Принцип роботи стартера в автомобілі
На відміну від інших видів двигунів, двигун внутрішнього згоряння не може бути запущений миттєво. Спершу потрібно привести в рух його деталі і механізми, сформувати необхідний тиск в циліндрах, активізувати роботу електрообладнання та системи живлення. Ці завдання виконує електричний стартер - він обертає маховик, який, в свою чергу, приводить в рух колінчастий вал двигуна. У статті ми розповімо, на чому заснований принцип роботи стартера, і з чого складається цей пристрій.
Пристрій
Стартер виглядає як два з'єднаних циліндра і, як правило, кріпиться до картера двигуна двома болтами. Відгвинтивши їх і від'єднавши клеми проводів, можна легко зняти деталь з автомобіля. У циліндрі меншого розміру розташовані:
- Контактний п'ятак, який замикає електричний ланцюг стартера;
- Втягує реле, що приводить в рух шток вилки;
- Верхня частина вилки стартера, шарнірно з'єднана зі штоком реле.
У циліндрі більшого розміру знаходяться компоненти електродвигуна і механічні деталі, а саме:
- Підшипник кочення або втулка - необхідні для фіксації вала шестерні;
- Шестерня Бендикс, передає крутний момент від електродвигуна до зубчатому вінця маховика;
- Власне Бендикс, роликово-пружинна муфта, необхідна для з'єднання і роз'єднання стартера з маховиком;
- Обмотка статора, що формує електромагнітне поле, в якому обертається якір;
- Якір, який грає роль ротора електродвигуна;
- Щітковий вузол з щітками, які передають струм обмотці якоря.
Автомобільний стартер, по своїй суті, є електродвигуном, тому основними його компонентами є ротор і статор
У зовнішньому будові стартера виділяють корпус електродвигуна з капюшоном шестерні і корпус втягує реле з контактними болтами.
Як працює стартер
Коли водій повертає ключ у замку запалювання, електричний струм надходить на обмотку реле, що втягує, яке приводить у рух контактний п'ятак і вилку. П'ятак замикає основну ланцюг стартера, пускаючи ток в щіткові вузли і в обмотку статора, а вилка впливає на Бендикс, поєднуючи його шестерню з зубчастим вінцем маховика. Якір починає обертатися, передаючи через Бендикс крутний момент на КШМ двигуна внутрішнього згоряння.
При повороті ключа в замку запалювання на контакт втягує реле подається напруга
У момент пуску ДВС горюча суміш запалюється в циліндрах, штовхаючи їх і обертаючи коленвал. Крутний момент на маховику багаторазово зростає, так само як і частота обертання шестерні Бендикс - цьому сприяє велика передавальне число. Бендикс відключається, оберігаючи стартер від перевантаження. На цьому функція стартера виконана, і водій відпускає ключ, відключаючи втягує реле, а значить - і стартер.
Схема роботи стартера: 1 - акумулятор; 2 - генератор; 3 - стартер; 4 - замок запалювання
Відео: електродвигун в автомобілі
Електричний стартер є однією з ключових деталей автомобіля. До його винаходу машини запускали розкручуючи колінвал вручну або просто штовхаючи автомобіль зі включеною передачею. Чи варто говорити, наскільки це було складно і незручно? Тому важливо не забувати про стартері під час діагностики та обслуговування автомобіля - тоді пристрій буде працювати довго і ефективно.