Трос зчеплення - як його поміняти своїми руками?
У машинах з коробкою передач механічного типу завжди є трос зчеплення (інакше він називається тросовим приводом зчеплення) - простий механізм, що забезпечує плавне зчеплення автодороги і транспортного засобу.
Кілька слів про тросового приводу зчеплення
Зарубіжні автоконцерни вкрай рідко оснащують свої автомобілі таким приводом зчеплення, віддаючи перевагу більш надійної і рідко виходить з ладу гідравліки. А ось на транспортних засобах російських виробників тросові механізми зчеплення є стандартними. І це незважаючи на те, що вони мають масу реальних недоліків, про які добре відомо власникам вітчизняних авто.
Трос зчеплення потребує постійної регулюванню в процесі експлуатації, що обумовлено природним робочим зносом приводу зчеплення. Він досить швидко покривається іржею, обривається в найбільш несподівані моменти і так далі. Саме з цієї причини кожен водій, керуючий автомобілем з механічною коробкою передач, просто-напросто зобов'язаний знати, що йому робити при виході з ладу даного нас троса.
Про те, як поміняти і відрегулювати тросовий механізм, ми розповімо далі. А зараз в декількох словах опишемо його. Трос з'єднується з педаллю зчеплення за допомогою гвинтів, інший його кінець фіксується також гвинтом, але вже до спеціальної втулки в щиті. При цьому до педалі трос прикручується максимально сильно і надійно, а до втулки вільніше, за рахунок чого на осі описуваний механізм обертається без будь-яких серйозних труднощів. Крім того, під педаллю обов'язково встановлюється упор, який оберігає тросик від розриву.
Регулювання тросового приводу - як її виконати?
Якщо ви при переході на іншу передачу вичавлюєте зчеплення, але замість цього педаль йде в підлогу, це означає, що виникла проблема з тросом зчеплення. У подібній ситуації слід якомога акуратніше доїхати до безпечного місця на дорозі (наприклад, до паркувального каналу), зупинити машину і з'ясувати причину виходу з ладу розглядається нами механізму.
Деякі автолюбителі впевнені, що трос неможливо відрегулювати, на їхню думку, допомогти може тільки заміна механізму, що не зовсім вірно. Самі автовиробники настійно рекомендують не поспішати з монтажем нового троса до того моменту, поки не буде з'ясована причина його поломки. Найчастіше просте регулювання конструкції вирішує всі проблеми. Виконується вона за допомогою двох ключів на 17 за наступною схемою:
- контргайка злегка послаблюється таким чином, щоб регулююча (натяжна) гайка отримала достатню відстань для ходу;
- після цього виробляють маніпуляції з натяжна гайкою до досягнення необхідного рівня натягу троса.
Контроль результатів процесу здійснюють за допомогою натискання на педаль зчеплення з метою визначення легкості її ходу. У тих випадках, коли після підтяжки троса ніяких змін в «поведінці» педалі ви не помітили, потрібно знову повторити маніпуляції з натяжна і контргайкою. А потім знову натискати на педаль. Можливо, процедуру натяжки вам доведеться проводити кілька разів. До тих пір, поки ви не досягнете належного ходу педалі зчеплення.
Тут головне - не перестаратися. Якщо тросик буде перетягнутий, він відразу ж лопне. А при недостатній підтяжки механізм не зможе ефективно виконувати свою функцію. Окремо відзначимо, що на деяких автомобілях встановлюються саморегулюючі храпові тросові механізми. Регулювати їх вручну немає необхідності, так як при експлуатаційному зносі їх довжина коригується автоматично. Досить лише регулярно виконувати перевірку ходу педалі зчеплення.
Операція заміни механізму зчеплення
Якщо ж на вашому авто порвався трос зчеплення, або його регулювання, описана вище, не приносить очікуваних результатів, доведеться встановлювати новий тросовий привід. Досвідчені водії завжди мають в багажнику запасний трос, будучи навченими гірким досвідом його пориву.
«Запаску» можна зробити самостійно, але фахівці не рекомендують займатися самодіяльністю в цьому питанні. По-перше, тому, що саморобний тросик швидко ламається. По-друге, сам процес його виготовлення своїми руками вимагає чималого часу, а також наявності інструменту і додаткових пристосувань (слюсарних лещат, пили-болгарки і інших). Повірте, простіше купити надійний трос, ніж зробити його самостійно.
Для заміни приводу зчеплення вам потрібно буде зняти частину підлоги під педалями в салоні авто (іншим чином дістатися до ділянки, де з'єднується педаль зчеплення і тросик, не вдасться). Після цього знаходять місце кріплення механізму з блоком зчеплення або безпосередньо з коробкою передач і від'єднують його (точна схема процесу наведена трохи нижче). Причому витягати трос слід в салон.
Зверніть увагу! Перед демонтажем вийшов з ладу троса необхідно точно виконати завмер його вільної частини (розташованої у коробки передач біля нижнього наконечника).
Послідовність дій по вилученню приводу наступна:
- тросик витягують з демпфера його оболонки, що знаходиться на картері коробки передач;
- в салоні автомобіля від'єднують механізм від педалі;
- витягають через руховий відсік трос.
Тепер можна монтувати новий привід. Спочатку його під'єднують до педалі, потім простягають в зворотну сторону (до блоку зчеплення або до МКПП). Після заміни обов'язково потрібно здійснити настройку встановленого механізму. Крім того, його бажано змастити в трьох місцях:
- на ділянці його входження в оболонку;
- в зоні вилки зчеплення;
- на ділянці фіксації троса до педалі (з боку салону).
Мастило приводу зчеплення зазвичай виконується графітним складом. Також допускається використовувати і силіконову змазку. Взагалі, було б чудово, якби автомобіліст періодично обслуговував тросовий механізм зчеплення - для цього його потрібно просто-напросто змастити раз в 6-12 місяців. Настільки просте обслуговування відмінно попереджає обриви і перетирання троса.
Особливості настройки нового приводу зчеплення
Для перевірки правильності монтажу механізму заміряють дистанцію між торцем демпфера і виделкою зчеплення (або наконечником троса). У першому випадку довжина (відстань до вилки) повинна бути від 86 до 91 міліметра, у другому (до наконечника) - від 60 до 65 міліметрів. Зазначені дистанції справедливі для більшості автомобілів. Але в деяких випадках вони можуть мати й інші значення. Тоді вам доведеться регулювати механізм за допомогою натяжна гайки вручну (за схемою, наведеною раніше).
Потім проводиться фінальна перевірка працездатності троса зчеплення. Для цього слід 2-3 рази натиснути на педаль, знову виконати завмер і упевнитися у відповідності отриманої дистанції рекомендованим значенням. Якщо відповідності немає, ще раз налаштовуємо механізм. При досягненні необхідних показників потрібно обов'язково затягнути контргайку. Тепер можна сміливо вирушати в дорогу!