Що таке ДМРВ в автомобілі
Двигун внутрішнього згоряння не може працювати без подачі повітря в циліндри. Це пов'язано з тим, що сам процес горіння палива неможливий без кисню. В сучасних моторах роботою ДВС керує електроніка, в її склад входить ДМРВ. Що це таке, простіше пояснити так: один з ключових датчиків електронної керуючої системи автомобіля, призначених для забезпечення економічної та безпечної роботи двигуна. подробиці далі.
ДМРВ: що це таке
До появи складних електронних систем на автомобілях встановлювали або прості паливні насоси на дизельні мотори, або карбюратори - на бензинові. В обох випадках настройка подачі палива в циліндри здійснювалася один раз - під час роботи ДВС на холостих обертах. Встановлювалося середнє значення, при якому мотор міг працювати стабільно. Але саме тому старі автомобілі не економічні.
Загальний вигляд ДМРВ
Під час поїздки на різних режимах двигуну потрібно різні за обсягом порції палива. Витрата залежить від швидкості руху, ступеня завантаження автомобіля, його маси і багатьох інших другорядних факторів (навіть від в'язкості моторного масла і якості шин).
Саме для оптимізації споживання палива інженери створювали електронні системи управління, які за допомогою датчиків оцінювали стан мотора і давали команду на уприскування строго необхідної порції бензину або солярки. В результаті витрата був значно знижений навіть для великих і потужних двигунів.
Як розшифровується
ДМРВ - датчик масової витрати повітря, іноді пристрій називають MAF-сенсором. Його призначення - визначення об'єму повітря, яке двигун споживає під час роботи. Цей параметр важливий при обчисленні електронною системою розміру порції паливної суміші, яка повинна бути подана в камери згоряння двигуна автомобіля.
Для чого потрібен і де знаходиться
Датчик розташований в патрубку воздуховода - між повітряним фільтром і дросельною заслінкою. ДМРВ - електронний пристрій, тому повинен бути підключений до бортового комп'ютера автомобіля. Необхідний електронного блоку управління (ЕБУ) для точного дозування палива, що впорскується.
Пристрій
На різних моделях автомобілів датчики можуть відрізнятися за зовнішнім виглядом, але загальна будова і принципи роботи однакові для всіх. Є два типи ДМРВ: Стек гілок і плівкові.
Нитяні датчики складаються з:
- Корпуси (пластик);
- Платинових ниток;
- терморезистора;
- Вимірювальної трубки;
- Перетворювача напруги;
- Клеми для підключення до бортового комп'ютера.
Пристрій Нитяні датчика
У плівкових датчиках немає ниток з платини, але замість неї встановлюють кремнієвий кристал. На кристал напилю кілька шарів платини. Кожен шар має певний опір. Елемент знаходиться в спеціальному корпусі, який також розташований в каналі забірного повітроводу. Під час робочого циклу ДВС датчик обдувається і охолоджується. Комп'ютер обчислює обсяг спожитого повітря.
Заміна Нитяні датчиків на плівкові сталася через більш примітивної технології виготовлення останніх. Мета виробників - здешевлення вартості виробництва. Кристали не вимагають такої точності виготовлення і складності при монтажі всередині вироби. Платинові нитки вивішували всередині корпусу на особливих підвісах або приварюють лазерною зваркою, що сильно ускладнювало виробництво. А процес створення плівкових датчиків вдалося максимально автоматизувати. При цьому плівкові датчики відстають по точності показань від Нитяні приблизно на 3%.
Раніше широко застосовувалися об'ємні датчики. Зараз практично не використовуються через низьку точності і складності виробництва.
Принцип роботи
Платинові нитки нагріваються струмом з бортової мережі, одна з них обдувається входять потоком повітря, а друга - контрольна.
Коли двигун забирає чергову порцію повітря, прогріта струмом нитка охолоджується, внаслідок чого її опір знижується. Показання датчика в реальному часі оцінюються бортовий комп'ютерною системою і враховуються при розрахунку чергової порції паливної суміші.
Причина виходу з ладу - перегоряння ниток внаслідок забруднень. Але була придумана система самоочищення, яка продовжує термін служби датчиків - нитка на короткий проміжок часу нагрівається до гранично високої температури, а бруд, що накопичилася на ній, згорає.
Плівкові датчики працюють за тим же принципом - певний опір шару кристала відповідає деякому обсягу повітря, спожитого ДВС. Такі пристрої менш точні, але більш довговічні.
Це важливо! При поломці датчика значення споживаного мотором повітря ЕБУ машини визначає за допомогою дросельної заслінки - виходячи з її положення. Але економічність двигуна при цьому буде нижче, ніж при справному датчику.
Якщо ДМРВ виходить з ладу, то блок управління мотором не зможе точно обчислити потрібну порцію палива. ДВС при цьому не затихне, але на приладовій панелі з'явиться попередження про помилку двигуна. При наявності контрольної лампи - загориться і вона.
Як проявиться вихід з ладу датчика при русі автомобіля:
- Збільшиться витрата палива - адже ЕБУ зможе обчислити стан мотора лише на підставі приблизних даних;
- Швидкість розгону зменшиться;
- Іноді виникають проблеми з запуском ДВС, мотор може глухнути час від часу.
Щоб точно визначити, що проблемою став зламаний датчик, власнику автомобіля слід повністю відключити його. Тобто витягнути дріт з гнізда ДМРВ. Якщо робота мотора покращилася, і потужність зросла, то варто спробувати промити датчик в гасі, продути його і спробувати встановити назад. Якщо нічого не допомогло, то слід придбати новий пристрій.
Проводити діагностику датчика слід після його відключення
Датчик масової витрати палива допомагає двигуну ефективно використовувати паливо. В результаті власник автомобіля менше відвідує АЗС, а природі при цьому наноситься менший збиток.
Слід встановлювати тільки датчики, рекомендовані виробником автомобіля. Це дозволить бути впевненим, що ЕБУ коректно обчислює обсяг поглиненого мотором повітря.
Це важливо! ДМРВ вимагають своєчасної заміни забрудненого повітряного фільтра автомобіля. Це робиться під час штатного технічного обслуговування машини.
Але при експлуатації в умовах сильної запиленості (наприклад, під час їзди по будівництву) рекомендується міняти фільтр частіше або періодично продувати його стисненим повітрям.