Підвіска автомобіля - комфортна зв'язок з дорогою
Що таке підвіска автомобіля, знає кожен, хто отримав хоч невеликий досвід водіння, і тільки новачки мають лише туманне уявлення про цю важливу вузлі. А адже саме ця сукупність деталей створює ті умови руху, які ми звикли називати комфортними. Втім, вона ж може стати причиною деяких незручностей на пересіченій місцевості. Отже, що ж собою являє підвіска?
Підвіска автомобіля як його основа
Так воно і є, цей вузол або, як було сказано вище, конструкція з ряду деталей, з'єднує кузов машини з колесами, причому цей зв'язок може бути як жорсткою, так і пружною, в залежності від встановлених елементів. Наприклад, задня залежна підвіска автомобіля, пристрій якої відрізняється простотою, тримається на двох циліндричних пружинах і додатково кріпиться на 4 поздовжніх важелях. Однак така конструкція має чималу вагу, а значить, буде впливати на плавність ходу. Але будемо послідовні. Розглянутий нами вузол ділиться по ряду ознак на наступні типи: багатоважеля і Двохважеля, активний, торсіонний, залежний і незалежний. Крім того, є поділ на передні і задні підвіски.
Для початку розглянемо Двохважеля і багатоважеля види підвісок автомобілів. Перший варіант має короткий верхній і довгий нижній поперечні важелі, на яких і закріплений до кузова. Крім цього, між кріпленнями передбачений циліндричний пружний елемент, пом'якшує поштовхи на нерівній місцевості. Однак у такої схеми є істотні недоліки - поперечні руху колеса занадто незначні, що впливає на бічну стійкість і, як наслідок, прискорює знос покришок. Плюсом є те, що кожне колесо незалежно, і завдяки цьому автомобіль стійкіше тримається на нерівностях, підтримуючи якісне зчеплення з дорогою.
Багатоважільна схема являє собою ускладнений варіант двохважелем з усіма її достоїнствами і відрізняється наявністю кульових шарнірів, які збільшують м'якість ходу, і сайлент-блоків (поворотних опор), якими вона і закріплена на рамі. Ці блоки забезпечують шумоізоляцію кузова від коліс. Крім іншого, додайте сюди поздовжні і поперечні регулювання, можливі для кожного незалежного елемента окремо. Однак всі ці переваги збільшують вартість пристрою, в результаті чого подібні вузли ставлять тільки на автомобілі представницького класу, чим і пояснюється їх ідеальний контроль на дорозі, а також м'якість контакту з дорожнім покриттям.
Активний і торсіонний типи підвісок автомобілів
Дуже цікава підвіска, назва якої говорить сама за себе - torsion, що на французькій мові означає скручування. Саме це властивість найкраще характеризує торсионную схему. Виготовляється її пружний елемент з легованої сталі, яка після ряду обробок знаходить дуже цікаву здатність закручуватися навколо поздовжньої осі стержня. Він може мати квадратне або круглий перетин, бути суцільним або набраним з окремих пластин, в будь-якому випадку в результаті виходить подоба распрямленной пружини, але з кращими характеристиками.
Встановлюється torsion як поздовжньо, так і поперечно, причому в першому випадку на вантажівки, а в другому - на легкові машини. Перевагами торсіонні типи підвісок автомобілів мають наступні: легкість в порівнянні з пружинними пружними елементами, компактність. Завдяки цим пружним деталей, можна з легкістю відрегулювати висоту дорожнього зазору, стягнувши з допомогою спеціального мотора стрижні тріснув і, таким чином, піднявши кузов. Подібний пристрій є в багатьох автомобілях, причому воно дозволяє підняти транспортний засіб на трьох колесах для заміни четвертого без участі домкрата.
Найбільш ефективне застосування торсіонні підвіски знайшли у виробництві військової бронетехніки.
Активна підвіска має схему, що разюче відрізняється від класичної, тобто ніяких пружних елементів, будь то стрижні або гвинтові пружини, в даному вузлі немає. Все навантаження через поштовхів коліс або крену кузова на нерівній місцевості компенсуються спеціальними пневматичними або гідравлічними стійками, в деяких випадках можлива їх комбінація. По суті, даний вузол - не що інше, як балон, заповнений рідиною або стисненим газом, що розподіляються на вищезазначені стійки за допомогою компресорів. Подібна схема дуже зручна з огляду на можливості її повної комп'ютеризації, коли електронікою регулюється жорсткість амортизації, а також компенсуються перекоси кузова.
Що краще - залежна або незалежна схема підвіски автомобіля?
По суті, сьогодні залежна схема все більше застаріває і використовується в тих небагатьох марках і моделях транспортних засобів, які випускаються вже багато десятків років і ще не зняті з виробництва. Так, яскравим прикладом вузла такого типу є Волга або Жигулі. Така підвіска характерна також для УАЗа і деяких класичних моделей Jeep. Її основною ознакою є те, що при наїзді на купину одним колесом, ви отримуєте зміна кута всієї осі. Комфорт руху в таких умовах - мінімальний, плюсом ж є простота такої конструкції і, відповідно, її низька вартість. Ще один варіант - залежна схема де Діон, яка існує практично з початку автомобілебудування. У ній картер головної передачі кріпиться незалежно від моста.
Незалежна схема підвіски автомобіля має явні переваги в тому відношенні, що кожне колесо переміщується на нерівній місцевості само по собі, не впливаючи на друге. Один такий варіант ми вже розглядали, це двохважіль система. Інший, не менш цікавий приклад - схема МакФерсона, використовувана з 1965 року, коли вперше була встановлена на Пежо-204. Дана підвіска заснована на одному єдиному важелі, блоці, стабилизирующем поперечну стійкість, і ще одному блоці, що складається з телескопічного амортизатора в сукупності з гвинтовою пружиною. Такий варіант гірше Двохважеля, оскільки в схемі МакФерсона досить відчутно змінюється розвал при високому ході підвіски, а також відсутня ізоляція дорожніх вібрацій.