Причини появи тріщин і течі в бензобаку, способи усунення несправності
В процесі експлуатації автомобіля бензобак, який є частиною паливної системи, поступово зношується. Найпростіше при виникненні течі бака замінити його новим, але це дорого. Якщо ж тріщина незначна, то впоратися з такою проблемою можна своїми руками, незалежно від того, встановлено на вашому автомобілі металевий або пластиковий бензобак.
Причини пошкоджень бензобака
Виробники зазвичай розміщують бензобак в задній частині автомобіля, при цьому в залежності від моделі авто він можна повернути ліворуч, ліворуч або посередині. Таке рішення дозволяє максимально убезпечити людей, що знаходяться в салоні. Крім цього, розміщення ємності для палива в задній частині автомобіля покращує його керованість. Разом з тим таке розташування бензобака піддає його зовнішніх впливів (механічних, хімічних, природних), які можуть привести до появи тріщин і пробоїн.
Цей елемент паливної системи може бути зроблений з металу або композитного матеріалу, умовно його називають пластик. Незалежно від виду використовуваного матеріалу на корпусі бака можуть з'являтися пробоїни, тріщини або мікротріщини, через які буде витікати паливо. Якщо пошкодження значне, то паливо рясно виливається і під автомобілем утворюється пляма.
Паливний бак може бути зроблений з металу або композитного матеріалу
При утворенні мікротріщин в салоні або багажнику з'являється запах палива, а навколо ушкодження - мокра пляма. Ще однією ознакою виходу з ладу цього елемента системи харчування є підвищена витрата палива. У будь-якому випадку треба шукати місце протікання і визначати причину її появи, а вже потім приступати до ліквідації.
Є кілька причин, що призводять до несправностей паливного бака:
- Механічне пошкодження. З огляду на розташування цього елемента і стан наших доріг, є велика ймовірність удару бензобака, в результаті чого з'являється пробоїна або тріщина.
Бензобак може бути пошкоджений механічним шляхом
- Корозія. Хоча для створення бензобака використовується якісний метал, з часом він може пошкоджуватися корозією. Зазвичай до цього схильні старі автомобілі, але якщо в новому авто бак зроблений з неякісного металу, то він також швидко іржавіє. Зовні корозія бака відбувається через вплив вологи, а також агресивних речовин, що потрапляють на його стінки. У неякісному паливі може бути присутня вода і це стає причиною розвитку корозії зсередини.
Паливний бак може пошкоджуватися корозією через неякісне пальне
- Несправності системи живлення. У міру того як кількість палива в баку зменшується, при несправній системі живлення в ньому створюється розріджений тиск. Це призводить до появи на стінках мікротріщин, які згодом можуть викликати їх пошкодження.
При виявленні протікання бензобака експлуатувати такий транспортний засіб не можна і треба терміново усунути несправність.
Ремонт металевого бензобака
Способи закладення дефектів, що з'явилися на паливному баку, будуть залежати від матеріалу, з якого він зроблений. Щоб якісно відремонтувати несправний бак, його треба зняти з автомобіля. Це дозволить уважно оглянути елемент з усіх боків, виявити наявні пошкодження і якісно їх усунути.
Необхідні інструменти
Якщо прийнято рішення про самостійне ремонті пошкодженого бензобака, то для виконання робіт знадобляться:
- підйомник, його може замінити естакада або оглядова яма;
- набір гайкових ключів;
- набір викруток;
- плоскогубці;
- наждачний папір;
- напилок;
- паяльник;
- зварювальний апарат;
- холодне зварювання;
- ємність, в яку буде зливатися паливо з бака;
- воронка,
- шланг;
- робочий одяг;
- рукавички;
- рідина для очищення пошкодженого місця. Для цього можна використовувати очищувач карбюратора або аналогічний розчинник.
Для демонтажу та ремонту бензобака знадобляться прості і доступні інструменти
Демонтаж бензобака
Залежно від моделі автомобіля процес зняття бензобака має свої особливості. Але в цілому алгоритм виконання роботи у всіх випадках буде практично однаковим.
Послідовність демонтажу бензобака:
- Машину заганяють на яму, естакаду або на підйомник.
- Зливають паливо. Зазвичай в нижній частині бака є зливний отвір, через яке зливають бензин в підготовлену ємність. Якщо отвори немає або неможливо відкрутити пробку, злити паливо можна через горловину за допомогою шланга.
Паливо можна злити за допомогою шланга або через спеціальний отвір
- Відключають датчик рівня палива і харчування бензонасоса. Залежно від моделі авто такої роз'єм може перебувати в багажнику або всередині салону за заднім сидінням.
Відключають датчик рівня палива і харчування бензонасоса
- Відкручують провід «маси».
- Знімають шланг вентиляції бака.
- Від'єднують паливні шланги. Для цього треба послабити кріплення хомутів і, похитуючи або трохи провертаючи шланги, зняти їх з штуцерів.
Знімають паливні шланги
- Відкручують кріплення бака. Звільняють хомути, якими бак кріпиться до кузова. Після цього знімають бензобак зі шпильок. Спочатку опускають вільний край, потім звільняють іншу сторону кріплення.
Звільняють хомути, якими бак кріпиться до кузова
- Виймають горловину з посадкового місця. Для цього треба попередньо зняти пробку бака, а потім зрушити його трохи в сторону, щоб можна було витягнути горловину з гумового ущільнювача.
Щоб вийняти горловину бензобака з ущільнювача, треба зняти пробку
- знімають бак.
Після звільнення бака від кріплення його знімають з автомобіля
Очищення бензобака
При наявності внизу зливного отвору можна спробувати очистити паливний бак без його демонтажу. Для цього зливають все паливо. Потім кілька разів заливають і зливають паливо і таким чином видаляють все сміття з бака. Треба враховувати, що у більшості легкових авто бак не має зливного отвору, тому для його очищення доведеться виконати демонтаж. Щоб простіше було виявити пошкодження, бак зовні треба добре вимити і висушити.
Щоб простіше було виявити пошкодження, бак зовні треба добре вимити і висушити
Так як паливо і приємним для очищення бака кошти є токсичними, то таку процедуру треба проводити в приміщенні, яке добре провітрюється, або на вулиці.
Очищення бака всередині здійснюється як наповнити нього палива або інших рідин, після чого ємність добре вибивають і зливають рідину разом з наявними сміттям.
Для очищення такого резервуара можуть застосовуватися різні засоби:
- Ацетон або аналогічні розчинники. Для промивки треба взяти 2-3 літра ацетону, який заливають в бак. Потім закривають всі отвори і добре струшують ємність, після чого зливають рідину разом зі сміттям. Для повного очищення може знадобитися кілька таких процедур.
Для промивки треба взяти 2-3 літра ацетону, який заливають в бак
- Оцет і харчова сода. В цьому випадку треба повністю заповнити бак оцтом і залишити так на ніч. Потім зливають половину рідини, добре струшують бак і зливають залишки разом зі сміттям. Після цього засипають в бензобак соду і вона, вступаючи в реакцію із залишками оцту, видаляє що залишилася іржу. Залишилося промити бак водою і добре висушити.
Оцет - найдоступніший спосіб для очищення бензобака своїми руками
- Миючі засоби. З їх допомогою добре видаляється бруд, але з іржею вони не справляються. Бак заливають теплою водою, додають миючий засіб і залишають на пару годин. Після цього промивають і якщо треба, то процедуру повторюють.
Побутові миючі засоби дозволяють добре очистити бензобак від бруду і домішок
- Фосфорна або соляна кислота. Найбільш простий і ефективний спосіб очищення від іржі. Працювати з ними треба дуже обережно, в рукавичках, окулярах і респіраторі, так як можна отримати сильний опік. У бак заливають воду, додають пару літрів кислоти, такий склад повинен там пробути кілька годин. Після цього все зливають і промивають ємність.
Потужний засіб для очищення від іржі - це кислоти
- За допомогою бензину або солярки. Це обов'язковий етап, який виконується після застосування всіх попередніх способів. Таким чином видаляються залишки миючих засобів, які не повинні потрапити в паливну систему. Перед цим треба просушити бак теплим повітрям або дати час, щоб він висох природним шляхом.
Способи ремонту
Різноманітні способи ремонту металевого паливного бака дозволяють якісно усунути текти самостійно.
Пайка
Це один з найпоширеніших методів ремонту, який проводиться за допомогою паяльника. Процес виконання робіт:
- Знаходження місця течі. Визначивши пошкоджену ділянку паливної ємності, його зачищають від іржі і знежирюють.
Перед паянням місце пошкодження зачищають до чистого металу
- На ушкоджене місце наноситься паяльна кислота. Для спрощення процесу лудіння поверхня бака прогрівають будівельним феном.
Місце пайки прогрівають за допомогою лампи або будівельного фена
- Залужівает місце навколо тріщини. Якщо пошкодження велике, то роблять це в кілька етапів до тих пір, поки пробоїна повністю не зникне.
При великих розмірах тріщини олово необхідно наплавляти в кілька шарів
- Зачищають відреставрований ділянку. Роблять це за допомогою розчинника, коли бак охолоне.
Після пайки ділянку очищають розчинником
Відео: пайка бензобака
заварювання пошкодження
Заварити пошкоджений бензобак можна полуавтоматом, але тут є свої особливості:
- Заповнюють бак водою. Це роблять для того, щоб не зайнялися пари палива.
- Зачищають пошкоджене місце. Для цього використовується наждачний папір або дриль з насадкою. Обробляють до чистого металу.
- Заварюють пошкодження. При наявності великої пробоїни може використовуватися металева накладка.
При наявності великої пробоїни може використовуватися металева накладка
- Після охолодження металу відновлене місце ґрунтують і красять.
Відео: заварювання тріщини в бензобаку
Реставрація бака холодної зварюванням
У цьому випадку проведення підготовчих робіт буде аналогічно попереднім способам ремонту. Перевага використання холодної зварювання в тому, що якщо пошкоджену ділянку знаходиться в доступному місці, то закрити тріщину можна, не демонтуючи бензобак.
Робота виконується в такій послідовності:
- Очищають пошкоджене місце.
- Відрізають шматок холодної зварювання і за допомогою рук добре його розминають. Працювати треба в рукавичках, щоб не пошкодити руки.
- Коли склад розм'якшиться, його наносять на пошкоджену ділянку, добре притискають і розрівнюють.
Холодне зварювання можна використовувати, не знімаючи бензобак
Для отримання більш надійного результату на перший шар холодної зварювання укладають шматок тканини і наносять другий шар.
Відео: ремонт паливного бака за допомогою холодного зварювання
Ремонт з використанням епоксидної смоли
Цей спосіб застосовують в тому випадку, коли немає можливості заварити або запаяти пошкоджений бензобак:
- Очищають пошкоджене місце.
- Наносять перший шар підготовленої смоли і покривають його склотканиною.
- Укладають ще кілька шарів смоли і тканини.
Епоксидну смолу використовують, коли немає можливості заварити або запаяти пошкоджений бензобак
Використання для забивання тріщин бензобака холодної зварювання або епоксидної смоли - тимчасове рішення проблеми, що виникла, більш надійними способами закладення тріщин і пробоїн бензобака будуть пайка і зварювання.
Відео: особливості використання епоксидної смоли
Ремонт пластикового бензобака
Більшість сучасних авто мають баки з композитних матеріалів. Основні їх переваги:
- невелика вага;
- стійкість до корозії;
- невисока вартість;
- високий термін служби.
Недолік пластикових баків в тому, що в результаті стиснення і розширення на них з'являються мікротріщини. Найчастіше такі ємності пошкоджуються в районі горловини, але може це відбуватися і в інших місцях.
Зняття пластикового бензобака
Демонтаж виконується в такій же послідовності, як і в випадку з металевим баком. Перед зняттям треба злити все паливо. Зробити це можна через зливний отвір або горловину.
Інструменти та приладдя
Щоб самостійно провести ремонт пластикового паливного бака, треба мати наступне:
- паяльник, його потужність повинна бути не менше 250 Вт;
- металева сітка;
- шматки матеріалу, аналогічного тому, з якого зроблений бензобак;
- клей;
- холодне зварювання;
- заклепувальний пістолет і заклепки;
Для ремонту бензобака треба використовувати алюмінієві заклепки
- саморізи.
Очищення
Очищення виконується в такій же послідовності, як і металевого бензобака. Відмінність буде в тому, що пластиковий бак краще не чистити за допомогою ацетону і кислоти. Найчастіше таку ємність миють складом з 2 частин каустичної соди і 10 частин води.
Перед очищенням пластикового бензобака його також треба зняти з автомобіля
Після очищення бака його треба обов'язково просушити. Зробити це можна природним шляхом, а щоб прискорити процес, застосовують будівельний фен.
Усунення пошкоджень
Відремонтувати пластиковий паливний бак самостійно можна кількома способами.
заклеювання тріщини
Для цього найчастіше застосовується клей «Момент» або аналогічний:
- Пошкоджене місце бака зачищають наждачним папером і знежирюють.
- Щільний шматок тканини покривають клеєм і притискають до тріщини.
Щільний шматок тканини покривають клеєм і притискають до тріщини
- Після повного застигання клею відремонтовану ділянку зафарбовують.
Можна також використовувати епоксидну смолу, але, як і звичайний клей, це тимчасовий ремонт.
Пайка тріщини
Такий метод реставрації бензобака є самим надійним і ефективним:
- Зачищають місце пошкодження, після чого його добре знежирюють.
- Паяють тріщину. Поверх утворився дефекту можна впаяти металеву сітку, яка закриє пробоїну і посилить цю ділянку. Можна взяти шматочок матеріалу, аналогічного тому, з якого зроблений бак, і наплавить його на тріщину, що утворилася.
Пластиковий бензобак можна запаяти, для чого розплавляють кордону пошкодження, використовують металеву сітку з дрібними осередками або застосовують шматочок такого ж пластика
Відео: пайка пластикового бензобака
Ремонт за допомогою холодного зварювання
Тут послідовність виконання робіт буде така ж, як і при використанні холодної зварювання під час ремонту металевої ємності. Якщо бак зроблений з м'якого пластику, то цей метод застосувати не вийде.
Холодне зварювання використовується для ремонту металевих і пластикових бензобаків
Заклепки або саморізи
Закласти невеликі тріщини або пробоїни можна за допомогою саморізів. Для більшої герметизації під нього роблять шайбу з маслостойкой гуми. Після цього вкручують шуруп в пошкоджене місце і таким чином закривають тріщину.
Для більшої герметизації для саморізів надягають шайбу з маслостойкой гуми
Можна використовувати алюмінієві заклепки і спеціальний пістолет. Обидва ці способи дозволяють проводити ремонт без демонтажу бака, але тільки за однієї умови - до місця пошкодження є вільний доступ.
Для ремонту бензобака підходять тільки алюмінієві заклепки
Відео: ремонт паливного з використанням самореза і шайби
Перевірка відремонтованого бензобака на герметичність
Після виконання ремонтних робіт бак перевіряють на герметичність. Для цього закривають усі отвори і за допомогою ручного або електричного насоса створюють в бензобаку тиск, досить 7-15 кПа. Потім покривають резервуар мильним розчином і уважно оглядають. Можна помістити бак повністю у воду, але зробити це буде нелегко. Якщо повітря ніде не проходить, значить, робота виконана якісно, і бак можна встановлювати на автомобіль.
Закривають всі отвори, накачують насосом в бак повітря і за допомогою мильної води перевіряють якість виконаного ремонту
Якщо сталося пошкодження паливного бака, то усунути таку несправність можна самостійно, без залучення фахівців. Залежно від того, сталося це в дорозі або виявлено на місці, використовується один з наявних способів реставрації. У будь-якому випадку зробити все можна самостійно, для цього не потрібна наявність спеціального обладнання та професійних навичок. Щоб виконати роботу якісно, треба дотримуватися розроблені технології ремонту та дотримуватися рекомендацій фахівців.