робіт. Процес зняття бака досить простий навіть для недосвідченого автолюбителя. Для цього будуть потрібні інструменти:
- пасатижі або кусачки;
- викрутка;
- розвідний або ріжковий ключ;
- пристосування для роз'єднання гумових шлангів.
Роботи виконуються в наступному порядку.
- Перед початком робіт слід злити залишки палива. Для цього конструкцією деяких баків внизу передбачено спеціальний отвір, закрите болтом-заглушкою. Після відкручування цього болта відповідним ключем відразу почнеться злив палива. Тому попередньо слід підготувати відповідну ємність. Якщо спеціального отвору для зливу немає, паливо можна видалити за допомогою шланга і спеціальної груші.
Перед початком ремонту бензобака слід злити залишки палива
- Після зливу палива від'єднують роз'єм, через який підключається датчик рівня палива. У більшості випадків його досить потягнути і отщёлкнуть язичок. Залежно від моделі авто цей роз'єм знаходиться або в багажнику, або під заднім сидінням. Після цього від'єднують вентиляційний шланг, що знаходиться внизу бака.
Перед демонтажем бака слід від'єднати роз'єм датчика рівня палива
- Знімається шланг подачі палива. Для цього викруткою і пассатижами послаблюється хомут, і шланг стягується. Якщо шланг «прикипів», його слід попередньо похитати в різних напрямках.
- Знімаються стяжки хомутів паливного бака. Для цього відвертають гайки хомутів і знімають їх зі шпильок. Звільнилася сторону бака опускають і знімають другу частину хомута з гака.
Для зняття паливного і вентиляційного шлангів необхідно послабити хомути
- Відкручується пробка з заливної горловини бака. Щоб витягнути горловину з посадкового місця, бак зсувається в бік.
- Від'єднується мінусовій провід, що з'єднує бак з корпусом. Для цього ключем або плоскогубцями відкручують гайку кріплення.
- Бак легко знімається з кузова.
Паливний бак знімається з кузова
Несправності бензобака і їх причини
Найбільш часто зустрічаються такі несправності паливного бака:
- корозія металу бака як зовні, так і зсередини;
- забруднення паливопроводу;
- поломка люка;
- обрив троса;
Поширеною несправністю є обрив троса лючка бензобака
- некоректна робота системи уловлювання парів;
- пошкодження клапанів подачі палива;
Клапан подачі палива може працювати некоректно
- деформація в результаті механічних впливів.
Бензобак може бути деформований в результаті механічних впливів
До основних причин появи проблем з паливним баком відносять:
- використання палива низької якості протягом тривалого періоду;
- пошкодження бака в результаті ремонтних робіт або ДТП;
- попадання в бак сторонніх домішок, в тому числі води;
- порушення герметичності паливної системи, що приводить до витоку палива;
- знос ущільнюючих елементів;
- поява в баку конденсату через перепад температур.
Ресурс бензобака залежить від якості самого виробу і умов експлуатації. При ремонті рекомендується купувати оригінальні елементи, а роботи проводити в спеціалізованих сервісах.
Ознаками несправностей паливного бака є:
- зміни в роботі мотора;
- підвищена витрата палива;
- запах бензину в салоні;
- сіпання автомобіля в процесі руху.
При діагностиці бака проводиться його зовнішній огляд, вимірюється робочий тиск, перевіряється герметизація і наявність пошкоджень. Тиск повинен відповідати значенням, зазначеним у керівництві з експлуатації авто. Якщо воно нижче цих значень, перевіряють систему вентиляції бака.
Відновлення бака доцільно лише при незначних пошкодженнях - зварюються розриви і тріщина, змінюються ущільнювачі. Пластикові баки запаюються або заливаються епоксидною смолою.
Ремонт троса
Досить часто обривається трос люка бензобака. Виправити ситуацію можна своїми руками. Порядок дій при цьому наступний (на прикладі «Шевроле-Ланос»).
- Забирається килимок з боку водія, викручується болт і знімається захисний пластик.
- Важіль відкриття лючка відсувається в сторону.
Важіль відкриття лючка бензобака відсувається в сторону
- Знімаються пластикові пороги, ущільнювачі дверних прорізів і задній ремінь безпеки - доступ до тросу забезпечений. Трос в оболонці проходить під порогами.
- Знімаються всі пластикові елементи в багажному відділенні.
- Трос звільняється від кріплень і від'єднується від аварійного роз'єму. Замок є нерозбірним, але в ряді випадків при витягуванні троса потрібно відстебнути засувки. Пошкоджена обплетення змінюється на нову.
У багажнику знімаються всі пластикові елементи, і трос звільняється від кріплень
- При установці нового троса буде потрібно кріплення для електропроводки.
- Трос вставляється в оплетку, надівається кожух замку, вставляється пружина і весь пристрій цілком. Трос з обох сторін стискається плоскогубцями, приєднується контакт для проводів, загортається кріплення, а зайве обрізається бокорезами.
При установці трос вставляють в оплетку, і надягають кожух замку
- Замок збирається в єдину конструкцію і встановлюється на місце. Під порогами трос прокладається до багажника.
- Кріплення для проводки вставляється в отвір, де був гачок від старого троса, і робиться петля.
При монтажі троса не слід докладати надмірні зусилля. В іншому випадку можна зламати відкриває бензобак важіль.
Відео: заміна троса лючка бензобака
Ремонт люка бензобака
Лючок бензобака може не закриватися в результаті облому вусиків (петлі), які тримають пружину.
Поширеною несправністю лючка бензобака є облом вусиків, які фіксують пружину
Порядок ремонту люка залежить від моделі авто. При цьому для різних автомобілів використовуються свої інструменти. У місці обламаних вусиків просверливаются отвори діаметром 2 мм. Потім вставляється шматок дроту відповідного діаметру і згинається круглогубцами для утримання пружини, тобто робиться гачок.
Для ремонту люка необхідно просвердлити отвір і вставити дріт відповідного діаметру
Дріт можна замінити болтом діаметром трохи більшим, ніж діаметр отвору, обрізати його за місцем і зігнути.
Після ремонту люк встановлюється на місце
Ремонт швів
Технологія відновлення бака залежить від матеріалу, з якого він виготовлений. Можна використовувати герметик, пластик, вдатися до холодної зварюванні, пайку або напівавтоматичного зварювання. Пайку використовують для пластикових баків. Підбирають матеріал, аналогічний матеріалу бензобака, вирізують з нього латку, яку паяльником припаюють до баку.
Місцевий ремонт пластикових баків здійснюється за допомогою пайки
Отвір або тріщина в металевому баці усувається за допомогою холодного зварювання. Спочатку наждачним папером вирівнюється і зачищається поверхню навколо проблемного місця. Після обробки перетворювачем іржі на нього наноситься холодне зварювання. Після затвердіння це місце проклеюється стеклотканью з епоксидним клеєм.
Закрити тріщини на бензобаку можна за допомогою холодного зварювання
Пошкодження металевого бензобака можна запаяти оловом. Попередня підготовка полягає в зачистці, знежирюванні і лудінні поверхні навколо тріщини або пробоїни. Потім вирізається мідна або бляшана латка, припаивается і перевіряється на предмет витоку палива.
Великі тріщини ліквідуються напівавтоматичним зварюванням.
Пошкодження металевого паливного бака можна запаяти оловом
Перевірка і регулювання поплавця
Як правило, датчик рівня палива в бензобаку має поплавок. Якщо виникають сумніви в справності поплавка, слід провести його перевірку. Це можна зробити двома способами.
- До контактів датчика під'єднується мультиметр, і вимірюється опір ланцюга. Якщо показники відрізняються від норми (для кожного автомобіля вони свої), то поплавець несправний. Щоб оцінити, наскільки точно датчик показує рівень палива, можна вставити в резервуар чистий щуп і перевірити заповнення ємності.
- Бак повністю звільняється і починає повільно заповнюватися. В процесі заповнення через певні періоди змиритися опір. Для більшої точності датчик знімають, а положення важеля поплавця змінюють вручну.
Поплавок, розташований на датчику палива, може бути пошкоджений
Неправильні показання датчика можуть бути обумовлені наступним:
- в поплавці утворився отвір;
- сталася механічна деформація стінок бака;
- виявилися пошкодження самого важеля (зігнувся або обламався).
При неправильних показаннях рівня палива може знадобитися відрегулювати датчик, розташований в бензобаку. Для цього його виймають з бака, а важіль поплавця руками переводять з одного крайнього положення в інше. Якщо відображення палива на приладовій панелі також повинні змінюватися від нуля до повного бака. Якщо стрілка при певному положенні поплавця покаже невірне значення, згинають відповідний регулювальний язичок.
При діагностиці справності датчика рівня палива вимірюють його опір
Якщо датчик рівня палива вийшов з ладу, потрібно його заміна. Різні моделі авто обладнані індивідуальними датчиками, що відрізняються величиною опору. Маркування нового датчика повинна бути аналогічною маркування датчика, що вийшов з ладу.
Для заміни датчика потрібно стандартний набір слюсарних інструментів. Порядок дій при цьому наступний.
- З бака зливається паливо.
- Для кожної моделі авто визначається, як зручніше забезпечити доступ до датчика.
- З датчика знімається пластиковий захист.
- Від датчика від'єднується електропроводка.
- Хрестоподібної викруткою послаблюються хомути, і трубки розлучаються в різні боки.
- Несправний датчик замінюється на новий.
- Збірка проводиться в зворотній послідовності.
Після цього в бак заливається паливо, і перевіряється правильність показань нового датчика.
Заміна захисної сітки
У паливному баку встановлена захисна сітка, що виконує функції фільтра. В процесі експлуатації вона засмічується і зношується. Для чищення або заміни демонтаж сітки здійснюється в наступному порядку.
- Знімається пробка з заливної горловини бака, і забирається заднє сидіння.
- Потім відвертаються три самореза кріплення кришки люка з клемою.
- Знімається кришка люка.
Для заміни сітки знімається кришка люка бензобака
- З люка акуратно видаляється пил і бруд, які можуть потрапити в бак.
- Від'єднуються всі шланги, откручиваются болти, знімається люк і фільтр-сітка.
В процесі експлуатації автомобіля сітка бензобака може засмітитися чи пошкодиться
Сітку можна зняти окремо, одягнувши плоскою викруткою стопор. Сітка промивається або замінюється на нову. Збірка проводиться в зворотній послідовності.
Заміна горловини бака
Після тривалої експлуатації горловина бензобака може бути пошкоджена через корозію. Це здебільшого характерно для автомобілів ВАЗ. Залежно від ступеня пошкоджень горловину ремонтують або замінюють повністю. При ремонті виконуються наступні дії:
- Горловина знімається з бензобака.
- Пошкоджене місце зачищається від іржі і старої фарби ізнежирюється.
- Наноситься захисний грунт.
- З метою забезпечення герметичності з'єднання на пошкоджене місце натягують гумові шланги більшого і меншого розмірів і фіксують їх хомутами.
- Встановлюється горловина в зворотній послідовності.
Горловина бензобака може бути схильна до корозії
Для зняття горловини необхідно:
- Поставити автомобіль на підйомник, естакаду або оглядову яму (в залежності від марки).
- Скинути тиск у паливній системі.
- Відкрити люк і зняти з горловини кришку.
- Зняти мінусову клему з акумулятора.
- Відкрутити гвинти кріплення і зняти ущільнювач.
- Зняти заднє праве колесо.
- злити паливо.
- Зняти протектор горловини.
- Відкрутити болти кріплення испарительной трубки.
- Відкрутити болти кріплення горловини до кузова.
- Послабити хомути вентиляційного і паливного шлангів.
- зняти горловину.
Текти в баку
Причинами витоків палива з бака можуть бути тріщини, пробоїни, пошкоджені корозією ділянки і т. П. При виявленні витоку необхідно терміново провести ремонт або заміну бака.
Ідентифікувати витік палива можна за такими ознаками:
- поява запаху бензину в салоні;
- калюжа під паливним баком;
- швидке зниження рівня палива;
- підвищена витрата палива.
Причинами витоку палива можуть бути тріщини, пробоїни або пошкоджені корозією ділянки
Якщо паливо витікає з пошкоджень у верхній частині бака, до автосервісу можна добратися своїм ходом. Зазвичай витік палива відбувається в нижній половині бака, яка сильніше піддається корозії і механічних впливів.
Заміна шпильок
Ознакою зносу шпильок є запаху бензину в салоні. Це пов'язано з розгерметизацією прокладки паливного насоса. Часто шпильки, на які кріпиться бензонасос, надломлюються через стирання різьблення. Це призводить до швидкого зносу прокладки з подальшою розгерметизацією з'єднання.
Перед заміною шпильок потрібно зняти бензобак, промити його і просушити. Послідовність подальших дій така:
- Так як шпильки приварені до корпусу, вони повністю зрізаються.
- Напилком обробляється поверхню для нових шпильок.
- Приклавши притискне кільце бензонасоса, проводять розмітку і висвердлюють отвори діаметром 4,5 мм для нових шпильок.
- В отвори вставляють нові болти того ж розміру, що і шпильки, і закріплюють їх гайками.
Так як шпильки приварені до корпусу, при заміні вони повністю зрізаються
Відновлення бензобака
Відновлення паливного бака потрібно при появі вм'ятин, корозії і в ряді інших випадків.
Усунення вм'ятин
В результаті механічних впливів на бензобаку можуть утворитися вм'ятини, які будуть перешкоджати нормальній роботі поплавця. В результаті на приладовій панелі рівень палива в баку буде відображатися некоректно. Крім цього, вм'ятини можуть помітно зменшити обсяг бака.
Відновлення вм'ятин припускає заповнення порожнього бака стисненим повітрям під тиском. Роботу слід проводити вкрай акуратно. Якщо тиск буде занадто великим, бак може розійтися по швах, і буде потрібно його заміна.
Вм'ятини можна усунути за допомогою зварювання. Після демонтажу бака на пошкоджене місце приварюють відповідний елемент, який дозволить наносити по ньому зворотні удари. Після випрямлення цей елемент зрізається.
Також можна звернутися до фахівців з кузовних робіт або використовувати споттер.
Усунути вм'ятини можна стисненим повітрям під тиском
Якщо вм'ятина утворилася під отвором паливного насоса, то можна, попередньо від'єднавши насос, спробувати натиснути на це місце через наставку. Цю процедуру слід виконувати акуратно, щоб не пошкодити отвір бензонасоса.
Якщо вм'ятина не впливає на роботу датчика палива, а зниження обсягу бака не є критичним, можна обійтися без ремонту.
Захист від корозії
При використанні неякісного палива в бак може потрапити вода. Це, в свою чергу, може привести до корозії металевого бензобака. Більш того, містяться в паливі інші домішки можуть привести до несправності ТНВД (для дизельних двигунів) і скоротити термін експлуатації паливного бака.
Основною причиною корозії бензобака є використання неякісного палива
Ситуація ускладнюється в холодну пору року - вода при попаданні в паливну систему може просто замерзнути. При підвищенні температури вона розтане і потрапить в двигун. Це може привести до більш серйозних наслідків.
Корозія, що виникає через наявність в баку води або вологого повітря (при постійній експлуатації неповного бака), призводить до появи течі і подальшого ремонту або повної заміни бензобака.
Внутрішня обробка бака
Для захисту матеріалу бака від корозії можна використовувати спеціальні засоби для видалення іржі та утворення захисного шару. Також можна розрізати бак, очистити його і покрити захисним шаром.
При використанні спеціальних засобів бак очищається від іржі і покривається речовиною, яка після висихання формує полімерний шар.
Для захисту матеріалу бака від корозії використовують спеціальні полімерні склади
Для запобігання появи і розвитку корозії не слід залишати паливний бак порожнім або з мінімумом палива. Можна використовувати спеціальну фарбу, стійку до бензину і кислоті, яка називається «рідка пластмаса». Після її висихання утворюється міцна полімерна плівка. Слід зазначити, що цей спосіб допустимо лише при мінімальному ризику механічних впливів на бензобак. В іншому випадку полімерний шар просто відпаде.
Крім цього, захистити паливний бак від корозії можна хімічним травленням з подальшим цинкуванням.
Для захисту бака від корозії зовні його необхідно демонтувати, очистити від іржі, обробити перетворювачем іржі і покрити грунтом. Після висихання на поверхню бака наноситься мастика.
Стук в паливному баку
Існує кілька причин, що викликають появу стуку і інших сторонніх звуків в бензобаку:
- стук поплавка паливного насоса при малій кількості бензину;
- неправильна установка насоса;
- попадання через заливну горловину великих частинок сміття.
В реальності причин стуку в баку набагато більше. Це залежить від конструкції бака і моделі автомобіля.
Підвищення температури і тиску в баку
У паливному баку може створюватися підвищена або знижений тиск. Іноді при відкручування кришки заливної горловини можна почути шиплячі звуки. Тиск збільшується при нагріванні бензину в баку паливним насосом. Це також може відбуватися в жарку погоду при розширенні повітря в бензобаку. Знижується тиск при зменшенні обсягу палива в баку - створюється невелике розрідження, що зникає при вимкненні двигуна.
На деяких автомобілях для зниження тиску в бензобаку використовується трубка вентиляції
На автомобілях сімейства ВАЗ з верхньої частини бака назовні виведена спеціальна трубка. У цьому випадку підвищення тиску може бути пов'язано із засміченням або перегином трубки.
Відео: розрідження повітря в бензобаку
Відремонтувати або замінити паливний бак своїми руками не складе великих труднощів. Для цього необхідні лише бажання і стандартний набір слюсарних інструментів. Якщо періодично проводити профілактику і заправлятися якісним паливом, термін служби паливного бака помітно збільшиться.