Датчик положення дросельної заслінки - заміна та регулювання
Конструкція сучасного автомобіля включає в себе безліч елементів, це може бути і дорога турбіна, і копійчаний датчик положення дросельної заслінки. При цьому вартість деталі зовсім не показує її значущості. Так, вихід з ладу зазначеного датчика може спричинити за собою порушення роботи двигуна і дорогий ремонт.
Зона відповідальності ДПДЗ
У цій статті розглянемо особливості цієї деталі і наведемо докладні інструкції її ремонту, регулювання і заміни. Але перш ніж переходити безпосередньо до практичної частини, слід приділити трохи уваги теорії і розглянути, що собою являє дросельна заслінка і її датчик, які функції вони виконують і де знаходяться. Отже, сама заслонка є конструктивною складовою впускної системи двигуна. В її функції входить регулювання кількості повітря, що поступає, тобто вона відповідає за якість паливно-повітряної суміші.
Датчик положення дросельної заслінки передає інформацію колектору про стан пропускного клапана. Це очевидно з його назви. Датчик може бути плівковий або безконтактний (магнітний). Його конструкція аналогічна повітряного клапана, і коли він знаходиться у відкритому стані, то тиск в системі дорівнює атмосферному. Але як тільки елемент переходить в закрите положення, то і значення вищевказаної характеристики відразу ж знижується до стану вакууму.
Датчик положення дросельної заслінки
Складається датчик дросельної заслінки з постійного і змінного резисторів, опір яких досягає 8 Ом. Напруга ж на його виході в залежності від положення самої заслінки постійно змінюється. За всім процесом стежить контролер, а кількість палива регулюється в залежності від отриманих даних. Якщо ДПДЗ буде працювати некоректно і видавати спотворені дані, то в систему потрапить недостатньо палива або вийде його надлишок, що призведе до порушення роботи двигуна і навіть іноді його виходу з ладу. Крім того, саме від цього пристрою залежить правильна робота коробки перемикання передач і момент запалювання. Не будемо підраховувати, у скільки обійдеться ремонт цих механізмів.
Щоб зробити діагностику будь-якого вузла або деталі, слід знати її місце розташування. Датчик положення дросельної заслінки знаходиться в моторному відсіку. Дістатися до нього зможете після того, як знайдете дросельний патрубок, на якому і зафіксований ДПДЗ.
Через що нам може знадобитися ремонт датчика?
Нічого вічного ще не винайшли, і цей елемент теж ламається. Розглянемо, які причини можуть спровокувати його вихід з ладу і як це можна помітити. Несправності датчика положення дросельної заслінки в основному викликані природним зносом. Так, напилений шар основи, по якій переміщається повзун, стирається. В результаті прилад видає неправильні показання. Ще однією причиною некоректної роботи може служити вихід з ладу рухомого осердя. А якщо один з наконечників пошкодиться, то на підкладці з'явиться ряд задирів, які приведуть до поломки і інших елементів. Це спровокує погіршення контакту між резистивним шаром і повзунком, а в деяких випадках і його відсутність.
Знос датчика положення дросельної заслінки
Зрозуміти ж, що пора звернутися в сервісний центр або зробити самостійну діагностику і при необхідності ремонт, можна за такими ознаками. Перш за все прислухайтеся до свого автомобіля під час холостого ходу, якщо обороти «плавають», то не зволікайте з перевіркою пристрою. Ще тривожним знаком повинна послужити зупинка движка при різкому скиданні педалі. А під час набору швидкості може створитися враження, що паливо не потрапляє в систему, автомобіль сіпається і з'являються ривки.
Іноді ж обороти як би зависають в одному діапазоні (1,5-3 тисячі) і не змінюють своє положення навіть при перемиканні на нейтральну передачу. Крім того, погіршується динаміка. Загалом, найменше порушення в роботі двигуна повинно насторожити. До речі кажучи, зверніть увагу і на приладову панель, на ній повинна загорітися сигнальна лампочка «Check engine». Якщо таке сталося, то ваш автомобіль автоматично переходить в аварійний режим, а зробивши комп'ютерну діагностику, ви побачите, що причина криється саме в датчику.
Перевірка датчика без допомоги автоелектрика
Здійснити перевірку датчика положення дросельної заслінки досить легко, і впоратися з подібним завданням зможе кожен, тим більше для цього вам знадобиться всього лише мультиметр, а коли такого в наявності немає, то згодиться і простий вольтметр. Далі виконуємо всі дії, наведені нижче.
Перевірка датчика положення дросельної заслінки мультиметром
Повертаємо ключ у замку запалювання і вимірюємо напруга між контактом повзунка і мінусом. Його значення не повинно перевищувати 0,7 В. Потім відкриваємо заслінку, повернувши пластиковий сектор, знову виробляємо виміри. Тепер прилад повинен показати більше 4 В. Повністю включаємо запалювання, після чого витягується роз'єм і проводиться перевірка опору між будь-яким висновком і повзуном.
Тепер повільно крутимо сектор і спостерігаємо за показниками вимірювального приладу. Його стрілка також повинна плавно змінювати своє положення, а будь-які скачки є ознакою несправності датчика. Є маленька хитрість. Якщо не хочете від'єднувати дроти, то їх можна просто проткнути тонкою голкою, хоча краще не лінуйтеся і зробіть все як годиться.
Регулювання в своєму гаражі
Виробляти настройку датчиків положення дросельної заслінки може навіть початківець автолюбитель, головне, чітко дотримуватися інструкції, наведеної нижче. Причому ця операція не залежить від того, який принцип роботи ДПДЗ - безконтактний чи ні. Отже, спочатку проводимо підготовчі роботи. Від'єднуємо гофровану трубку, по якій проходить повітря, і ретельно промиваємо її спиртом, бензином або іншим сильнодіючим розчинником. Але не завжди достатньо однієї рідини, щоб домогтися кращого ефекту, слід протерти трубку ще і м'якою ганчіркою. Таку ж операцію проводимо з самої заслінкою і з впускним колектором. Крім того, не забудьте зробити і візуальний контроль, особливо це стосується заслінки.
Принцип роботи ДПДЗ
Отже, ніяких механічних пошкоджень не виявлено? Тоді приступаємо безпосередньо до регулювання датчика положення дросельної заслінки. Для початку беремо ключ і послаблюємо гвинти. Потім піднімаємо заслінку і різко опускаємо до упору, врахуйте, ви повинні почути удар, в іншому випадку повторіть операцію ще раз. Послаблюємо гвинти, поки деталь не перестане «закушувати». І тільки тоді можна зафіксувати положення кріпильних елементів гайками. Наступними розкручуємо болтові з'єднання ДПДЗ і повертаємо корпус пристрою. Далі виставляємо датчик положення дросельної заслінки так, щоб зміна напруги відбувалося тільки при відкритті заслінки. Налаштування закінчена, залишилося повернути все на свої місця, затягнути болти і насолоджуватися поїздками на улюбленому автомобілі.
Заміна і вибір датчика - безконтактний або плівковий?
Якщо ж елемент вийшов з ладу, то скоріше за все врятує положення його повна заміна. Один з важливих моментів цього етапу - правильний вибір нового пристрою. Звичайно, якщо ви не бажаєте через короткий проміжок часу проводити всі операції знову, то слід віддавати перевагу тільки якісного товару, і вже тим більше уникайте дешевих китайських підробок. Крім того, не зупиняйте свій вибір і на плівковий-резистивних моделях. Вони недовговічні, і така економія може вилитися вам в круглу копієчку. А ось безконтактні датчики положення дросельної заслінки відрізняються підвищеною надійністю. Коштують вони всього кілька доларів.
безконтактний ДПДЗ
Плівкова модель має резистивні доріжки, безконтактний же екземпляр працює за принципом магнітного ефекту. Його складовими частинами виступають статор, ротор і магніт. На перший магнітне поле має великий вплив. Матеріал другого ж вибирають таким, щоб на нього магніт не мав ніякого впливу. Відстань між елементами ДПДЗ не змінюється і підбирається на етапі складання. Чи варто говорити, що безконтактний датчик не ремонтується.
Сама ж заміна забере у вас набагато менше часу, ніж вибір пристрою. Але незважаючи на те, що процес досить простий, розглянемо його детально. Готуємо хрестову викрутку, кільце ущільнювача для дросельного патрубка і, звичайно ж, саму деталь. Заміна починається з відключення запалювання, якщо авто було заведено. Відкриваємо капот і не забуваємо відключити акумулятор. Щоб це зробити, знімаємо мінусову клему.
установка ДПДЗ
Тепер знаходимо датчик на дросельному патрубку і знімаємо з нього колодку з проводами, скоріше за все вам доведеться віджати спеціальну пластикову засувку. Потім відкручуємо кріпильні болти і демонтуємо прилад. Між ДПДЗ і патрубком знаходиться поролонове кільце, обов'язково потрібна і його заміна. І тільки після цього можна встановлювати сам датчик. Міцно зафіксуйте прилад болтами, в іншому випадку вібрація не піде йому на користь і спровокує вихід з ладу. Підключаємо назад колодку з усіма проводами. Іноді акумуляторну батарею забувають відключити, в цьому випадку необхідно знеструмити її хоча б на п'ять хвилин після установки нового приладу і підключення до нього колодки.
Перевірити, чи правильно працює елемент, можна наступним чином. Відкриваємо заслінку і тягнемо за троси газу, щоб провернути сектор приводу ДПДЗ. Якщо ж стан сектора не змінюється, то слід встановити датчик заново. При цьому повертаємо його на 90 градусів по відношенню до осі заслінки. І наостанок перевірте тестером напругу, якщо його значення збігаються з зазначеними вище, то прилад справний.
Примарні можливості ремонту
Відразу слід сказати, що ремонт датчиків положення дросельної заслінки робиться вкрай рідко. По-перше, сама деталь, навіть найбільш дорога, коштує всього кілька доларів, і є сенс витратитися. По-друге, зробити ремонт в більшості випадків просто неможливо, наприклад, відновити істершійся шар основи. Однак в деяких моделях можна трохи змістити резистивні доріжки щодо повзунка і тим самим продовжити приладу життя.
Ремонт датчика положення дросельної заслінки
Отже, на датчиках є спеціальний гвинт. З його допомогою фіксується положення доріжок. Якщо вони вже зносилися, то слід послабити цей самий гвинт, так трохи зміниться розташування повзунка, і з заміною приладу можна трохи потерпіти. Але тільки не розраховуйте на довгострокову відстрочку. Природно, пам'ятаємо, що безконтактний ДПДЗ не підлягає ремонту. На цьому з регулюванням, ремонтом і заміною датчика положення дросельної заслінки закінчено, тепер можна ще кілька років експлуатувати авто і навіть не замислюватися про подібні питання.