Як перевірити автомобільний акумулятор
Стан акумулятора автомобіля - предмет постійної турботи власника. Якщо за ним не стежити, проблеми наздоженуть в самий невідповідний момент, і ображатися треба буде тільки на самого себе. Більшість водіїв знає про важливій та відповідальній ролі АКБ, виконуючи огляд і регулярно проводячи необхідне обслуговування. Але деякі початківці автолюбителі не мають уявлення, як перевірити акумулятор автомобіля на працездатність, а також які інструменти або пристосування для цього потрібні. Питання важливий, тому слід розглянути його з усіх боків.
Візуальний огляд
Першою дією, виконуваних при огляді АКБ, є звичайний візуальний огляд. Необхідно перевірити, чи немає вад, видимих зовні:
- Порушення цілісності корпусу.
- Забруднення, шар пилу або дрібного сміття.
- Стан клем, наявність білого або зеленого нальоту оксидів.
- Патьоки електроліту або волога.
- Ослаблення контакту клем, відсутність щільності прилягання.
Зовнішній огляд акумулятора треба виробляти регулярно. Він не забере багато часу, але дозволить виявити перші ознаки зносу або руйнування, які сигналізують про необхідність ремонту або заміни. Кожен раз, коли власник заглядає під капот автомобіля, він повинен приділити кілька секунд для оцінки зовнішнього вигляду АКБ. Виявлені забруднення, калюжки води або патьоки електроліту слід видалити дрантям. Для видалення патьоків електроліту можна використовувати слабкий розчин лугу (на 100 г води береться 5 г соди), після чого корпус насухо протирають сухою ганчіркою. Допускати наявність вологи на корпусі можна, оскільки це призводить до прискореного інтенсивного саморазряду.
Корпус акумуляторної батареї повинен бути цілим, а бруд на контактах відсутні
Ослаблений контакт клем зменшує пусковий струм, що уповільнює процес зарядки, погіршує запуск двигуна. Внаслідок збільшення опору і поганого прилягання контактів утворюється наліт окислів, клеми сильно нагріваються, посилюючи проблему ще більше. Питання вирішується зачисткою клем дрібним наждачним папером, затягуванням контактів і мастилом технічним вазеліном. Можна вчинити ще простіше - перевіряючи рівень масла в двигуні, досить доторкнутися кінцем щупа до контактів. Цією крапельки масла досить, щоб захистити поверхню клем від виникнення нальоту оксидів.
Як перевірити акумулятор на працездатність
Існує два явних ознаки виходу АКБ з ладу:
- Зусилля стартера не вистачає, щоб завести двигун. Іскра слабка і підпалити паливну суміш вона не в змозі. Двигун прокручується досить важко.
- Заряд АКБ швидко закінчується. Це особливо помітно в зимовий час, коли заряду вистачає лише на кілька запусків.
При появі ознак зниження працездатності АКБ слід визначити причину швидкого зникнення розряду. Не завжди в цьому винен сам акумулятор, нерідко джерелом проблеми є інші елементи:
- Слабкий струм генератора не в змозі якісно зарядити акумулятор. Цю проблему треба вирішувати на СТО.
- Неправильно підключені пристрої та прилади також сприяють прискореної розрядці АКБ.
- Довгий термін служби акумулятора, що викликав знос пристрої (сульфатация, механічні пошкодження, окислення).
- Проблеми з електропроводкою. Згодом ізоляція перетирається, і з'являється можливість замикання.
- Недосвідчені або неуважні водії нерідко залишають включеними деякі прилади - магнітолу, індикатори або лампочки. Це сприяє витраті заряду АКБ.
- Відсутність обслуговування. Якщо не проводиться постійний догляд за акумулятором, термін його служби починає стрімко скорочуватися.
Коли зовнішні причини витрати заряду усунені або не виявлені, ймовірність відмови акумулятора значно збільшується. Необхідно провести перевірку його працездатності. Існує кілька методів визначення його стану:
Рівень і щільність електроліту
Цей спосіб перевірки годиться тільки для вимірювання заряду обслуговуваних акумуляторів. Пристрій встановлюють на горизонтальну поверхню, відкручують всі пробки банок і візуально визначають кількість електроліту в кожній з них. Він повинен бути приблизно на 1 см вище рівня верхівок пластин. Якщо потрібно більш точна перевірка, знадобляться градуйований або проста скляна трубка і лінійка. Трубку опускають в електроліт до упору в край пластини, вільний кінець затискають пальцем і виймають її з банки. Вимірюють довжину стовпчика електроліту, що залишився в трубці. Вона повинна становити 10-15 мм. Якщо рівень не відповідає номінальному значенню, доливають до потрібної кількості дистильовану воду. Подібним чином роблять перевірку рівня в кожній банці.
Трохи застарілий ареометр з сімома поплавками для вимірювання щільності електроліту
Для перевірки щільності знадобиться ареометр. Він являє собою скляну колбу, на верхньому кінці якої встановлена гумова груша, а всередині знаходиться поплавець з нанесеною шкалою (градуировкой). Для перевірки слід опустити вільний кінець трубки в електроліт і за допомогою груші втягнути його всередину. Поплавок повинен вільно плавати в рідині. Лінія градуювання, що збігається з поверхнею електроліту, покаже значення щільності в г / см3. У нормі вона становить 1,28 + - 0,01 г / см3. Зниження значення на 0,01 означає розряд на 5-6%. Перевірку треба виробляти у відповідних умовах:
- Проведена повна зарядка АКБ.
- Температура повітря повинна складати 25о.
Якщо при перевірці отримано значення 1,23 г / см3, значить, щільність впала на 0,05 г / см3, що означає падіння заряду приблизно на 30%. Потрібна підзарядка. Рекомендується проводити таку перевірку раз на півроку. Якщо після повної зарядки показання не відповідають контрольним значенням, необхідна заміна електроліту.
Вимірювання ємності
Методика полягає в здійсненні контрольного розряду батареї з заздалегідь відомими показниками навантаження. Визначається, за який час пристрій віддасть половину свого заряду при відомій навантаженні. Одиницею вимірювання служать ампер-години (а / ч). Для перевірки ємності необхідно цілком зарядити АКБ. Потім слід переконатися в повноті заряду, для чого треба перевірити щільність і обсяг електроліту. Після цього до акумулятора підключається споживач із заздалегідь відомою потужністю, наприклад - лампа на 24 Вт, відзначається точний час підключення. Лампа горить до моменту падіння напруги АКБ на 50% від початкового значення (при повній зарядці пристрою). Час, витрачений на половинний розряд батареї, множиться на силу струму, присутнього в ланцюзі акумулятор-лампа при підключеній навантаженні. Отримана величина порівнюється з паспортними значенням ємності в а / ч. Чим ближче виявляться обидва показники, тим краще технічний стан акумулятора.
Інший спосіб визначення ємності менш інформативний, але дозволяє набагато швидше отримати відповідь, працездатний акумулятор, чи ні. Необхідна лампа (навантаження може бути будь-який, але лампа зручніше), яка забирає половину струму батареї. Наприклад, якщо паспортна ємність становить 7 а / ч, то лампа повинна створювати навантаження 3,5 В. Лампа підключається і витримується пару хвилин. Якщо вона поступово тьмяніє, значить, акумулятор непрацездатний і проводити перевірку далі нема чого. Якщо ж цього не відбувається, треба виміряти напругу на клемах. Показник 12,4 В і вище свідчить про справність, а менше значення свідчить про необхідність заміни АКБ.
Перевірка напруги мультиметром
Перевірка напруги акумулятора за допомогою бортового комп'ютера часто дає невірний результат, оскільки вимірювання проводиться через кілька різних споживачів. Точні показники можна отримати тільки окремим виміром напруги за допомогою мультиметра. Перевірка проводиться без навантаження, з від'єднаний від бортової мережі акумулятором. При повній зарядці він повинен видавати 12,6-12,9 В. Більш точне значення для даної батареї можна дізнатися в паспорті пристрою.
Значення напруги в 12,78 В говорить про повну зарядку акумулятор
Вимірювання проводиться тестером, встановленим на постійний струм (DC), діапазон виміру - 20 В. Червоний щуп включається в гніздо мультиметра, відповідне діапазону вимірюваного струму 10-20 А. Потім чорний щуп приєднується до мінуса, а червоний - до плюса АКБ. Якщо щупи переплутати місцями, на дисплеї значення буде відображено зі знаком «мінус». Дотиком решт щупів до клем акумулятора вимірюється напруга. Необхідно пам'ятати, що час торкання не повинно перевищувати більше 2 секунд, в іншому випадку можна зіпсувати акумулятор.
Тільки що заряджена батарея нерідко віддає більшу напругу, ніж зазначено в паспорті - 13 В і більше. Це пов'язано з властивостями електроліту і не є дійсним значенням. Для отримання точної інформації рекомендується проводити вимірювання через 2 години після закінчення зарядки. Показання приладу в районі 12,7 В означають справність батареї. Якщо пристрій видало значення 11,7 В, заряд акумулятора повністю відсутня.
Вилкою навантаження
Навантажувальна вилка - це електротехнічний пристрій, призначений для визначення величини заряду автомобільного акумулятора. Можливості приладу дозволяють визначити не тільки ступінь завантаження, але і загальну працездатність АКБ. Перші конструкції представляли собою вольтметр з паралельно підключеним до нього навантажувальні резистором і двома контактами. Сучасні прилади обладнуються масою додаткових вузлів - амперметрами та іншими пристроями для діагностики електричної системи машини. Існує досить велика кількість різновидів навантажувальних вилок, але принципової відмінності вони не мають, вся різниця полягає у величині навантаження і межах вимірювання. Є конструкції, призначені для роботи з кислотними або лужними акумуляторами, крім того, існують пристрої, що виробляють вимір заряду окремих банок. Від двох контактів більшість виробників відмовилися, встановлюючи на свої прилади один затиск типу «крокодил» на дроті і другий операційний контакт. Така конструкція набагато зручніше.
Навантажувальна вилка імітує роботу стартера автомобіля, тому напруга починає просідати
Перед початком вимірювання необхідно від'єднати акумулятор від бортової мережі, протерти його насухо дрантям і очистити клеми від нальоту окислів. Перевірка проводиться поетапно:
- Через 6-7 годин, що минули після закінчення зарядки або зупинки двигуна, проводиться вимірювання робочої напруги батареї без навантаження. На сучасних приладах це робиться шляхом приєднання плюса (зажим на власному дроті) до відповідної клеми АКБ і короткочасному торканні мінусовим контактом другої клеми без підключення навантажувальних спіралей (опору). Фіксуються показання вольтметра. На цьому перший крок закінчується. Можна порівняти отримане значення з еталонними даними з паспорта. Повній зарядці батареї відповідає напруга порядку 12,9 В. Зменшення цього значення на 0,3 В означає падіння заряду на 25%. Наприклад, якщо вольтметр показав 12,3 В, то заряд становить близько 75%.
- Якщо перший етап пройшов успішно і продемонстрував повний заряд акумулятора, приступають до другого етапу перевірки. На цей раз вимірювання будуть проводитися під відповідним навантаженням. У ланцюг включається відповідний опір і знову проводиться контакт мінуса з відповідною клемою акумулятора, тільки в даному випадку проводиться не короткочасне дотик, а 5-секундне утримання контакту, і фіксація показань вольтметра виробляється на 5 секунді. Для повноцінно працюючого акумулятора отримане значення має становити 9 В або трохи вище. Менші значення свідчать про порушення роботи АКБ і необхідності обслуговування, заміни електроліту або повної заміни пристрою.
Під час дотику контакт іскрить і досить сильно нагрівається. Це нормально, але між вимірами рекомендується трохи (3-5 хвилин) почекати, щоб щуп навантажувальної вилки встиг охолонути. З цієї причини не слід проводити вимірювання занадто часто, так як подібний вид перевірки негативно позначається на функціональних можливостях акумулятора. Інші конструкції навантажувальних вилок мають деякі особливості в конструкції, тому необхідно перед першим використанням вивчити керівництво користувача. Проте, загальні правила проведення перевірки у всіх типів однакові, різниця лише в деталях.
Постійне спостереження за станом і працездатністю автомобільного акумулятора дозволяє уникнути серйозних проблем. Регулярний огляд і обслуговування батареї сприяє збільшенню терміну служби пристрою і забезпечує штатний функціонування всіх систем автомобіля. Важливість цієї процедури обумовлена не стільки міркуваннями економії, що дозволяє відкласти придбання нового акумулятора на деякий час, скільки можливістю виключити небажані зупинки або необхідність «прикурювати» від АКБ інших автомобілів. Далеко не завжди на дорозі зустрічається інший автомобіль, власник якого зможе надати подібну послугу, тому необхідно подбати про себе заздалегідь.