Як перевірити котушку запалювання мультиметром
Котушка вважається одним з основних вузлів системи запалювання автомобіля. В окремих ситуаціях після зупинки двигуна через поломку бобіни автомобіль і зовсім перестає рухатися. Ось чому будь-якому автолюбителю необхідно точно знати, як перевірити котушку запалювання мультиметром.
Котушка запалювання
Для проведення ефективної перевірки бобіни, необхідно точно знати її призначення, спосіб функціонування і точне розташування в автомобілі.
Для чого потрібна
Першорядне призначення бобіни запалювання - це перетворення електричного імпульсу з низьким вольтажем, який виходить від датчика, комутатора або блоку управління мотора в імпульс з високою напругою, що вимагаються для появи іскри в свічці запалювання.
Усередині свічки є одно-, дво- або трипелюсткова зазор електричного пробою. Вільний простір в ньому може бути від 0,4 до 1,1 мм, на це впливають характеристики мотора. Встановлено, що для появи іскри в повітрі повинен з'явитися імпульс між матеріалами, які проводять струм, розміром не менше 6 кВ на 1 мм зазору.
Загальний вигляд котушки запалювання в автомобілі
Виходить, що імпульс, який виробляє бобіна, повинен складати як мінімум 10 кВ, щоб запалювання спрацювало правильно. Якщо брати до уваги зниження напруги при обмеженому опорі і наявність високовольтних проводів запалювання, то найчастіше роблять вибір у бік напруги електромагнітного імпульсу від 12 до 20 кВ.
Важливо! Імпульс напруги, який надходить з бобіни запалювання, може бути причиною серйозного ураження електрикою.
Особливу небезпеку така ситуація представляє для людей, у яких є серцеві захворювання. Часто це призводить до збою їх серцевого ритму. При цьому, за допомогою простих гумових рукавичок не можна захиститися від струму, тому що вони здатні затримувати лише 6,3 кВ.
Тому при контакті з бобінами запалювання слід дотримуватися особливої акуратність. Навіть якщо потрібно виміряти опір первинної обмотки, через неї пропускається струм мультиметра, наслідком чого є перетворення імпульсу у вторинну обмотку.
Принцип роботи
Бобіна є трансформатором, який збільшує напругу. Вона здатна з показника в 12 В зробити кілька кВ. Конструкція бобіни включає в себе первинну і вторинну обмотки з маленьким і великим напруженням відповідно. А ось тип обмотки і розподіл оборотів відрізняються (це пов'язано з використанням різних видів бобін).
На первинній обмотці загальної котушки знаходиться від 100 до 150 витків. Вона проводиться з міді з ізолюючим покриттям, а її кінці підведені до корпусу. На вторинній обмотці знаходиться від 30 до 50 тисяч витків (це залежить від конкретної моделі), а шнур використовується значно тонше. «Мінуси» вторинної та первинної обмотки об'єднуються, а «плюс» виходить до висновку на кришці. Таким методом здійснюється виведення утвореного високої напруги.
Влаштування загальної котушки запалювання
Для збільшення магнітного поля бобіни намотуються на металевий сердечник. Щоб уникнути перегріву проводів іноді в нього заливають трансформаторне масло, що містить також ізолюючі властивості. На індивідуальній бобіні запалювання теж розташовані дві обмотки, але накручені вони в протилежному напрямку. Первинна містить внутрішній сердечник, а вторинна - зовнішній.
Індивідуальні котушки використовуються в автомобілях з електронним запалюванням, тому вони мають більш складною конструкцією. Для виведення струму використовується спеціальний діод, а вироблене напруга відправляється відразу на свічки запалювання. Дана технологія з'явилася внаслідок винаходи конструкції з ізольованим корпусом, стрижнем і пружиною.
У двохвивідною котушці напруга подається відразу на два циліндра. Найчастіше подібні бобіни з'єднуються в одну коробку, яка представляє собою четирёхвиводную бобіну запалювання. При перевірці бобіни будь-якого типу слід в першу чергу оглянути опір обмоток. У справної первинної обмотки воно становить від 0,5 до 3,5, а у вторинній - від 6 до 15 кОм. Цифри кілька варіюються для конкретної моделі, тому для отримання точної інформації краще звернутися до технічного керівництва автомобіля. Перевірку котушки роблять з використанням спеціальних приладів.
Види
Існує кілька основних типів бобін, які застосовуються в автомобілях:
- Загальна. Її використовують для контактної, безконтактної і електронної системи запалювання.
- Здвоєна (або строєна для шестициліндрових двигунів). Використовується для одночасної роботи циліндрів в одній фазі.
- Індивідуальна для кожного циліндра. Застосовується разом з підсилювачем запалювання для електронної системи прямого запалювання.
Де знаходиться
Відшукати бобіну запалювання до автомобілях старого зразка не складе труднощів. Вона розташовується недалеко від середнього кабелю розподільного запалювання. Індивідуальні бобіни розташовуються над свічками запалювання циліндрів. А в машинах з мотором в формі літери V для пошуку котушки доведеться витягти назовні впускний колектор і деякі деталі двигуна.
Здвоєні бобіни легко відшукати на бар'єрі подкапотного проміжку. В окремих ситуаціях виробники мають у своєму розпорядженні їх в більш важкодоступних місцях. Наприклад, у багатьох машинах марки Rover 200-й серії бобина розташована під впускним колектором в проміжку між внутрішнім салоном і мотором. Якщо необхідно перевірити вузол, доведеться добиратися через роз'єм блоку управління машини. На машинах, випущених заводом ГАЗ, бобіни іноді кріплять на головку блоку циліндрів двигуна.
Важливо! В окремих машинах все бобіни з'єднані в один короб, розібрати який не представляється можливим. Тому при поломці однієї єдиної бобіни доводиться замінювати весь корпус, який коштує набагато дорожче.
Ознаки несправності
Головними ознаками, які можуть сказати про несправної бобіні, є:
- Троение двигуна в процесі їзди, особливо за умов підвищеної вологості;
- Відмова двигуна заводитися, відсутність іскри;
- Пропуски запалювання в окремих циліндрах (визначається під час комп'ютерної діагностики);
- Труднощі з заводу не розігрітого заздалегідь двигуна в холодну пору року;
- Провали в тязі під час натискання на педаль акселератора;
- Поява зовнішніх вад на поверхні котушки, зміна кольору фарби;
- перегрів котушок.
Основний симптом несправності котушки запалювання - неможливість запуску двигуна
Список причин, через які з'являються несправності:
- Якщо під час відвідування сервісного центру кабелі були замінені на нештатні;
- Знос з часом;
- Перегрівання бобіни;
- Фізичні пошкодження бобіни;
- Межвиткового високовольтний пробій (при проведенні вимірювань бобина виглядає як робоча, але амплітуда імпульсу на вторинній обмотці зменшена);
- Мимовільна переплюсовкі акумулятора;
- Підключення сторонніх свічок запалювання (з більшим чи меншим зазором);
- Сильні температурні перепади (наприклад, якщо на поверхню бобіни потрапила рідина);
- Короткі замикання;
- Паморозь на високовольтних кабелях.
Як перевірити котушку запалювання тестером
Перевірка бобіни запалювання - це тривалий процес, що складається з зовнішнього огляду і проведення тестів з використанням вимірювальних приладів. Бобіни зазвичай тестуються на особливих стендах в сервісних майстерень або дилерських центрах. Якщо потрібно провести вимірювання в кустарних умовах, зазвичай використовують мультиметр - універсальний прилад з широким спектром дії.
Бобіна запалювання розташовується в перемикачі, тому для тестування слід відігнути заклацнути фіксатор і прибрати кабелі з перемикача. Потім береться мультиметр і на ньому виробляється установка налаштувань, необхідних для перевірки напруги. Тепер слід додати один із кабелів до висновку бобіни, а другий до кузова машини.
Як результат даного виміру повинні вийти показники в розмірі 12 В. Якщо у машини є несправності в електронній системі управління або електричного кола перемикача, то на мультиметри висвітиться показник в 0 В.
Підготовка до перевірки
До початку самого тестування бобін слід провести невелику підготовку. Потрібно придбати мультиметр (прилад, здатний вимірювати напругу і електричний опір) і відшукати керівництво користувача машини. У різних автомобілях можуть бути вбудовані різні типи бобін, а показники для конкретної машини вказуються в паспорті. Якщо автомобіль був придбано на вторинному ринку, варто спробувати відшукати необхідні дані через інтернет.
Для перевірки котушки запалювання знадобиться мультиметр з можливістю вимірювання опору і напруги
Показники, які слід шукати у зазначеній книзі - це опір первинної і вторинної обмотки. Якщо в керівництві їх не вийшло знайти, значить під час тесту краще керуватися усередненими даними, які описані в статті.
Який опір має бути на котушці запалювання
Для визначення напруги ручки приладу встановлюється на рівень 200 Ом. Після цього проводиться вимірювання опору первинної обмотки. Щупи прикладаються до висновків «+» і «К».
Для справної бобіни цифри в районі від 0,2 до 3 Ом вважаються нормальними. Точні цифри можуть варіюватися від конкретного виду бобіни і точності показників мультиметра. Контакти «+» і «К» дозволяють отримати показники в будь-якій ситуації.
Для первинної обмотки опір в діапазоні від 0,4 до 2 Ом вважається допустимим
Тепер прилад переводиться на настройки в 20 ком. У такому положенні треба виміряти опір між «К» і середнім висновком високовольтного кабелю. Щоб це зробити, ткніте щупом в контактну зону (виконана з міді) всередині круглої дірки установки високовольтного проводу. Показники на приладі працює бобіни відобразять від 2 до 4 кОм.
Зовнішній огляд
Зазвичай зовнішній вигляд бобін відрізняється в кожній конкретній моделі, однак на кожній з них можна відшукати основні частини - короб, контакти, кришку і центральний затиск. Для здійснення візуального огляду необхідно лише уважно переглянути на бобіну і визначити її стан. Якщо на поверхні присутні невеликі тріщини, відколи, подряпини, значить бобина пошкоджена. Зовнішній короб пристрої роблять з ебоніту, нездатного проводити струм. Тому зазвичай перебої з функціонуванням цієї деталі пов'язують з внутрішніми вадами.
Перевірка первинної обмотки
Для здійснення тестування потрібно налаштувати мультиметр для виміру електричного опору. Контакти могли підключаються до кабелів зі знаками «плюс» і «мінус» на бобіні запалювання.
Схема перевірки первинної і вторинної обмоток котушки запалювання
Якщо після закінчення тестування мультиметр видає на табло цифри від 0,4 до 2 Ом, значить бобіна в порядку і працює справно. Якщо показники відрізняються від тих, які вказані вище, значить стався обрив обмотки бобіни.
Перевірка вторинної обмотки
Для здійснення замірів мультиметр також встановлюється в положення для виміру опору (Ω). Тепер один контакт приладу слід під'єднати до кабелю бобіни зі знаком «плюс» чи «мінус», а другий звести з кабелем, який відходить від центральної клеми.
Якщо після закінчення тестування на табло приладу виходять цифри в рамках від 6 до 8 кОм, то такі показники говорять про справній роботі обмотки на більшості бобін, які застосовуються в сучасному машинобудуванні. При перевірці окремих видів бобін показники іноді можуть зрости до 15 кОм, однак це теж вважається ознакою нормальної працездатності деталі. Для уточнення ідеальних чисел для конкретних бобін краще звернутися до технічного керівництва автомобіля. Якщо мультиметр відображає цифри, які досить сильно розходяться з показниками, зазначеними в керівництві, можливо має місце обрив обмотки.
Автолюбителю варто знати, що бобіни обох типів відносяться до деталей автомобіля, які не підлягають ремонту. Отже, при виникненні несправностей необхідно придбати нові котушки.
Якщо власник автомобіля не впевнений в своїх силах, або не може знайти точне місце розташування котушки в машині, то можна звернутися за допомогою до родичів і друзів з мультиметром. В іншому випадку доведеться звертатися за консультацією до сервісного центру. Однак, зараз можна знайти величезну кількість інформації в інтернеті (фото і відео), за допомогою яких будь-яка людина впорається з цим завданням. Тому не варто боятися братися за перевірку справності котушок! Після проведення цієї процедури стане зрозуміло, що нічого складного в цьому немає.