Діагностика несправностей, ремонт і заміна масляного насоса ВАЗ 2110-12 своїми руками
Масляний насос грає найважливішу роль в системі змащення двигуна будь-якого автомобіля. Навіть нетривала експлуатація авто з несправним насосом призведе до виходу силового агрегату з ладу. Тому будь-який автовласник повинен знати основні ознаки виходу з ладу масляного насоса і своєчасно вживати відповідних заходів.
Функції, пристрій і розташування масляного насоса ВАЗ 2110-12
Система змащення двигуна призначена для своєчасної подачі моторного масла до рухомим і найбільш нагріваються елементів силового агрегату. Масло подається з піддону і циркулює по спеціальних каналах всередині блоку і головки блоку циліндрів. Масляний насос забезпечує примусову циркуляцію мастильного матеріалу.
Розташування масляного насоса на ВАЗ 2110-12
На ВАЗ 2110-12 маслонасосів розташований в правому нижньому кутку блоку циліндрів під шестернею коленвала, що приводить в дію газорозподільний механізм.
Масляний насос розташований в правому нижньому кутку двигуна під шестернею коленвала
Це відноситься як до восьми, так і до шестнадцатіклапанним двигунів. Корпус насоса одночасно є бічною кришкою силового агрегату.
Пристрій масляного насоса
Конструкція маслонасоса дуже проста і включає наступні елементи:
- корпус з кришкою;
- провідна і відома шестерні;
- редукційний клапан з пружиною;
- маслопріёмнік.
Масляний насос має просту конструкцію, в основі якої лежать дві шестерні
Принцип дії масляного насоса
Насос приводиться в дію колінчастим валом через провідну шестерню. Остання обертає ведену шестерню, створюючи на вході пристрою знижений, а на виході - підвищений тиск. Таким чином масло з картера через трубку маслопріёмніка надходить в насос, а з нього - в масляну магістраль двигуна. Коли величина тиску всередині насоса починає перевищувати допустиме значення, підпружинений редукційний клапан зливає надлишки масла назад в піддон.
Діагностика несправностей
Пряме підключення насоса до коленвалу дозволяє уникнути поломок, пов'язаних з його приводом. Це, однак, не виключає можливості появи інших несправностей.
Несправності насоса і їх ознаки
До основних несправностей маслонасоса ВАЗ 2110-12 відносяться:
- засмічення сітки маслопріёмніка;
- пошкодження корпусу пристрою;
- знос посадочних місць шестернею в корпусі і в кришці;
- знос провідної або відомою шестернею;
- ушкодження редукційного клапана;
- деформація або пошкодження пружини клапана.
Постійно горить сигнальна лампа у вигляді маслянки свідчить про падіння тиску в системі змащення до критичного рівня
Ознаками виходу з ладу маслонасоса можуть бути:
- палаюча на приладовій панелі сигнальна лампа критичного тиску масла;
- перегрів двигуна;
- високочастотний стукіт (цокіт) в місці розташування насоса.
Конструкцією двигуна ВАЗ 2110-12 не передбачена установка датчика тиску масла. Як і більшість сучасних автомобілів, представники десятого сімейства обладнані лише датчиком аварійного (критично низького) тиску. При падінні тиску в системі на щитку приладів спалахує сигнальна лампа у вигляді маслянки червоного кольору. Однак ця лампа може загорятися і при інших несправності (вихід з ладу датчика, обрив його електричного кола, витік масла і т. П.).
Перегрів двигуна також не можна віднести тільки до симптомів несправності масляного насоса. Зазвичай він виникає через проблеми в системі охолодження.
Що стосується стуку, що виходить з боку масляного насоса, то тут теж не все однозначно. Іноді при зносі шестерень або елементів корпусу пристрій може видавати високочастотний стукіт. Як правило, він пов'язаний з утворенням люфту між шестернями і корпусом (кришкою) і найбільш чітко чути на холостому ходу. Однак подібні звуки можуть видавати і зношені підшипники (натяжної або направляючого роликів, помпи, клонували).
Як визначити, що несправний саме масляний насос
Процес заміни маслонасоса на ВАЗ 2110-12 досить простий і не передбачає використання будь-яких спеціальних інструментів. Однак для цього необхідно купити новий насос і витратити певний час. Тому перед заміною пристрою слід переконатися, що несправне саме воно. Зробити це можна за наступним алгоритмом.
Замір рівня масла
Спочатку потрібно виміряти рівень масла в двигуні і перевірити його консистенцію. Робиться це спеціальним щупом. Бажано згадати, коли змінювалися масло і фільтр. Якщо з моменту останньої заміни машина пройшла більше 10 тис. Км, їх краще відразу замінити. Потім слід нанести краплю олії на великий палець руки і розтерти його вказівним. Якщо масло виявиться занадто темним, рідким і швидко вбереться, його потрібно замінити.
Якщо на щупі рівень мастила нижче позначки «min», слід долити олії і запустити двигун. Далі потрібно подивитися, чи не загоряється сигнальна лампа на приладовій панелі. Також слід перевірити, чи не відбувається перегрів силового агрегату. Паралельно проводиться огляд двигуна на предмет витоку масла. Якщо раніше з боку насоса чувся стукіт, слід прислухатися, чи не зник він після доливання масла.
Однією з причин падіння тиску масла в системі може бути його низький рівень
Перевірка електричного кола датчика
Якщо перераховані симптоми не зникли, слід виконати наступні дії:
- Заглушіть двигун і дайте йому охолонути.
- Від'єднайте дріт від датчика аварійного тиску масла. На шестнадцатиклапанного двигунах він розташований з лівого боку на торці корпусу підшипників распредвалов, на восьмиклапанним - справа на тильній стороні ГБЦ.
- Увімкніть запалювання, не запускаючи двигуна.
- У моторному відсіку замкніть провід, що йде до датчика, на «масу» автомобіля. Якщо сигнальна лампа при цьому згасла, з ланцюгом датчика все в порядку.
Для перевірки ланцюга датчика досить замкнути йде до нього провід на «масу» при включеному запалюванні
діагностика датчика
Для діагностики датчика необхідно викрутити його ключем на 21 і оглянути його робочу частину, яка заходить в ГБЦ. На ній повинні залишатися сліди моторного масла, що свідчать про нормальній циркуляції мастила в системі. Якщо робоча частина суха, масляний насос, швидше за все, несправний.
Сам датчик зазвичай перевіряється заміною на свідомо справний. Після цього перевіряється, чи горить сигнальна лампа і як поводиться двигун.
Перевірка тиску масла
Якщо після перевірки і заміни датчика симптоми не зникли, необхідно виміряти тиск масла за допомогою спеціального манометра. Такий манометр має металевий наконечник з різьбою, який вкручується в посадочне гніздо датчика. Потім запускається і прогрівається двигун. Якщо манометр показує на холостих обертах тиск більше 0,6 бар (60 кПа), маслонасосів справний. Якщо ж тиск нижче, насос слід замінити.
Тиск масла на холостих обертах має бути не менше 0,6 бар (60 кПа)
Перевірка масляного насоса на стенді
В умовах автосервісу масляний насос перевіряється на спеціальному стенді. Це передбачає:
- визначення продуктивності насоса;
- вимірювання тиску масла на виході насоса;
- вимірювання тиску, при якому відкривається редукційний клапан.
При цьому застосовується спеціальне масло, температура якого повинна складати рівно 200С. Продуктивність насоса ВАЗ 2110-12 при частоті обертання коленвала 6000 об / хв повинна бути не менше 35 л / хв, а редукційний клапан повинен відкриватися при збільшенні тиску всередині насоса до 0,55-0,75 МПа.
Основні причини виходу з ладу масляного насоса
Регламентований виробником ресурс масляного насоса ВАЗ 2110-12 становить 150-200 тис. Км пробігу. Це, однак, не означає, що насос не прослужать довше або не вийде з ладу набагато раніше. Основними причинами, за якими він може перестати нормально функціонувати, є:
- витрачений ресурс;
- несвоєчасна заміна масляного фільтра, внаслідок чого в систему потрапляють частинки металу (продукти тертя), що діють на деталі насоса як абразив, і засмічується фільтруюча сітка маслоприемника;
- використання масла, характеристики якого не відповідають вимогам автовиробника.
Заміна та ремонт масляного насоса
Заміна масляного насоса автомобілів ВАЗ 2110-12 виробляється на оглядовій ямі або естакаді. В крайньому випадку можна використовувати домкрат. Для роботи будуть потрібні наступні інструменти:
- балонний ключ;
- ключі на 10, 13, 17;
- торцеві шестигранні ключі на 5 і на 8;
- велика шліцьова викрутка;
- спеціальний ключ для натяжних роликів (для регулювання натягу ременя ГРМ);
- чиста суха ємкість для зливу масла.
Зняття масляного насоса
Порядок демонтажу маслонасоса на ВАЗ 2110-2112 наступний:
- Зніміть кожух приводу ГРМ, попередньо відкрутивши на ньому болти кріплення ключем на 10 (на восьмиклапанним двигуні - 3 болта, на шестнадцатиклапанного - 6).
Щоб зняти кожух ГРМ, потрібно відкрутити 6 болтів
- Ключем на 13 ослабте натяг ременя генератора і зніміть його зі шківа коленвала.
Щоб послабити ремінь генератора, потрібно відкрутити болт ключем на 13
- Ключем на 17 відкрутите болт кріплення шестерні коленвала. Для того щоб колінчастий вал НЕ прокручувався, зафіксуйте маховик за допомогою великої шліцьовій викрутки в віконці картера зчеплення.
Щоб зняти шків, потрібно відкрутити болт ключем на 17
- Зніміть шків коленвала і закрутіть болт його кріплення назад. Накинувши на цей болт ключ на 17, провертати коленвал до того моменту, поки мітка на розподільному валу (распредвалах у шестнадцатиклапанного двигуна) не відповідатиме міткою (мітками) на задній кришці приводу ГРМ.
Мітки на шестернях распредвалов повинні збігатися з мітками на задній кришці приводу ГРМ
- Зверніть увагу на мітку, нанесену на зубчастий шків коленвала. Вона повинна збігатися з міткою, що знаходиться на корпусі масляного насоса.
Перед зняттям ременя ГРМ переконайтеся, що мітки на шківі і на кришці насоса збігаються
- Накидним ключем на 17 відпустіть гайку кріплення натяжного ролика (для шестнадцатиклапанного мотора ще й гайку кріплення направляючого ролика). Спеціальним ключем проверніть натяжна ролик, послаблюючи натяг ременя ГРМ, і зніміть ремінь.
Щоб послабити ремінь ГРМ, необхідно відкрутити болти кріплення натяжної і направляючого роликів
- Якщо автомобіль не встановлений на оглядову яму або естакаду, відверніть болти правого переднього колеса, підійміть кузов домкратом і зніміть колесо. Не забудьте підстрахуватися, підклавши під кузов машини підставку.
- Подденьте викруткою зубчастий шків коленвала і акуратно зніміть його, намагаючись не втратити шпонку.
Знімаючи зубчастий шків коленвала, щоб не загубити шпонку
- Якщо піддон захищений, зніміть захист.
- Підставте ємність для збору масла під піддон картера. Ключем на 17 виверніть пробку зливного отвору і злийте масло. Щоб воно скло швидше, в моторному відсіку відкрутіть пробку заливної горловини.
Щоб масло стекло швидше, відкрутіть заливну горловину
- Використовуючи ключ на 10 (краще торцевої або головку), відкрутіть 16 болтів кріплення піддону картера. Чи не втратьте фігурні шайби, розташовані під болтами.
Щоб зняти піддон, потрібно відкрутити 16 болтів його кріплення ключем на 10
- Акуратно зніміть піддон, намагаючись не пошкодити прокладку між ним і картером. Якщо вона деформована або пошкоджена, її потрібно замінити.
Якщо прокладка деформована або пошкоджена, її необхідно замінити
- Ключем на 10 відкрутите два болти кріплення маслопріёмніка до корінного підшипника і один болт його кріплення до масляного насоса.
Маслопріёмнік кріпиться трьома болтами до кришки корінного підшипника і масляного насоса
- Виведіть трубку маслопріёмніка з корпусу маслонасоса і витягніть приймач. Чи не втратьте гумове кільце ущільнювача, яке розташоване на трубці в місці її входу в насос.
- Ключем на 10 відверніть шість болтів кріплення маслонасоса до БЦ і акуратно зніміть його. Сальник коленвала, який знаходиться в насосі, можна поки не витягувати. На шестнадцатиклапанного двигуні перед демонтажем насоса потрібно буде ще від'єднати роз'єм від датчика положення колінчастого валу.
Щоб зняти маслонасосів, необхідно відкрутити 6 болтів ключем на 10
- Зніміть прокладку між маслонасосом і блоком.
При установці масляного насоса збірка проводиться в зворотній послідовності.
Ремонт масляного насоса
Практика показує, що в більшості випадків насос краще і простіше замінити в зборі. Якщо ж несправність пристрою не носить критичного характеру, його можна спробувати відремонтувати. Перед цим насос слід розібрати і визначити причину, по якій він вийшов з ладу.
розбирання насоса
Порядок розбирання насоса наступний:
- Тонкими круглогубцами вийміть сальник коленвала з посадкового місця. Якщо на ньому є сліди пошкоджень, його потрібно буде замінити.
Сальник коленвала витягується за допомогою тонких круглогубцев
- Ключем на 10 відкрутите болт фіксації датчика положення колінчастого валу. Від'єднайте датчик від насоса.
- Шестигранним ключем на 5 відкрутіть шість болтів кріплення кришки насоса до корпусу. Зніміть кришку.
Для розбирання насоса потрібно шестигранний ключ на 5
- З кришки витягніть провідну шестерню.
- З корпусу витягніть ведену шестерню.
Провідна шестерня розташована в кришці, а ведена в корпусі
- Шестигранником на 8 відкрутіть болт-пробку редукційного клапана і витягніть її разом з кільцем ущільнювача.
Пробка клапана відкручується шестигранним ключем на 8
- Вийміть пружину клапана і сам клапан.
Редукційний клапан поджимается пружиною
Оцінка стану елементів масляного насоса
Для того щоб зрозуміти, чи підлягає насос ремонту, необхідно оглянути всі його елементи і оцінити ступінь їх зносу в наступному порядку:
- Огляньте внутрішні поверхні корпусу і кришки насоса. На них не повинно бути задирів, шорсткостей, вм'ятин.
- Штангенциркулем виміряйте діаметр посадкового місця відомої шестерні в корпусі насоса. Він не повинен перевищувати 75,1 мм.
Якщо діаметр посадкового місця більше 75,1 мм, корпус потрібно замінити
- Штангенциркулем виміряйте товщину сегмента в корпусі. Вона повинна становити не менше 3,4 мм.
Товщина сегмента повинна бути не менше 3,4 мм
- Виміряйте товщину провідною і відомою шестерень. Вона не повинна бути менше 7,42 і 7,35 мм відповідно.
Товщина відомою і провідною шестерень не повинна бути менше 7,42 і 7,45 мм
- Виміряйте довжину пружини клапана. У вільному (стислому) стані вона повинна становити 55,72 мм, в стислому - 31,7 мм.
У вільному стані пружина повинна мати довжину 55,72 мм, в стислому - 31,7 мм
- Огляньте внутрішню поверхню гнізда редукційного клапана і сам клапан. При виявленні видимих пошкоджень (вм'ятин, задирів) подальша їх експлуатація не рекомендується.
Відео: зняття і розбирання масляного насоса ВАЗ 2110-12
Заміна елементів масляного насоса
Виявивши під час перевірки елементів насоса пошкодження або невідповідність фактичних розмірів допустимим, слід просто замінити зношених деталь на нову. Кришка з корпусом насоса, шестерні, редуктор тиску і його пружина - всі вони продаються окремо в автомагазинах. Якщо ж немає бажання і можливості ремонтувати насос, його можна замінити повністю. Ціна нового виробу становить близько двох тисяч рублів.
Особливу увагу слід приділити огляду маслопріёмніка. Саме його фільтруюча сітка найчастіше стає причиною падіння тиску в системі, що веде до масляного голодування двигуна. На сітці накопичується бруд, металева стружка, конденсат і т. П., Знижуючи її пропускну здатність. Сітку необхідно очистити. Так як маслопріёмнік є нерозбірним, зробити це можна тільки випалюванням на газовому пальнику або впливом на осад хімічно активними речовинами. В останньому випадку фільтруючий елемент приймача потрібно замочити на добу в розчиннику або будь-якої іншої рідини, що використовується для прочищення каналізації.
Очистити сітку маслопріёмніка можна шляхом випалювання її на газовому пальнику, або замочивши в хімічно активному розчині
Підготовка масляного насоса до установки
Перед установкою нового або відремонтованого масляного насоса необхідно виконати наступні дії.
- Після ремонту зберіть насос, що не закручуючи пробки редукційного клапана.
- Залийте трохи моторного масла в гніздо клапана і в сам насос через отвір для трубки маслопріёмніка.
- Вставте клапан і пружину. Закрутіть болт-пробку.
- Проверните провідну шестерню пальцями на кілька оборотів.
- Змочіть робочу кромку сальника коленвала моторним маслом.
- Встановіть сальник коленвала в посадочне місце і запресуйте його відрізком труби відповідного діаметру на рівні з кромкою на маслонасоса.
Установка масляного насоса
Монтаж насоса проводиться в зворотному порядку. Перед установкою слід переконатися, що його прокладка не має пошкоджень. Якщо пошкодження все ж є, вона змінюється на нову. Перед установкою на прокладку рекомендується нанести шар густого мастила (літол, солідол). Таким же чином слід вчинити і з прокладкою піддону картера.
По завершенні всіх монтажних робіт слід перевірити тиск масла в системі.
Таким чином, заміна і ремонт масляного насоса не становлять великої складності, і при наявності вільного часу можуть бути зроблені без залучення фахівців.